Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verf probleem
BerichtGeplaatst: vr 27 sep, 2019 8:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2018 20:46 pm
Berichten: 15
Goedemorgen allen.

Wie kan mij helpen? Ik ben met een model bezig en met schilderen alleen de verf dekt niet in een keer, er zit een laag gespoten primer op deze dekt wel goed in een laag.
De verf die wel gedekt heeft is in 2 lagen gedaan.
Afbeelding

De verf die ik gebruik is van ammo by mig, ik doe alles met de kwast maar snap niet wat er fout gaat.

Alvast bedankt,

Remi


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: vr 27 sep, 2019 9:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat primer dekt in één laag is normaal, dat je verf twee lagen nodig lijkt me ook normaal. Volgens mij is je verf te dun om in één keer te dekken maar is het zo erg om een tweede laagje aan te brengen? :?
Als je met een airbrush werkt, werk je ook in meerdere laagjes om een goed resultaat te krijgen en is het niet het resultaat dat telt? Ik zie dus eigenlijk het probleem niet. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: vr 27 sep, 2019 9:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2018 20:46 pm
Berichten: 15
Bedankt voor je antwoord. Nee het is niet echt n probleem ik had meer t idee dat ik iets fout deed. Maar als dit zo hoort dan is dat zo en ga ik hier gewoon mee door. Heb je misschien nog tips? Of heb je zelf geen ervaring met ammo verf?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: vr 27 sep, 2019 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Nee, ik heb geen ervaring met Ammo want ik gebruik - op een paar uitzonderingen na - uitsluitend Humbrol en Tamiya. Ik focus me enkel op jouw ervaring, ik heb hier van Humbrol zo bvb een paar flesjes die bedoelt zijn om rechtstreeks te gebruiken met de airbrush. Verf ik daarmee met de kwast moet dat ook in meerdere lagen gebeuren wegens te dun. Ik denk dus dat die Ammoverf ook eerder bedoelt is om te spuiten en niet zozeer om te kwasten.
Maar ja, bekijk het zo: als je bij jou thuis een deur of een muur gaat verven heeft dat meestal ook een tweede laag nodig dus ja?
Je kan het ook positief bekijken: in één laag dekkend heb je het risico dat de verf er te dik op ligt en je fijne details "weg schildert" dus geven twee dunne laagjes een veel beter resultaat zoals ik kan zien aan je foto.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 11:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2018 20:46 pm
Berichten: 15
Na 2-3 soms 4 lagen ziet het er inderdaad uit zoals moet. Moet gewoon meer geduld hebben en alles in meer lagen aanbrengen.

Afbeelding
free image upload


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja zo is dat, geduld is de rode draad en onontbeerlijk bij modelbouw. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: zo 29 sep, 2019 14:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Remi,
Wat je moet weten is dat er naast vele soorten verf ook vele kleuren bestaan die elk hun eigen soort pigment hebben die op hun beurt weer
verschillende eigenschappen hebben. En die ook hun eigen manier van verdunnen vereisen.
Ook beseffen veel modelbouwers niet dat de meeste kleuren een bepaalde transparantie hebben. De meeste kleuren dekken niet in één keer.
Schilder maar eens met Tamiya glans wit op een fel rode ondergrond. Je blijft lagen aanbrengen, het blijft roze..........
Wat ik niet snap is waarom zo veel bouwers hun model eerst diep zwart spuiten om daarna een dekkende laag aan te brengen. Met een zwarte
ondergrond heb je dus extra veel verf nodig om de boel dekkend te krijgen.
Zwart helpt wel om het transparante plastic niet meer transparant te krijgen, maar dat lukt met lichtgrijs ook, mede omdat er nog meerdere
lagen verf overheen komen.
Ga je vervolgens met lichte kleuren over zwart heen, dan zal dat na één laag nog doorschijnen. Wil je desondanks zwart gebruiken als ondergrond,
dan is een airbrush een betere optie om mooie egale, dunne lagen te spuiten.
Wat ook kan helpen is om eens te kijken hoe je met je verf omgaat. Gebruik je wel de juiste verdunner? De juiste verdunning? Gebruik je
vertragers? Gebruik je de juiste penselen? Roer of schud je de verf wel voldoende?
Neem ook eens een flink stuk plastic en ga eens oefenen. Zoek een oude kapotte CD doos o.i.d. en probeer verschillende technieken en
kleuren. Ik krijg de indruk dat veel modelbouwers hun mooie dure model als oefenstuk gebruiken, in plaats van eerst te oefenen op een stuk
afval. Schadeherstel wordt dan flink afgestraft.......

Wat jij nodig hebt is een fles Acryl Verdunner van De Parel. Te koop bij Karwei en andere zaken. Kost iets van 2,15 tot 6,20 euro voor
500 cc. Je hebt ZO ontzettend weinig nodig van dit spul, dat die halve liter misschien de rest van je leven meegaat. Deze verdunner
vertraagt het droogproces en laat de verf nagenoeg of zelfs geheel streeploos opdrogen !! Het smeert veel makkelijker en de verf vloeit
ook veel mooier en beter over het model. Verdunnen in een verhouding van 1 op 100 of zo. Echt heel weinig. Werkt het niet, voeg dan weer
een uiters klein drupje toe. Wel vooraf mengen in een apart kuipje !!

Er is wel een kans dat deze verdunner matte verf iets meer glans geeft, het gaat een klein beetje richting zijdemat of zijdeglans, maar tegen
die tijd heb je dus al te veel verdunner gebruikt. Eerst oefenen dus !!!
Probeer grote oppervlakken eens te schilderen met rond penseel no. 7 o.i.d.

Je snapt dat deze verdunner ook uitermate geschikt is in combinatie met de airbrush !!! ;-)


Afbeelding


Ik denk dat ik je wel in de juiste richting heb laten kijken ... ?!

Succes.

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: zo 29 sep, 2019 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Hey Erik,

Mijn interesse in de hierboven genoemde verdunner is gewekt. Je zegt dat deze toepasbaar is voor de airbrush. Wat zijn de voordelen voor de airbrush bij het gebruik?

En hoe pas je deze dan toe? Je verf verdunnen zoals je gewend bent en dan een druppeltje van deze er bij?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: zo 29 sep, 2019 17:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Deef,

Ja, apart mengen voordat je gaat airbrushen. De AV maakt de verf wel iets transparanter en dunner, dus gebruik iets minder van je gewone verdunner.
Dan een druppel AV toevoegen.

Als je deze verdunner gaat gebruiken (Acryl Verdunner of AV) let er dan op dat je maar heel weinig gebruikt. Hoewel het op zich al een verdunner is,
maakt het je matte verf wel iets glanzender, al heb je tegen deze tijd dan wel iets te veel verdunner gebruikt. Eerst testen, dus.
Onthoud ook goed dat deze vloeistof de droogtijd flink kan verlengen, dus geduldig vele dunne lagen spuiten is aan te raden. Ook een schone, stofvrije
plek waar de delen kunnen drogen is gewenst.
Deze AV is ook goed te combineren met andere vloeistoffen zoals water, spiritus, isopropylalcohol en merkverdunners zoals Tamiya. NIET gebruiken in
combinatie met de verdunners en verf van AK, dat geeft problemen. De verdunners van De Parel en AK mengen niet goed en de AV mengen met AK verf geeft
meteen een chemische reactie en de verf wordt meteen korrelig....! Deze AV is dus NIET geschikt voor AK verf !!!

Ik heb de AV wel getest met andere merken en de resultaten waren zeer goed tot uitstekend : Revell, Tamiya, Testors/ModelMaster, Hannant's Xtracrylics,
Vallejo, Hataka en Hobby Color. Andere merken die goed te mixen zijn met genoemde merken zullen ook goed werken met deze verdunner.

Ik ontdekte zojuist dat de AV ZEER goed werkt met transparante kleuren (zeg maar...WAUW....!!) en metallic kleuren, maar dan wel ge-airbrushed.
Tamiya transparant rood, oranje, blauw, groen en geel vloeien bijzonder goed, met het penseel. Zal met de airbrush niet veel slechter zijn.
Metallic met de hand geschilderd en verdund met AV wordt niet mooi, al die zilverkleurige schilvertjes drijven naar boven. Zal met airbrush beslist wél
goed werken.

AK Retarder... 17 cc voor 5 euro. Geen slechte retarder, maar niet zo goed als deze AV. (is +- 30x duurder dan AV)
AV van De Parel... 500cc voor 6,20 euro. Zeer goed. Vanaf nu mijn favoriete vertrager c.q. verdunner !!!!!!!!

De geur van AV bestaat bijna niet. Je moet je neus in de fles duwen en flink inhaleren voordat je wat ruikt........ Dus ook dat is een plus.
(Onthoudt wel donders goed dat een reukloze vloeistof niet ongevaarlijk hoeft te zijn..!! Ontbreken van geur zegt niets over hoeveel schade
een vloeistof aan kan richten !)

Op het etiket aan de achterkant staan de ook mooie woorden : "Vermindert het aandrogen van de verf in spuitinstallaties en ander verfgereedschap".
Mooi. Altijd goed, als je gaat airbrushen. ;-)

Mijn advies : Kopen dat spul !!

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op ma 30 sep, 2019 18:23 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: zo 29 sep, 2019 18:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ga ik zeker aanschaffen na dit advies!

Moet je de tijd tussen de laagjes tijden het Airbrushen echt heel erg verlengen of is het voldoende om in de gaten te houden dat je dunne laagjes spuit?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement