Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 19:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Zoals ik elders ook al heb laten vallen, ik ben dus sinds kort aan de airbrush. Met succes met Vallejo Air het camouflageschema er op gezet (al zeg ik het zelf), dus nu kon er een glossy laagje op.

Vanmiddag de Vallejo Gloss vernis gespoten, verdund met een paar druppels water. Nu lijkt het niet netjes op het model terecht gekomen. Het is als een soort ruwe laag opgedroogd, ik kan er maar lastig een foto van maken, maar ik denk dat het op onderstaande foto wel goed te zien is:

Afbeelding

Ik denk zelf dat het te snel is gedroogd, dus dat het in de lucht al een beetje gedroogd is en zo niet meer mooi op het model heeft kunnen vloeien. De werkdruk was 1,4 bar.

Zou ik dus de druk aan moeten passen? Iets lager dan, of kan het ergens anders in zitten?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 9:14 am
Berichten: 552
Woonplaats: Noordwijkerhout
In het antwoord van deze vraag ben ik ook wel benieuwd, want hoewel ik erg tevreden ben over de Vallejo Air verf, kan ik dat niet zeggen over de verschillende soorten vernis.

Het is mij nog nooit gelukt om hier een mooi resultaat mee te krijgen.

_________________
Peter

Lopende projecten : http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/960/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 23:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 03 jun, 2017 0:50 am
Berichten: 29
Woonplaats: Lamswaarde (NL)
Ik vind persoonlijk dat dat ruwe wel iets heeft, vliegtuigen zijn in werkelijkheid ook niet helemaal spiegelglad, lijkt me toch.

Maar inderdaad, ik ben ook behoorlijk tevreden over Vallejo Air (de ene kleur is al beter dan de ander, hun gewone metallics, nrs. 71.062 t/m 71.073, zijn pure rommel) maar ik ben overgestapt op de primer en vernis van Ammo.
De hechting van de Ammo primer is beter dan die van Vallejo muv de Vallejo Air Black Gloss (dat is de primer voor hun metallic reeks, die in de grotere potjes nr 77.701 ev. die zijn erg goed) die is wel erg goed.

Voor de vernis van Ammo zijn dat dan de Ultra-matt, Matt, Satin en Gloss Lucky Varnish https://www.migjimenez.com/en/varnishes/1189-ultra-matt-lucky-varnish.html.

Het spuiten van acrylic varnish is well tricky, je moet vele hele dunne laagjes aanbrengen en telkens even droogblazen met de airbrush (dus gewoon lucht blazen), dan krijg je een mooie strakke laag.

Maar dit alles is natuurlijk mijn persoonlijke mening en ervaring.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2019 13:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Jammer dat er een redelijk nieuwe techniek en een nieuw middel meteen op het model wordt toegepast. Een proefstuk maken lijkt vaak veel werk, maar scheelt zoveel gedoe achteraf.
Maar dit zie ik (helaas) vaak.

Anyhow, heb jij nu niets meer aan.

Het lijkt wel alsof hij reageert met het water. Water is sowieso geen goede keuze om verf voor de AB mee te verdunnen. Verdunner van het merk zelf (in dit geval dus Vallejo Thinner) of universeel zoals Createx Reducer 4012 zijn een betere keuze.

En voor een gloss clearcoat mag de druk over het algemeen iets lager nog. Beetje afhankelijk van soort airbrush/grootte naald en nozzle.

En dan beginnen met een mistlaag, heel dun dus, even laten staan (paar min) en dan steviger lagen. De mistlaag bevorderd de hechting en gaat zakkers tegen, kortgezegd.

Dit is een algemeen advies voor clearcoats. Met deze Vallejo lak heb ik zelf nog geen ervaring.

Edit:
Nu ik het p[laatje nog een keer bekijk kan het ook te weinig verf zijn. Te ver weg gespoten, dichterbij het model dus. Ofwel meer verf geven, naald meer naar achter dus. Ofwel een grotere naald en nozzle plaatsen

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op di 20 aug, 2019 14:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2019 14:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Hey Odorf!

Bedankt voor je reactie. Dit hele model is, na het al een keer goed misgegaan is, sowieso één groot proefstuk geworden. Ik ga ook wat experimenteren met verweren met de airbrush e.d. Leuk als het model uiteindelijk toonbaar is in de vitrinekast, maar is niet het hoofddoel.
Ik houd hiernaast ook nog wel een afgedankte Westland Lynx-romp, maar dat is meer om te testen of druk en/of hoeveelheid verf naar wens zijn. Daar zag het er in eerste instantie helemaal niet verkeerd uit, maar zo'n vleugeloppervlakte komt kennelijk toch weer anders uit de verf.

Ik denk nu dat het probleem inderdaad zit in de toegepaste (hoeveelheid) verdunner. Op het flesje stond dat het te verdunnen was met water, maar ik had beter de thinner (en meer) kunnen pakken dus. Bedankt voor je andere tips!

Ik heb elders ook gelezen dat Vallejo clearcoat uit de airbrush zich lastig op laat brengen, dus ik twijfel op dit moment nog of ik niet voor het clearcoaten een losse spuitbus aanschaf. Dat gebruikte ik ook toen ik mijn modelletjes nog kwastte, met een goed resultaat.

Mocht ik het toch nog met de airbrush gaan proberen neem ik je tips zeker mee!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 11:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Aha........... Nu snap ik waarom je interesse hebt in de verdunner van De Parel......! ;-)

Ik zal eens wat proefstukken spuiten en een vergelijking maken. Met en zonder AV van De Parel, glans en mat. Ik zal er foto's van maken.


Maltalossewen: Vliegtuigen moeten zo glad mogelijk zijn. Ruwe lak - en dan zeker een druppeleffect - maken hem alleen maar trager.
Waarom denk je dat de Amerikanen de klinknagels en de naden van de vleugels van hun P-51 dichtsmeerden, schuurden en dan de vleugel
in hoogglans metallic zilvergrijs spoten ? Om zo een paar kilometer per uur sneller te kunnen vliegen ! Ruw of glad maakt een groot verschil !
Op de latere versies zie je daarom ook maar weinig naden, terwijl veel modelbouwers deze wel aanbrengen. De fabrikant ook, trouwens.
Hoort niet. Al werd het niet bij elke type toegepast.
_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
ETG schreef:
Aha........... Nu snap ik waarom je interesse hebt in de verdunner van De Parel......! ;-)

Ik zal eens wat proefstukken spuiten en een vergelijking maken. Met en zonder AV van De Parel, glans en mat. Ik zal er foto's van maken.
Haha ja busted :D

Ow top, ben benieuwd!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement