Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 nov, 2023 8:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 mei, 2013 9:12 am
Berichten: 59
Goede morgen allemaal,

Ik wil de verf strippen van een Italeri B-52 die ik ca. 20 jaar geleden heb gebouwd. Ik heb kort geleden nog zo'n model gekocht maar blijkbaar zijn de mallen in de afgelopen 20 jaar flink versleten want de panel lijnen zijn niet meer scherp.

Ik wil dus in ieder geval de rechter vleugel van 20 jaar geleden gebruiken. De verf (en volgens mij heb ik toen Motip gebruikt) is er niet af te krijgen. Ik heb Mr Color Thinner, aceton, isopropylalkohol en terpentine gebruikt - het zit echter muurvast, echt indrukwekkend. O ja en ovenreiniger, ook niet geholpen.

Heeft iemand ideeën? Ik heb gehoord dat remmenreiniger ook een wondermiddeltje is.

Dank alvast,

Marc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 nov, 2023 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Let op, het gaat om remolie, niet remmenreiniger. Remmenreiniger zit in spuitbussen en is een heel krachtige ontvetter waar plastic niet tegen bestand is. Remolie wordt weleens gebruikt als verfstripper, en als ik wat oude reacties op dit forum teruglees is dat het liefst gebruikte, ouderwetse remolie. Ik zou het van tevoren wel echt even testen met onderdelen die je niet nodig hebt. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2023 11:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb het wel gebruikt. Wellicht dat niet alles wordt losgeweekt, maar volgens mij het meeste wel. Ik had 1 liter nodig en dat in een chinees nasi-bakje gedaan (ik weet het, je zult eerst naar de chinees moeten, maar omdat ik daar gek op ben, vond ik dat geen straf). Vervolgens de onderdelen volledig ondergedompeld een nachtje laten weken en dan met een oude tandenborstel de verf er voorzichtig afborstelen. In de kleine hoekjes kun je met een tandenstoker nog wat preciezer te werk gaan. Eventueel bij meerdere verflagen kun je dit proces herhalen. De schoongemaakte onderdelen daarna gewoon afwassen om het plastic weer mooi vetvrij te maken.

Even testen op een minderbelangrijk onderdeel wordt inderdaad wel geadviseerd.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2023 14:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Drie opmerkingen:

1. eigenlijk moet je eerst weten wat voor verf het is: enamel / alkyd, of acryl, of lacquer, of misschien nog wat anders. 'Motip' is dan niet voldoende, want zo'n merk maakt verschillende soorten verf.

2. ik heb ontdekt dat een ultrasoonreiniger het strippen flink verbetert en versnelt. Ik heb er een webpagina over gemaakt: https://robdebie.home.xs4all.nl/models/ultrasonic.htm

3. moet de verf er perse af? Misschien kun je het gladschuren, en dan verder gaan?

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2023 19:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 mei, 2013 9:12 am
Berichten: 59
tsjopper bob schreef:
Ik heb het wel gebruikt. Wellicht dat niet alles wordt losgeweekt, maar volgens mij het meeste wel. Ik had 1 liter nodig en dat in een chinees nasi-bakje gedaan (ik weet het, je zult eerst naar de chinees moeten, maar omdat ik daar gek op ben, vond ik dat geen straf). Vervolgens de onderdelen volledig ondergedompeld een nachtje laten weken en dan met een oude tandenborstel de verf er voorzichtig afborstelen. In de kleine hoekjes kun je met een tandenstoker nog wat preciezer te werk gaan. Eventueel bij meerdere verflagen kun je dit proces herhalen. De schoongemaakte onderdelen daarna gewoon afwassen om het plastic weer mooi vetvrij te maken.

Even testen op een minderbelangrijk onderdeel wordt inderdaad wel geadviseerd.


Bedank Tjopper, bedoel je echter dat je remolie of remmenreiniger hebt gebruikt?

Je tip om het te combineren met een bezoek aan de Chinees spreekt mij overigens ook wel aan.

Marc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2023 19:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 mei, 2013 9:12 am
Berichten: 59
robdebie schreef:
Drie opmerkingen:

1. eigenlijk moet je eerst weten wat voor verf het is: enamel / alkyd, of acryl, of lacquer, of misschien nog wat anders. 'Motip' is dan niet voldoende, want zo'n merk maakt verschillende soorten verf.

2. ik heb ontdekt dat een ultrasoonreiniger het strippen flink verbetert en versnelt. Ik heb er een webpagina over gemaakt: https://robdebie.home.xs4all.nl/models/ultrasonic.htm

3. moet de verf er perse af? Misschien kun je het gladschuren, en dan verder gaan?

Rob


Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie - helaas heb ik die verf er 20 á 25 jaar geleden op aangebracht dus ik vindt het sowieso nog een wonder dat ik mij kan herinneren dat het Motip was, maar helaas niet meer wat voor draagmiddel.

In die tijd verwacht ik echter terpentine.

Ultrasoon heb ik ook weleens geprobeerd maar een 1/72 B-52 vleugel past niet in mijn US reinigingsbakje.

Marc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2023 20:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Als het 'terpentineverf' is, ofwel alkydverf, wat wij in de modelbouw als 'enamel' kennen, dan werkt NaOH (natronloog) goed. En nog veel beter in een ultrasoon. Ik heb een paar jaar geleden dit oude F1 model gestript, hier voor en na foto's, zonder borstelen of wat dan ook:

Afbeelding

Afbeelding

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2023 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
MarV schreef:
Bedank Tjopper, bedoel je echter dat je remolie of remmenreiniger hebt gebruikt?


Remolie, DOT-4 van OK
Afbeelding

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2023 20:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 mei, 2013 9:12 am
Berichten: 59
tsjopper bob schreef:
MarV schreef:
Bedank Tjopper, bedoel je echter dat je remolie of remmenreiniger hebt gebruikt?


Remolie, DOT-4 van OK
Afbeelding


Bedankt Tsjopper, ik ga het proberen,

Marc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2023 19:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Probeer eens een spuitbus ovenreiniger. B.v. van Mr.Muscle. Model in een plastic zak doen, inschuimen en dichtknopen. Na een paar dagen even kijken of het al loslaat. Dit is een beetje afhankelijk van de laagdikte, het merk verf en de ouderdom.
De resten afspoelen met water en even nadoen met een oude tandenborstel. Zonodig nog een keer inspuiten en herhalen.

Natronloog werkt ook goed al wordt het plastic m.i. wat brosser en komen transparante delen soms wat dofachtig uit de behandeling. En PBM's dragen zoals een veiligheidsbril en handschoenen want het is bocht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement