Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verf droogt nogal mat op
BerichtGeplaatst: wo 15 jul, 2020 20:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 jul, 2020 20:12 pm
Berichten: 5
Hallo,
Zojuist lid geworden van dit forum. Ik heb een vraag:

Ik heb verf gemengd voor een modellocomotief, een combinatie van de bekende Revell en Humbrol potjes van 14 ml (hoofdzakelijk Revell SM 363, RAL 6020, donkergroen). Vanmiddag heb ik een plaatje gespoten met deze verf en het valt me op dat deze een stuk matter opdroogt dan wanneer je met een penseeltje werkt. De potjes zelf beweren zijdemat te zijn ("SM"), als ik met een penseel mijn kleur op een oud cd-doosje aanbreng (mijn favoriete proefplaatje) dan ziet dat er inderdaad zijdemat uit. Maar gespoten is het weliswaar strak maar écht mat! Is dat gebruikelijk bij dit soort potjes? Ik verwacht nl. wel problemen met silvering als ik straks opschriften ga aanbrengen.

Wat is trouwens een mooie druk om met dit soort verf te spuiten van een cm of 15-20?

Benieuwd naar jullie antwoorden!

Groet,
Chris


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul, 2020 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Hallo Chris,

Het probleem zit hem waarschijnlijk in het te snel opdrogen van de verf.
Als de verf in hele dunne laagjes wordt opgebracht met de airbrush dan blijft deze altijd dof.

Ik bouw voornamelijk auto's en het is meestal de bedoeling om de laatste spuit laag "nat" te spuiten.
Dat houd in dat je er een dikkere laag op spuit die niet meteen opdroogt, daardoor behoud de verf zn natuurlijke glans of zoals in jou
geval zn zijdemat glans.

Dus eerst dunne lagen om te het dekkend te krijgen en als afsluiting een "natte " laag.

Nou vermeld je zelf ook al dat je bang bent om silvering te krijgen wanneer je de decals aanbrengt en die kans is groot.
Decals kun je het best aanbrengen op een hoogglans laag, dat hoeft niet de verf te zijn die hoogglans is dat kan ook een blanke glans laag
zijn die je over de matte (of zijdematte) verf heen spuit.

Na het aanbrengen van de decals kun je vervolgens een blanke zijdemat laag aanbrengen om alles weer zijdeglans te maken.

Probeer het eens uit op een proefstukje dan zul je het zien. suc6.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jul, 2020 9:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 jul, 2020 20:12 pm
Berichten: 5
Beste "Midnight creep" (mooie naam!),

Dat van die te snel drogende verf zou wel eens kunnen kloppen. Het valt me op dat de verf nauwelijks nat is als het op het plaatje terecht komt, en dus vermoedelijk ook niet goed uitvloeit. Wil ik het wel nat krijgen dan moet ik wel erg dik spuiten. En dat wordt dan volgens mij niet echt mooi meer.

Nu heb ik altijd gehoord dat je de verf zodanig moet verdunnen (in mijn geval met wasbenzine) dat deze de dikte van melk heeft. Misschien is dat toch nog onvoldoende gebeurd. De druk die ik gebruik is rond de 2 bar. Maakt dat ook nog uit?

Misschien toch maar eens experimenteren met die twee zaken...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jul, 2020 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Hallo Chris,

Als je een model gaat spuiten begin je natuurlijk met primer of grondverf.

Als dat goed droog is breng je eerst een mistlaag aan van de kleur die je model gaat krijgen dat zorgt ervoor dat de volgende laag beter hecht.

Afhankelijk van de dekkingsgraad van de kleur (donker of licht) spuit je nu meerdere lagen totdat je tevreden bent met de dekking.
Als laatst spuit je nu de "natte" laag, die spuit je door met je airbrush meer verf te laten spuiten.
Dat kan op verschillende manieren en is ook afhankelijk van de verf en dikte daarvan.

Wat ik doe is iets dichter op het model spuiten en/of de airbrush langzamer bewegen zodat er meer verf op je model komt op dezelfde plek.
Let er dan op dat het echt een natte look krijgt (geen druipers natuurlijk dan spuit je te lang op dezelfde plek).

Mocht dat niet lukken dan kun je evt ook een grotere diameter naald en nozzle op je airbrush monteren zodat er meer verf uit komt.

PS de druk van 2 BAR is te hoog, laat hem zakken naar een waarde tussen de 1 en 1,5 BAR, en ook dat moet je gewoon ff testen want is ook afhankelijk van je airbrush en verf die je gebruikt.

En zoals gezegd, eerst proberen op een test stukje.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jul, 2020 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Chris,

Midnight Creep heeft alles perfect tot in de puntjes uitgelegd :brouw:
Het enige wat ik nog extra doe is een paar druppels 'paint retarder' van Tamiya toevoegen, daardoor droogt de verf iets minder snel.

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jul, 2020 23:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
chris-de-graaf schreef:
Ik heb verf gemengd voor een modellocomotief, een combinatie van de bekende Revell en Humbrol potjes van 14 ml (hoofdzakelijk Revell SM 363, RAL 6020, donkergroen). Vanmiddag heb ik een plaatje gespoten met deze verf en het valt me op dat deze een stuk matter opdroogt dan wanneer je met een penseeltje werkt. De potjes zelf beweren zijdemat te zijn ("SM"), als ik met een penseel mijn kleur op een oud cd-doosje aanbreng (mijn favoriete proefplaatje) dan ziet dat er inderdaad zijdemat uit. Maar gespoten is het weliswaar strak maar écht mat! Is dat gebruikelijk bij dit soort potjes? Ik verwacht nl. wel problemen met silvering als ik straks opschriften ga aanbrengen.

Wat is trouwens een mooie druk om met dit soort verf te spuiten van een cm of 15-20?

Benieuwd naar jullie antwoorden!

Mijn antwoord: probeer eens MRP (Mr Paint), of misschien een andere 'acrylic lacquer'. Ik herken je problemen 100%, en heb er zo'n 30 jaar mee geprutst, en heb het nooit naar tevredenheid opgelost. Wat een verademing was MRP! Geen gezeur, niks mengen, hop in de airbrush, prachtige strakke resultaten. Wat heb ik een hoop tijd verspild..

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jul, 2020 11:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Beetje laat, maar toch ook nog wat tips van mijn kant;

Druk hoog (>1,5-2bar) zorgt ervoor dat de verf in de lucht al meer droogt.
De druk verlagen (< 1 / 1,5 of zelfs 0,8 ofzo) zorgt ervoor dat de verf natter op het model land.

Probeer niet in één keer een dekkende laag te spuiten.
Probeer eerst alle details en moeilijke hoekjes van een dunne ! laag verf te voorzien.
Daarna een dunne (niet dekkende) mistlaag over je gehele model spuiten.
Paar minuutjes wachten (uitdamptijd)
Dan een wat vollere laag spuiten.

De mistlaag zorgt ervoor dat je een grip laag maakt waardoor de latere lagen minder de neiging hebben om te druipen.

Maak ook een blokje of ander handvat aan je model zodat je dat tijdens het spuiten alle kanten op kunt draaien om het zo van alle kanten te bekijken en bespuiten.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2020 16:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 jul, 2020 20:12 pm
Berichten: 5
Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Zojuist mijn loc gespoten, en ondanks dat ik de druk inmiddels verlaagd heb naar ca. 1.3 bar is de toplaag wel beter dan eerst, maar nog steeds wat korrelig. Op een proefplaatje daarna nog wat uitgeprobeerd en ik denk dat ik inderdaad ook te ver van het model af spuit. Hoewel nog dichterbij spuiten nogal eng aanvoelt - wat ik op het proefplaatje geprobeerd heb want daar geeft het toch niet - was het resultaat gladder. En ook omdat de kleur nog niet helemaal goed was (wat is dat toch vreselijk moeilijk om te bepalen) zal mijn loc, na héél voorzichtig gladder maken, nog wel een spuitgang ondergaan. Maar voorlopig even niet, eerst alles maar eens goed drogen!

Gr,
Chris


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2020 16:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
Klinkt allemaal heel herkenbaar. Je krijgt het wel wat beter, maar niet zoals je het eigenlijk wilt hebben. Dan maar weer schuren of strippen, en opnieuw proberen. Ik heb dit spelletje ook 30 jaar lang gedaan. Wat een tijdverspilling..

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2020 21:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 jul, 2020 20:12 pm
Berichten: 5
Ik kon het vanmiddag niet laten en heb nog wat geëxperimenteerd met een proefplaatje plastic. En wat blijkt: verf verder verdund en van dichterbij (ca. 8 cm) spuiten geeft een prachtig resultaat. Wat op mijn lokomotief bijna aanvoelt als schuurpapier (wel héél egaal :lol: ) is op mijn proefplaatje prachtig glad. Jammer dat dat niet andersom is...

Enfin, voorlopig deze lak eerst maar eens grondig laten drogen en daarna met héél fijn schuurpapier in de weer en een nieuwe poging. Het houdt een mens van de straat zullen we maar zeggen...

G,
C.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement