Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Tijdens het verven en verweren van mijn modellen blijf ik maar tegen dezelfde problemen aanlopen.
Ter verduidelijking heb ik mijn problemen opgesomd en geordend in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Deze problemen zorgen voor de nodige frustratie. In sommige gevallen vraag ik mij af of deze te voorkomen zijn of dat iedereen daar last van heeft en ze bij het beoefenen van de hobby horen.

Hieronder de opsomming:

Algemene problemen tijdens het verven van modellen:


Airbrush maakt soms een te wolkachtige spray waardoor er verf op ongewenste plekken terecht komt.

De consistentie van de verf uit de airbrush is niet altijd het zelfde waardoor er een onregelmatig verfpatroon ontstaan. Zoals een spetterend verf patroon het wegvallen van de hoeveelheid verf.

De verf van Vallejo Air lijkt soms te dun. Op 15 psi met een kleine afstand ontstaan er natte verf plekken of spetters.

Het verlijmen van geverfde onderdelen gaat lastig. Zelfs wanneer en verf word weg geschraapt met een mesje. Onderdelen komen na een tijd los of raken beschadigd door het weg schrapen van de verf.

Tijdens het verven van de canopy met de airbrush kan de binnenzijde per ongeluk worden meegenomen. Canopy zit op een houten spatel geplakt met poster-buddy, de verf komt onder de canopy door, door vorm en spray.

Door het masken en verven van bepaalde onderdelen met poster-buddy of tape ontstaan er beschadigingen of ongewenste verf op onderdelen.

De airbrush raakt vrij snel verstopt door het gebruik van verf op waterbasis.

Meegeleverde decals (Revell) zijn vaak te dik en stug waardoor ze niet mooi over het model heen vallen en de dikte van de decal te zichtbaar is.


Algemene problemen tijdens het verweren van modellen:

Een wash van olieverf, sterk verdund met terpentine tast de vernis en verflaag aanzienlijk aan en lijkt de lijmlaag op te lossen.

Een zwartbruine wash van olieverf verdund met terpentine is na het wegvegen nog te ''aanwezig'' en laat een vies resultaat achter

Het wegvegen en/of uitsmeren van de wash met een wattenstaafje of keukenrol laat vaak ongewenste vezels achter die moeilijk weg te werken zijn.

Kleine onderdelen breken af tijdens het verweren van het model.


Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele tips!

Groet,

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 18:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Algemene problemen tijdens het verven van modellen:


Airbrush maakt soms een te wolkachtige spray waardoor er verf op ongewenste plekken terecht komt.

Lijkt me ergens een verstopping, misschien door tipdry (verf die aan de tip van de naald droogt) als ik verder lees zie ik Vallejo staan, die verf is daar wel onderhevig aan. Je hebt daarvoor
retarder en flow improver


De consistentie van de verf uit de airbrush is niet altijd het zelfde waardoor er een onregelmatig verfpatroon ontstaan. Zoals een spetterend verf patroon het wegvallen van de hoeveelheid verf.

Zie eerste punt, je verf is te dik (niet genoeg verdund). klinkt misschien belachelijk, maar als je mengt in je cup van je AB, doe je eerst verdunner in, daarna verf, of je begint met een te dikke
verf om te spuiten, omdat je die eerste hoeveelheid niet goed kan mengen.


De verf van Vallejo Air lijkt soms te dun. Op 15 psi met een kleine afstand ontstaan er natte verf plekken of spetters.

Waarmee verdun je je verf? Vallejo -> normaal gezien water. Water wordt niet geabsorbeerd door kunststof, en wanneer verneveld vervliegt het niet snel. Je moet meer tijd laten tussen het
opbouwen van je lagen.


Het verlijmen van geverfde onderdelen gaat lastig. Zelfs wanneer en verf word weg geschraapt met een mesje. Onderdelen komen na een tijd los of raken beschadigd door het weg schrapen van de verf.

Welk een lijm gebruik je? Ik kan je in zo'n situatie Tamiya extra thin aanraden, of eerst kijken indien je het niet eerst kan lijmen en dan spuiten...

Tijdens het verven van de canopy met de airbrush kan de binnenzijde per ongeluk worden meegenomen. Canopy zit op een houten spatel geplakt met poster-buddy, de verf komt onder de canopy door, door vorm en spray.

Kan je de canopy niet opvullen met die posterbuddy of op de onderzijde afplakken met schilderstape (niet de gewone, die kleeft te hard, maar de paarse of de gouden versie voor poreuze
oppervlakken. Kost niet zoveel als je deze bij de doe het zelf koopt.


Door het masken en verven van bepaalde onderdelen met poster-buddy of tape ontstaan er beschadigingen of ongewenste verf op onderdelen.

Overspray op andere onderdelen vermijden kan door deze onderdelen ook te maskeren, mag gewon ruw zijn met folie voor salade of zo, of door dichter tegen je model aan te spuiten?
Beschadigingen bij het wegnemen kan zijn omdat er geen primer is (vallejo heeft wel een primer nodig, liefst geen van dit merk zelf, die heeft de neiging lost te komen in vellen) of omdat de
tape te hard kleeft. Kleefkracht kan je verminderen door de tape eerst een paar keer op de rug van je hand te kleven, en daarna pas op je model. Posterbuddy kan meer kleven dan bvb
blutack...

De airbrush raakt vrij snel verstopt door het gebruik van verf op waterbasis.

Zie hierboven, flow improver, retarder, enz...

Meegeleverde decals (Revell) zijn vaak te dik en stug waardoor ze niet mooi over het model heen vallen en de dikte van de decal te zichtbaar is.

Decalsetting to the rescue (Ik kan je deze van Daco heel sterk aanraden, komt in 3 sterktes). Zijn ze na het aanbrengen te
dik kan je dit een beetje camoufleren met een paar lagen lak en licht schuren



Algemene problemen tijdens het verweren van modellen:

Een wash van olieverf, sterk verdund met terpentine tast de vernis en verflaag aanzienlijk aan en lijkt de lijmlaag op te lossen.

Welk een vernis gebruik je? is je vernis ook te verdunnen met terpentine? Als je verweert met olieverf kan ik je de vernis van Tamiya aanraden, deze verdun je met isopropylalcohol of
Lacquer Thinner.


Een zwartbruine wash van olieverf verdund met terpentine is na het wegvegen nog te ''aanwezig'' en laat een vies resultaat achter

Meer verdunnen??? Of meer inlijnen in plaats van een wash -> gewoon een beetje opnemen met een borstel en de paneellijn of bout aantikken. Als ik deze combiner met bovenstaande kan
het ook zijn dat je vernis opgelost wordt en dat je deze mee uitwrijft als je je wash wilt wegwrijven. Vallejo is niet zo goed bestand tegen sommige oplosmiddelen, en kan soms zelf ook
oplossen door bvb decalsetting.


Het wegvegen en/of uitsmeren van de wash met een wattenstaafje of keukenrol laat vaak ongewenste vezels achter die moeilijk weg te werken zijn.

Denk dat dit ook te maken heeft met het oplossen van je vernislaag, waardoor deze kleverig wordt...

Kleine onderdelen breken af tijdens het verweren van het model.

Voorzichtigheid is de moeder van de porselijnkast...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 19:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Silenoz heeft al zeer uitvoerig en deskundig prima uitleg gegeven. Mijn aanvullingen, omdat ik in het begin dezelfde problemen had :D ...

Wees niet bang om de verf te verdunnen, ik verdun zelfs de Vallejo Air nog 10-20% en voeg dan géén Flow improver meer toe. Ik gebruik nooit water, altijd de Verdunner van Vallejo of, sinds kort, Createx.
De primers van Vallejo verdun ik nog meer.
Ik gebruik ook veel minder druk dan in het begin, zit meestal tussen 10-15 psi.

Ik gebruik allerlei verschillende vernissen. Humbrol en Alclad Aqua voor hoogglans, Alclad voor Mat, en soms ook de Vallejo’s. Heb nooit problemen met aanbrengen van verwering, gebruik ook enamels en olie/terpentine washes, maar ... ik laat de vernislaag wel minimaal 24 uur drogen. Dat is echt belangrijk, ook met primer- en verflagen.

Ik wordt wel gek van alle verschillende verdunners, maar blijf de merk-gebonden verdunners gebruiken. Ja, is duurder, maar ik twijfel niet meer. Recent bijv. AK Real Colors met Tamiya thinner (ook voor laquer) geprobeerd, maar klonterige boel. Snel weer een andere, de AK variant, besteld en ... probleemloos. Hele goede verf trouwens.

Mijn twee centen.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Wauw, dank voor je snelle en uitgebreide reactie. Hier heb ik enorm veel aan! Ik zal je tips uitproberen en indien nodig laten weten hoe dat gegaan is.

Betreffende de vernis; ik gebruik voor glans Humbrol clear, Mr Hobby gloss of Vallejo gloss. Allen zijn vernissen op waterbasis. Dat geld ook voor de mat vernissen die ik gebruik.

De Vallejo verven die te dun lijken te zijn en problemen geven met het spuiten met airbrush zijn niet verdunde kleuren van Vallejo air die ik rechtstreeks uit het flesje gebruik. Ik heb met name problemen met de kleuren geel en wit.

Ik zal eens kijken of het toevoegen van een retader aan de kleuren helpt met het spuiten van de verf. Welke raad jij me aan? Ik zal ook kijken of het helpt als ik de onderdelen en naald insmeer met een smeermiddel zoals Needle Juice van Badger.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Je kunt de retarder van Vallejo zelf gebruiken. Maar die gebruik ik alleen als ik met gewone Vallejo kleuren en kwast werk.

De Vallejo Model Air kun je echt rustig nog verder verdunnen (nogmaals, met de airbrush thinner van Vallejo - moet je misschien één keer extra over je model, maar liever 5 dunne laagjes dan één dikke!)

Het ligt dus niet aan je vernis, en het maakt niet uit dat die op waterbasis zijn. Gebruik je misschien een agressieve terpentine? Probeer eens een andere, neem dan de reukloze, gewoon van de Praxis, die doet het bij mij prima.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Ik gebruik geen terpentine maar terpentijn van het merk Talen. Sorry dat had ik meteen moeten melden. Terpentijn schijnt juist minder agressief te zijn. Dus ik snap niet helemaal wat er aan de hand is. Misschien heb ik te weinig lagen vernis op het model gespoten en is deze daardoor niet sterk genoeg. Vernis laat ik overigens altijd 24 uur drogen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 jan, 2020 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
F.S. schreef:
Terpentijn schijnt juist minder agressief te zijn..


Oei...

Citaat:
Terpentijn wordt gebruikt als medium, of verdunningsmiddel in olieverf. Het heeft een sterk oplossend vermogen, dat sterker is dan terpentine.

http://www.dewerkplaats.it/dewerkplaats ... ntine.html

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2020 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Oei... Nou breekt m'n klomp :shock: In allerlei video's op youtube word het verdunnen met terpentijn juist aangeraden.
Maar het gebruik van terpentijn in mijn geval kan dan inderdaad de oorzaak van die lelijke plekken zijn.
Ik lees op dit forum dat het gebruik van wasbenzine om olieverf te verdunnen word aangeraden. Dus ik zal dat eens proberen.


Laatst bijgewerkt door Arjan Ouwendijk op zo 19 jan, 2020 11:21 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Onnodige quote verwijderd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2020 11:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Bij ons in België hebben ze white spirit. Die werkt goed met olieverf, ruikt niet te enz...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2020 18:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Engels: terpentine = terpentijn, terpentine = white spirit :D

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement