Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2019 22:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 okt, 2017 20:37 pm
Berichten: 57
Beste brouwers,

In het verleden is hier wel al eens over gesproken, maar ik vond nergens de informatie die ik zocht. Bovendien waren de topics over chroom al vele jaren oud. Daarom heb ik de vraag of jullie mij kunnen helpen met mijn "chroom probleem". Ik wil mijn onderdelen die van chroom moeten zijn eerst strippen van het chroom met ovenreiniger (heb ik goede ervaringen mee). Daarna wil ik alle delen zoals de brandstof tanks en uitlaten lijmen en schuren. Dan moet alles weer van chroom want Amerikaanse trucks lijken nou eenmaal op rijdende spiegels. Nu overweeg ik om de onderdelen eerst met gloss black te spuiten en vervolgens met AK interactive XTREME Metal Chrome (Dit schijnt een robuuste verf te zijn). Als alternatief kan ik misschien een chroom poeder gebruiken van Uschi van der Rosten (https://www.uschivdr.com/products-in-detail/polishing-powders-metallic-pigments/)(Even naar beneden scrollen naar het stukje "High Shine Chrome Effects")
Dit chroompoeder lijkt veelbelovend, maar ook zeer bewerkelijk.

Mijn vragen zijn:
1. Heeft iemand ervaring met AK interactive XTREME Metal Chrome?
2. Heeft iemand een alternatief voor het spuiten van chroom?
3. Heeft iemand ervaring met chroom poeder?
4. Is er misschien een alternatieve manier van het verchromen van onderdelen?

Ik ben erg benieuwd!

Steven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2019 7:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik heb goeie ervaringen met de chroompennen van Molotow, die kan je bijvullen en de chroom in die bijvulflesjes kan je ook spuiten.

https://shop.molotow.com/marker-refills.html

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2019 8:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Die pennen zijn niet echt voor het inkleuren van grote vlakken, hoewel de verf wel zalig is. Op de site van Ushi staan ook how to's, maar beste tip die ik je kan geven is deze te bekijken en eerst eens te oefenen op een stukje, en niet direct op je model... dan kan je verschillende zaken naast elkaar zetten en vergelijken, ok, tijd en geld, maar leergeld vind ik wel nuttig besteed...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2019 22:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Vrachtautobouwer ‘Woefdram’ is nu met een Marmon in de vrachtautohoek bezig en hij heeft hele goede ervaringen en resultaten! met het spul van Uschi.

Check zijn verslag.

En ik heb zelf sinds kort ervaring met Molotov stiften, de dikkere stiften zijn ook echt voor grotere vlakken geschikt, al heb ik nooit een vrachtautotank geprobeerd. Maar de verf uit de stift blijft even heel vloeibaar waardoor hij heel mooi egaal trekt en je geen strepen ziet.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2019 0:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Ieder heeft zijn voorkeuren.

Ik ken eigenlijk maar één persoon die minutieus zo ongeveer alle mogelijkheden heeft uitgeprobeerd.

Hij start hier en zijn onderzoeken en tests duren talloze pagina's lang. Je kunt dus precies teruglezen hoe hij te werk is gegaan.

Een tussenresultaat is hier te lezen. Nog een tussenresultaat hier. Een serieuze vergelijking (met foto) zie je hier.

Het schijnbare eindresultaat is hier te zien maar de discussie gaat nog wel even door. Dat leidt hiertoe.

Eindconclusie is hier te lezen en zien. Het eindresultaat is gewoonweg verbluffend. hier nog een howto.

Uiteindelijk gebruikt Olivier een combinatie van middeltjes. Ik verwijs naar zijn bevindingen.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2019 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 okt, 2017 20:37 pm
Berichten: 57
Bedankt voor het meedenken! Ik moet inderdaad maar het een en ander proberen. Een hobby mag wat geld kosten toch? Ik heb besloten eerst met het chroompoeder aan de gang te gaan omdat het resultaat (op de foto's) er naar mijn mening het beste uit ziet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement