Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met de 1/72 IS-2 van Revell.
Deze, zoals altijd, geverfd met de kwast en de aqua kleurtjes van Revell.

Nu gebeurt er bij de kleur die ik nu gebruik (nr. 39 donkergroen) iets raars: de verf lijkt wit/licht uit te slaan terwijl deze opdroogt.

photo 497216

photo 497215

Is er iemand die weet wat dit kan zijn, hoe ik het moet oplossen en hoe ik het kan voorkomen in de toekomst.

Alvast bedankt,

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Impulsief zeg ik:
a) Niet goed of niet lang genoeg geroerd, daardoor kan het voorkomen dat delen van de verf voldoende pigment hebben en delen niet.
b) Verf niet dekkend genoeg aangebracht, het is beter om dunne verf in meerdere dunne laagjes aan te brengen dan in één keer een dikke(re) laag.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2020 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Bedankt voor het antwoord.

Niet goed geroerd zou kunnen. Ik gebruik een wet pallet met kraanwater om mijn verf te verdunnen, maar dan zou je dus elke keer de verf weer goed moeten doorroeren... Dat is wel een goeie.

De foto's zijn gemaakt na de 4e laag verf, die zichzelf dus verdunt door de wet pallet. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n donkere kleur meer dan 4 lagen nodig heeft om te dekken. Dit is ook de enige kleur waarbij het gebeurt overigens.

Het gekke is dat de vlekken pas verschijnen als de verf droog is. Als de laag nat is ziet het er wel goed uit.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Goed roeren is altijd aan te raden. Beter te vaak dan te weinig.
Zelf gebruik ik ook voornamelijk Revell Aqua, maar ik verdun nooit met kraanwater, maar met afgekoeld water uit de waterkoker ( = geen kalk).

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2020 23:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Ik ken dit effect. Maar al te goed helaas. Ik gebruik hoofdzakelijk Revell acryl.
Gelukkig komt het maar bij enkele kleuren voor. Zoals groene camouflagekleuren.
Wat jij beschrijft wat er gebeurt, gebeurt ook bij mij. Precies hetzelfde.

De oplossing ? Spuit eerst meerdere dunne lagen. Voeg dan steeds meer glans toe, zoals P+, Future Klear of een clear coat van hetzelfde type.
Dus eerst een dekkende laag aanbrengen. Zie je vlekken verschijnen ?? Geen paniek, gewoon doorgaan. Daarna wat transparant glans toevoegen.
Spuit een laagje. Dan een beetje verdunner en glans toevoegen, etc...
Voeg GEEN verf meer toe...!!
Als de verf in je airbrush cup bijna leeg is, voeg meer verdunner en glans toe.
Let wel, P+ is van zichzelf al behoorlijk geel, dus als je P+ bij lichte kleuren gaat gebruiken, hou hier dan rekening mee. Meerdere lagen P+ kan je
model behoorlijk laten vergelen !! Gebruik daarom bij lichte kleuren dan liever Tamiya X-22 of zo.

Let op !! Er is een redelijke kans dat de kleur donkerder wordt. Hou hier rekening mee. Daarom is het ook verstandig om deze methode eerst te
oefenen op een oud stuk plastic. Dat mooie Olive Drab kan makkelijk Dark Olice Drab worden.
Ben je eenmaal bekend met het effect en de sterkte ervan, dan kan je de kleur van tevoren al iets lichter maken.

Ook zal het model behoorlijk glanzen tegen de tijd dat alle vlekken weg zijn, dus naspuiten met mat clear kan nodig zijn. Dat gezegd hebbende, veel
Amerikaanse WW2 tanks glommen toch wel redelijk, hoor. Zeker als ze nog nieuw waren. Het was toen beslist geen volledige matte verf.

Probeer het maar eens. Eerst oefenen.
Deze techniek gebruik ik al jaren met succes. Dus het werkt. ;-)
Raar dat niemand anders dit nog gezegd heeft, want volgens mij las ik deze truc al vele jaren geleden, hier op dit forum...!! ;-)

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 11:05 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
ETG, hij gebruikt geen airbrush.
Erik1404 schreef:
Deze, zoals altijd, geverfd met de kwast


Ik zou eens proberen om hier een glanzende lak over te kwasten en te zien of het werkelijk een kleurverschil is of een verschil in reflectie. Als je een mat model aflakt, wordt het ook iets donkerder. Je kan daarna nog altijd terug mat lakken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 11:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Maakt niet uit.
Het effect is hetzelfde.
De oplossing ook : voeg wat blanke lak toe.

Het is belangrijk dat je blanke lak toevoegt aan de verf en NIET pas achteraf gaat lakken. Als die witte vlekken hardnekkig zijn,
gaan die niet of nauwelijks weg met een lak erover. Blanke lak door de verf geeft een heel andere reactie, een ander effect.
Hoe en waarom deze methode nu precies werkt weet ik niet, maar dát het werkt weet ik wel.

Maak maar eens een proefstukje. Je zal zien dat het werkt.

_______
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement