Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 18:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2020 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 feb, 2014 18:24 pm
Berichten: 6
Goedendag medebrouwers,

Ik ben nu een tijdje bezig om de airbrush onder de knie te krijgen. Op het begin natuurlijk lekker veel fouten gemaakt zoals de mooie spinnenwebben die ik heb gemaakt :roll:. Nu ben ik lekker bezig en heb een goedkope kit gepakt om als test te gebruiken voor het spuitwerk. Dit ging erg lekker en heb een zeer net resultaat voor mijzelf kunnen plaatsen:

Afbeelding
Afbeelding
Nog wat aandachtpunten voor de volgende keer: Beter masken, groene verf komt onder de tape op de zwarte base terecht en niet krassen op de verf als je net klaar bent :wink:

Nou top zeer tevreden doorgaan met de romp van de kist! Ik spuit altijd eerst op papier om te kijken wat er uit komt echter loop ik nu tegen iets aan waar ik zelf niet goed weet wat ik nou veroorzaak. Het lijkt alsof de ver niet goed dekt op het papier en witten delen behoud. Ik heb het niet op de kit geprobeerd.
Afbeelding
Afbeelding

Ik gebruik exact dezelfde verf als de vleugels met de verdunning die ik ook toen heb aangehouden, of is deze keer dan toch te dun of juist te dik? Ongeveer op dezelfde druk gespoten en gespeeld tussen 1 a 2 bar met verschillende afstanden. De rode lijn laat nog zien hoe de linkerkant zou zijn met meerdere lagen na een korte tussenstop. (ignore de verdere overspray).

Ik heb een vaag vermoeden dan of de verf te dik is, of dat deze te snel droogt waardoor het niet blijft 'plakken' op het oppervlak. Wat is dit wat ik creeer en wat zou het verkunnen helpen?

Ik ben erg benieuwd!

Vincent


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2020 23:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Welke verf? Welke verdunning? Water of thinner van het merk?

Mijn vuistregel: hoe dunner de verf, hoe lager ik de druk instel. Liever 5 dunne laagjes dan 2 dikke :D

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 feb, 2020 2:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
vinops schreef:
Nou top zeer tevreden doorgaan met de romp van de kist! Ik spuit altijd eerst op papier om te kijken wat er uit komt echter loop ik nu tegen iets aan waar ik zelf niet goed weet wat ik nou veroorzaak. Het lijkt alsof de ver niet goed dekt op het papier en witten delen behoud. Ik heb het niet op de kit geprobeerd.

Ik raad af om papier te gebruiken voor testjes, dat geeft echt geen goed beeld van spuitwerk op een model, dat een niet-absorberende ondergrond vormt. Gebruik een sloopmodel, of iets anders van (vergelijkbaar) plastic. Maar geen papier!

vinops schreef:
Ik gebruik exact dezelfde verf als de vleugels met de verdunning die ik ook toen heb aangehouden, of is deze keer dan toch te dun of juist te dik? Ongeveer op dezelfde druk gespoten en gespeeld tussen 1 a 2 bar met verschillende afstanden. De rode lijn laat nog zien hoe de linkerkant zou zijn met meerdere lagen na een korte tussenstop. (ignore de verdere overspray).

Mijn idee is dat veel modelbouwers erg 'droog' spuiten. Als je bv met 2 bar spuit, in combinatie met een vrij grote afstand, dan droogt de verf ENORM in het kleine stukje vliegen van spuit naar model. In de meeste gevallen is dan alle bijgevoegde verdunner al verdwenen. Zodoende is de verf die op het model neerslaat al dikker geworden dan in het potje / flesje / blikje. En in sommige gevallen zo droog dat het bijna als een poeder neerslaat. Je kunt het dan (na droging) afvegen.

Als ik een stevige laag goed-hechtende verf wil neerleggen, zeg de eerste laag op het model, dan spuit ik vaak zodanig dat ik kan zien dat de verf nat (glanzend) op het oppervlak komt. Dat betekent meestal: lage druk, korte afstand, naald flink naar achter.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement