Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 14:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: zo 29 sep, 2019 18:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Spuit ook een apart stukje plastic mee, dat je exact dezelfde behandeling geeft als het model. Je kan dan aan het proefstukje zien en voelen,
hoe de verf aan het drogen is.
Behalve de droogtijd tussen de lagen door, verandert er vrijwel niets aan je airbrushtechniek.
_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: zo 29 sep, 2019 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ja das een goeie, dat ga ik doen!
Bedankt.

Remi excuses voor het inbreken in je topic, maar wellicht heb je hier ook wel wat aan gehad :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 10:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2018 20:46 pm
Berichten: 15
Geen probleem hoor. Alles wat er gezegd word kan ik ook gebruiken. Maar om terug te komen op t topic, ik heb van mig een flesje acrylic thinner alleen gebruik deze eigenlijk nooit. Waarom weet ik eigenlijk niet had t idee dat het niet echt nodig was met de kwast maar meer met de airbrush, zal het toch eens gaan gebruiken en kijken wat er gebeurt. Alvast bedankt voor de tips.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 12:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Experimenteren, Remi !!
Altijd experimenteren !

Vele jaren geleden wou ik een model gaan schilderen en airbrushen. Ik dacht nog genoeg wasbenzine in huis te hebben. Ik gebruikte in die
jaren alleen nog enamel verf, iets anders was er niet. Maar de wasbenzine was op. Niets meer in huis, ook geen terpentine. En het was
zondagochtend.....
Toen vond ik ergens nog een half vol busje Ronsonol aanstekervulling. Ik probeerde op een stukje plastic wat verf en vloeistof te mengen
en dat ging prima. Sterker nog, de verf scheen wel mooier te vloeien dan met wasbenzine. Het airbrushen ging prima en de verf die ik
vanaf toen met aanstekervulling verdunde, droogde opmerkelijk strakker en mooier op !! Vooral zijdeglans kleuren deden het erg goed.
Met de hand geschilderd leek het wel ge-airbrushed !!
Speciale verdunner koop ik dus niet meer, want een bus aanstekervulling (Zippo of Ronsonol) kost maar de helft maar geeft wél een
beter resultaat !
(Hetzelfde met acryl verdunners. Mensen betalen veel geld voor een klein flesje "speciale" verdunner, terwijl ik voor twee keer dat bedrag
5 liter isopropylalcohol heb. Neem een kuipje, verf erin, IPA erin en een drupje vertrager en goed roeren. Klaar. IPA met een drupje AK
Retarder is hetzelfde als Tamiya X-20A. Het is alleen vele malen goedkoper........)

Per toeval kwam ik erachter dat deze vloeistof dus prima werkt en door experimenteren wist ik dat deze vloeistof erg goed werkt met
zijdeglans kleuren en vooral geschikt is voor schilderen met de hand !

Remi, doe het volgende :
Zoek een stuk plastic (oude CD doos of oud, kapot model) en ga mengen met jouw verdunner. Ga opzettelijk de mengverhoudingen flink veranderen.
Maakt opzettelijk fouten. Kijk wat er gebeurd, kijk hoe de verf reageert en hoe het opdroogt.
Onthoudt alleen wel dat Verdunner en Vertrager (Retarder) beslist NIET hetzelfde zijn ! En verdunner verdund alleen, maar kan wel
snel verdampen. Een vertrager vertraagd het droogproces en geeft de verf de tijd om uit te vloeien en egaal op te drogen. De verschillen
tussen deze twee vloeistoffen kunnen erg groot zijn ! Daarom verkoopt men naast verdunners ook vertragers. De eigenschappen zijn anders.

Mocht je AV van De Parel gaan kopen, hou er dan rekening mee dat de droogtijd flink wordt verlengd !! Vele uren i.p.v. enkele minuten.
Mijn advies : gewoon een nachtje laten drogen.

Ga maar eens oefenen en schrijf je bevindingen hier.

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 12:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 708
Woonplaats: Stolwijk
Ook de verf die je gebruikt speelt volgens mij een rol. Ik ben van Vallejo aan het switchen naar MIG, juist omdat je uit een flesje zowel kunt airbrushen (vrijwel onverdund) als met een penseel kunt opbrengen, ook al heb je dan soms 2 lagen nodig. Dat hoef je met Vallejo Air niet te proberen:).

Ik had twee sets: Vallejo Color (voor kwast) en Vallejo Air, met de MIG kan ik met één flesje toe. En dan vind ik ook de MIG kleuren, de kleurensets, de modulatiesets per kleur fantastisch en vaak beter qua kleurstelling dan Vallejo of Tamiya... luiïgheid van mijn kant m.b.t. modulatiesets bijv. maar wel makkelijk :)

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 14:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Silmaril schreef:
Ook de verf die je gebruikt speelt volgens mij een rol.


Sil, eerst alle berichten lezen voordat je wat schrijft.....! ;-)

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2018 20:46 pm
Berichten: 15
Nu heb ik toch nig even een vraagje. Ik merk dat bij de minste aanraking ik de verf beschadig tot op het plastic ofwel de verf plus grondlak komt er dan af. Wat doe ik nou fout?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 dec, 2017 11:15 am
Berichten: 22
Woonplaats: Heerlen
Silmaril schreef:
Ook de verf die je gebruikt speelt volgens mij een rol. Ik ben van Vallejo aan het switchen naar MIG, juist omdat je uit een flesje zowel kunt airbrushen (vrijwel onverdund) als met een penseel kunt opbrengen, ook al heb je dan soms 2 lagen nodig. Dat hoef je met Vallejo Air niet te proberen:).


Hallo Ruud, mag ik vragen welk(e) probleem/problemen je dan ondervond met de Vallejo verf ten opzichte van MIG?

_________________
Bouwverslagen:
General Dynamics F-16A 50 Years 323 Sqn "Diana" 1:72 Revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2019 14:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4288
Woonplaats: Bovensmilde
Ontvetten Remi, helpt vaak bij watergedragen verf.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: do 03 okt, 2019 12:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Ik heb dezelfde problemen met Vallejo. Zelfs na dagen drogen wil ik het proefstuk nat gaan schuren, om dan in verbazing zó al mijn verf
van het plastic af te zien vloeien.........
En ik heb echt goed geschud en de verf niet te dun aangebracht !! Het oppervlak was uiteraard schoon.
Remi is dus niet de enige met dezelfde problemen.
Verf moet sterk zijn en mag je er NOOIT zomaar af kunnen wassen. Modellen die ik met enamel of alkydverf gespoten heb, kan ik een paar
dagen later moeiteloos schoonmaken met wasbenzine. En de lak gaat alleen maar meer glanzen. DAT is pas verf !!!

Vallejo vertrouw ik niet meer. Ik gebruik het alleen nog om kleine beetjes toe te voegen om een bepaalde kleur te krijgen.
Mijn recente ontdekking, Acryl Verdunner van De Parel, laat alle acrylverf iets harder en degelijker opdrogen. Deze vloeistof is in dat opzicht
wel een waardevolle toevoeging aan ons arsenaal. Ideaal spul als je je modellen met de hand gaat schilderen. AV is meer een retarder
(vertrager) dan een verdunner.

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement