Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe blanke lak spuiten?
BerichtGeplaatst: wo 07 aug, 2019 18:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
Hallo allen,

Ik ben momenteel een f35a aan het bouwen en ik spuit deze in kleur met verf van MRP.
MRP laat zig goed spuiten, dekt goed, hechting van de verf is ook redelijk goed, had alleen wel een paar plekjes waar het wel los kwam, vermoed zelf iets van vet ofzo.

Maargoed, normaal gebruikte ik enamel van Revell en ging hier een Matt laagje overheen van Mig Lucky varnish.

Omdat ik nu MRP gebruik was ik aan het testen hoe het e.e.a. opelkaar reageert.
Daarbij wou ik ook een glans laag gaan spuiten voor het aanbrengen van decals. ( glans van Mig)
Daarna zou nog een laklaag “have glass” gespoten moeten worden van MRP

Nu wat testjes gedaan en ik vindt het heel moeilijk om mooie glanslaag te spuiten.
Te dun of veraf gespoten slaat deze mat uit.
Dikker of dichterbij gespoten geeft wel een glans laag, maar vind het zelf te dik lijken.

Hebben jullie tips voor het spuiten van een goede glaslaag?

Weten jullie ook of mrp en Mig elkaar verdragen?

( had ook al wat gezocht en gelezen maar niet mijn antwoord hier kunnen vinden)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 10:14 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Je kunt MRP op een acryl spuiten maar dan mag het niet te nat zijn. De lacquer gaat dan "vreten". Dunne laagjes .. of beter de MRP (of andere lacquer vernis)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 18:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
De oplossing voor de meeste modellen EN lakken is simpel : koop een airbrush waarmee je met een lang ovaal spuitpatroon kan spuiten. Dat is dus een airbrush
met twee uitsteeksels bij de spuitmond van de naald.
Een cirkelvormig spuitpatroon legt alleen een goed dekkende laag neer in het midden, meestal niet veel meer dan een klein cirkeltje. De rest is "overspray" of "mist".
De verf die wegwaait en later alsnog op je model terechtkomt heet "bounce-off". Deze bouce-off kan sinaasappel-effect en een rare matte laag veroorzaken.
Een verkeerde verdunning, slechte airbrush of te grote spuitafstand kan ook sinaasappeleffect veroorzaken.

Met een ovaal of streep leg je dus een hele streep neer, op een veel groter oppervlak. Het resultaat is dus veel voorspelbaarder en beter te beheersen.
photo 472381

(Noot: op de foto staan deze uitsteeksels verticaal, de streep wordt dan liggend gespoten.)

Elk type verf (EN kleur ...!) heeft zijn eigen pigment en is weer anders van grootte, dus een andere grootte naald dient hier gekozen te worden. Dit leert men enkel door
veel oefenen en ervaring opdoen.
Houdt de airbrush zoveel mogelijk haaks (90 graden) op het oppervlak. Spuit in rechte lijnen, met de juiste snelheid. De volgende spuitlaag moet de vorige spuitlaag
met +- 50 % overlappen.

Weinig mensen (op dit forum en op vele andere ook, helaas) beseffen niet dat er GEEN airbrush bestaat waarmee men alles kan !! Was die er wel, dan bestonden er niet
zo veel verschillende airbrushes. De meeste hobbyisten hebben wel tientallen penselen, in verschillende vormen en groottes, maar ze hebben maar één of twee
airbrushes waarmee alles gespoten wordt. Kleine modellen, grote modellen, olie gedragen verf en acryl. Dikke lagen en dunne lagen. Kleurlak en glanslak.
En primer. Alles met één airbrush.
Waarom....???
Het is voor mij dan ook niet verwonderlijk dat zoveel (beginnende) modelbouwers zoveel problemen hebben als ze met airbrushen beginnen. En ja.....goede airbrushes zijn
vaak duur. En als je er meerdere nodig hebt, wordt het beslist een dure hobby. Ik zelf heb er iets van 14, waarvan ik er zeker 6 regelmatig gebruik. Ik heb de hele
reeks, van zeer klein tot zeer groot. En ik heb 3 compressors. Geen klus is nu nog te klein of te groot voor mij ! ;-)
Maar ik heb dit niet in één keer gekocht. Ik kocht deze spullen stuk voor stuk, door de jaren heen.

Dus mijn advies is : lees eerst hoe het moet. Ga naar de bieb en kijk rond op internet. Bekijk veel video's.
Bekijk ALLE video's van Paul Budzik !!!!!!!

https://www.youtube.com/channel/UC9UUZI ... DoCP-bTB7A

Beslis daarna wat je moet kopen. Ik raad de Sparmax GP-850 aan. Er zijn uiteraard nog meer keuzes.
Er zijn ook veel soorten glanslak, dus - helaas - is het niet mogelijk om te zeggen hoe het moet. De juiste techniek hangt af van je airbrush, je compressor, welk type en merk
glanslak, welke verdunning, welke toevoeging (denk aan retarder (vertrager)), etc...

Heb je weinig geld tot je beschikking, dan is de keuze enorm beperkt en wordt het moeilijk om het gewenste resultaat te halen. Hou hier rekening mee. Nu dat ik betere spullen
heb behaal ik veel betere resultaten dan toen ik 18 was. Ik heb nu een goedbetaalde baan, toen ik begon met airbrushen had ik een veel te kleine en rotte compressor en een
Badger 150. Elke spuitklus was toen een ECHTE uitdaging.....!!

Oftewel : welkom in de wereld van de modelbouw.

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op zo 01 sep, 2019 22:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat is wel een hele goede Erik, dank daarvoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 8:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Goed verhaal!

Ik ben ook pas begonnen met airbrushen en bij mij mislukte de glanslaag ook. Inderdaad tot de conclusie gekomen dat ik dat maar beter niet moest doen met hetzelfde pistool als waar ik de rest mee deed. Omdat ik eerst meer ervaring op wil doen, heb ik besloten om de laklagen nog maar even met spuitbussen te blijven doen. Als ik wat meer ervaring heb koop ik er een apart pistool bij voor de lak, en heb dus een goed advies aan je verhaal hierboven.

Ook gelijk even geabonneerd op het YouTube-kanaal waar je naar linkt,

thanks!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 18:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Een airbrush waarmee je een ovaal (of een streep) kan spuiten EN een compressor die een flinke druk kan leveren (minstens 1,5 bar bij 20 liter per minuut, airbrush vol open)
Is voor onze hobby wel voldoende om een flinke airbrush aan het werk te zetten.
Nu HOEF je niet per sé veel lak te spuiten om een goede glanslaag te krijgen, maar het helpt wel, in sommige gevallen. Future, P+ en dat soort vloeistoffen zijn zo uit de fles
al te dun om dik aangebracht te worden. Het druipt er meteen af. Deze moeten dus met beleid en in dunne lagen aangebracht worden.
Wil je je model afwerken met de laatste laklaag, dan moet deze wel wat dikker (en dus veel minder verdund) aangebracht worden. En zulke verf krijg je vanwege zijn
viscositeit gewoon niet uit een kleine H&S met 0,2 naaldje geperst.............
Met een wat groter pistool, flinke cup, 0,5 mm naald en 1,5 bar lukt het wél.

Waarom geven zoveel spuitbussen zo'n mooi resultaat, vooropgesteld dat je weet hoe je zo'n bus moet gebruiken ? Omdat er veel verf uit komt, relatief grote druppels,
die een natte laag op je model achterlaten.

Mijn twee mooiste modellen zijn gespoten met Tamiya spuitbussen :

photo 66474
photo 66466

Absoluut strak en totaal geen stof, putjes, of wat dan ook. Is mij met een airbrush nog niet gelukt, al kom ik wel steeds dichter in de buurt.

Met de Sparmax en de Iwata LPH-80 zou het moeten lukken. Al weet ik wel dat Tamiya heel andere soort lakken gebruikt dan de gebruikelijke oliegedragen
lakken.

Eén belangrijk detail wordt door veel modelbouwers over het hoofd gezien : Het model mag dan op schaal zijn, de verf is dat beslist NIET !!! Je moet de verf
dan ook behandelen alsof je een voorwerp op ware grootte aan het spuiten bent.
Op deze laatste opmerking ga ik geheid commentaar krijgen en het zal terecht zijn. Een Spitfire in schaal 1:48 wordt gespoten met veel dunnere verf dan
de echte. Ja, dat weet ik. Maar heel veel verschil zit er toch echt niet in. De lak in onze airbrush is niet 48 maal vloeibaarder dan de lak voor de echte Spit.

Denk daar maar eens over na en over de gevolgen voor de verf in je airbrush..........!!!
En het type airbrush dat je eigenlijk nodig zou hebben......!!

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 18:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Nog een belangrijke opmerking :
Houd de airbrush ALTIJD zo veel mogelijk haaks op het te spuiten oppervlak !! Zeker als je met streep patroon gaat spuiten.
Een egale verdeling van de verf is heel belangrijk om de verf ook mooi egaal en strak op te laten drogen.
Ik zie dit ZO vaak........... Mensen die hun airbrush schuin op het model richten, alsof ze met een pen op papier schrijven.
Gaat prima met een pen, maar nu werken we met verf en dan moet je toch echt andere technieken gebruiken.
Hou je hem schuin, dan krijgt het model "onderaan", dus de plek het dichtst bij de airbrush, de meeste verf, en de plek
bovenaan het minst.
Geen wonder dat veel mensen moeite hebben om een mooi eindresultaat te krijgen. Matte plekken, sinaasappeleffect, korrelig
oppervlak (schuurpapier) en andere narigheid, is vaak te wijten aan de verkeerde naald, te dunne verf, te grote spuitafstand,
schuin houden van de airbrush of het heen en weer bewegen van de airbrush, terwijl een rustige beweging in rechte banen de
verf veel egaler neer zal leggen.

Ja........ ik ben één van die stuurlui die zeer voetvast vanaf de wal toekijken en instructies geven. Zeggen, maar zelf ook
doen.... Dat is de kunst.
Ik leer nog elke dag en ik hoop dat ik door middel van overbrengen van kennis anderen in goede banen kan leiden.
Maar het hebben van erg goed materiaal en de beschikbaarheid van internet hebben mijn hobby - en uiteindelijk ook
het eindresultaat - een heel einde de juiste richting op geholpen !

Wat mij persoonlijk zeer veel heeft geholpen zijn video's over hoe men (echte) auto's moet spuiten. Zoals de video's van
The Gunman : https://www.youtube.com/user/MrZoeystevenson
Hij legt alles zeer goed uit en demonstreert het ook. Pas dezelfde technieken toe op je model en je zal verbaasd zijn !

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op wo 04 sep, 2019 12:51 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
Kijk dat zijn eens antwoorden waar ik mee verder kan!, ik ga het e.e.a. doorlezen en uitproberen!

Bedankt!

En mocht ik later door hebben wat er fout ging zal ik dit hier uiteraard terug koppelen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 sep, 2019 18:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
photo 484126

Hier nog wat info omtrent airbrushes.

A laat een goede airbrush zien die een fanpatroon kan spuiten. Deze heeft weinig overspray en het grootste deel van het ovaal is natte verf.
B laat een minder goede airbrush zien. De verneveling is minder egaal. Te veel verf in het midden en te weinig naar de rand toe.
C laat een goede airbrush zien waarmee een mooie cirkel gespoten kan worden. Weinig overspray en een grote cirkel van natte verf.
D laat een minder goede airbrush zien. De verneveling is minder egaal. Te veel verf in het midden en te weinig naar de rand toe.

Let op: hoewel een airbrush een mooie verneveling kan hebben, met ultrafijne druppeltjes, kan het toch voorkomen dat de "vulling" niet
goed genoeg is, er is te weinig verf naar de randen toe.
Doe daarom dan ook altijd onderzoek naar HOE een airbrush werkt, voordat je dat type gaat kopen. YouTube is hiervoor het snelste middel.
Vrijwel elke airbrush, groot of klein, is ooit nader bekeken en getest.

Voor goed lakwerk is een goede airbrush nodig, die een mooi ovaal of streep kan produceren, een zeer fijne verneveling heeft en een
goede verdeling van de verf geeft. Zoals in voorbeeld A.
Daarom zien we dit soort airbrushes (de grote versie in de industrie heet 'paint gun') in de professionele spuiterijen.
En als de beste spuiters ter wereld allemaal met een 'fan pattern werken', waarom doen wij dat dan niet ? Het concept werkt, en hoe...!!
In het groot EN in het klein !!

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement