Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 3:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2019 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Goede avond beste bouwers

enkele maanden geleden heb ik mijn eerste stappen met de airbrush gezet. Dit gaat met vallen en opstaan en is een proces waarin ik nog volop aan het leren ben (en dat zal vermoedelijk nog lange tijd zo zijn :D )

Een 'gewone', effen laag op bijvoorbeeld een 1/72 vliegtuig spuiten begint te lukken dankzij de tips en info die ik hier (en op youtube en bij uitbreiding het internet) kan vinden. Ik verdun mijn verf, begin op een afstand met zachtjes nevelen en bouw zo geleidelijk aan op tot ik een effen, dekkende laag krijg.

Nu wou ik toch eens het zogenaamde "preshaden" proberen. Hier op het forum heb ik al verschillende mooie tanks en vliegtuigen gezien waarop deze techniek toegepast wordt.

Ik dacht, "laat ik dat ook eens proberen" :oops: :P

Momenteel heb ik van Revell een 1/72 vliegtuigmodelletje van de F-4 Corsair. Simpel kitje, goedkoop, kortom ideaal om wat op te proberen.

Het model heb ik met wat alcohol en een doekje ontvet. Daarna van Vallejo een grijze Surface Primer gespoten.

Voor de eigenlijke preshade heb ik vervolgens zwarte Vallejo Air verf gebruikt, verdund met Vallejo Thinner en een dropje "Flow Improver" van hen.

verhoudingen waren ongeveer: 5 drupjes verf - 5 drupjes thinner - 1 dropje flow improver
de verfspuit is de H&S Evolution met 0,2mm naald
de luchtdruk bedroeg ongeveer 1,5 bar

Dit is het resultaat waarvoor ik me enigzins schaam... :oops: :oops: Sorry als het er als gepruts uitziet... Maar als ik niet probeer kan ik ook niets bijleren

photo 476033

photo 476032


De grootste problemen die ik tegenkom zijn "spinnen". Komt dit omdat ik de verf te veel / weinig verdun? of eerder door de druk?

Ik heb deze parameters een beetje aangepast tijdens het spuiten, maar ik zag niet direct veel verandering.

Ik begrijp wel dat het voor een groot deel oefening en beheersing van de verfspuit zal zijn, en daar ontbreekt het mij momenteel nog aan.

Maar mijn vraag is vooral: maak ik in jullie ogen nog een andere (kapitale) fout ?

Ook heeft de verf nogal neiging om snel aan de punt te drogen van de airbrush.

ik weet dat waterverf wat sneller droogt dan enamels, maar aangezien ik binnen in huis (in een aparte hobbykamer) spuit verkies ik deze boven synthetische verf.
Ook gebruik ik altijd Vallejo, gewoon omdat ik daar bij de plaatselijke handelaar best kan aangeraken (en het prettig werken is). Kan ik dit blijven doen of is het niet geschikt voor preshaden?

Sorry voor de vele vragen

Van harte dank

Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2019 11:44 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Als ik het zo bekijk houdt je de spuit te ver van je model. Daardoor krijg je een te dikke lijn.

Verdunning klinkt goed, als je spinnen krijgt is je verf te dun en/of luchtdruk te hoog. Ik zou eerst de luchtdruk verlagen en de spuit dichter op je model houden (probeer eens lijnen te spuiten die 1 a 2mm breed zijn)

Nu het goede nieuws. Deze preshading is perfect voor wat je wilt. Een mooi verloop van kleur. Nu gewoon dunne toplagen spuiten en daarna een panneline wash. wat je ook kunt doen is om nu eerst vanuit het midden van alle panelen de toplaag te gaan spuiten. Dan heb je meer controle over het verloop.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2019 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik sluit mij helemaal aan bij loony. Het lijkt erop dat je verf wat dun is. Ik zou ietsje minder verdunner gebruiken. De dikke lijnen komen door de afstand van spuit tot het onderwerp en het te ver naar achtertrekken van de trekker. Probeer eens op een oude plastic fles de tips toe te passen. Vooral het gevoel van hoever de trekker getrokken moet worden vergt wat gewenning. Je preshade ziet er verder prima uit. Dunne laagjes kleur aanbrengen en je zult zien dat het allemaal goed komt. Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2019 21:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik hou of plak bijna altijd een stuk papier op/naast/onder mijn model. Gewoon printerpapier, daar spuit ik op en als het lekker gaat, ga ik in een vloeiende beweging door op mijn model. Zeker met fijne lijntjes kan dit heel goed werken.

Tipdry wordt veelal veroorzaakt door een verkeerde techniek.

Lucht-verf-lucht
Dit is een belangrijke regel om vanaf het begin aan te leren.
Tipdry, een klontje ingedroogde verf op het puntje van de naald is één van de grootste veroorzakers van verstoppingen.
Principe van lucht-verf-lucht is dat je het laatste restje verf altijd van de punt van de naald wegblaast door te eindigen met lucht.

Je bent aan het airbrushen, trekker ingedukt luchtstroom loopt en verf komt er uit. Je bent op je model bezig en stopt. Je laat in principe de knop los en stopt met airbrushen. Alleen doordat standaard de luchttoevoer eerder stopt (zwaardere veer) dan de verfstroom blijft er een klein beetje verf op de tip van de naald achter.
Door bewust te eindigen met lucht voorkom je dat.

Hoe leer je dat aan;
Door met de luchtknop continu ingedrukt stippen op papier te zetten. Dus alleen met de naald naar voren en achter.

Probeer de stippen zo gelijkmatig en uniform mogelijk te laten zijn.

Als je een rij vol hebt laat je de lucht pas los.

Nu gaan we om die stippen cirkels zetten (een lijn als de letter O met de stip in het midden) de O zonder zichtbaar begin en einde. Ook weer met de lucht ingedrukt tot de O is voltooit.

Je zal zien dat dat in het begin nog een uitdaging is. Als je deze oefening een beetje in de vingers hebt krijg je veel meer beheersing over de AB.

photo 359269

En voor een eerste begin ben je al goed bezig hoor :brouw:
Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2019 8:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7912
Woonplaats: Ingelmunster
odorf schreef:
Ik hou of plak bijna altijd een stuk papier op/naast/onder mijn model. Gewoon printerpapier, daar spuit ik op en als het lekker gaat, ga ik in een vloeiende beweging door op mijn model. Zeker met fijne lijntjes kan dit heel goed werken.


en zelf neem ik hiervoor een leeg blik of een lege PET-fles... Papier heeft een vertekend beeld omdat het een zuigende werking heeft, dus ook als je te "nat" spuit ga je dit minder gauw zien. Voor ik spuit controleer ik dit eerst op een "testobject" of het er goed uit de spuit komt en of er geen problemen optreden/zichtbaar zijn zoals de spiders, zanderig oppervlak enz... daarna ge ik pas over naar mijn model. Moet ik fijne lijntjes spuiten ga ik dit eerst ook een beetje oefenen (ook na al die jaren, gewoon fingerspitzengefuhl er weer een beetje inkrijgen), hoever met de naald van mijn oppervlak, druk, mengsel, snelheid van bewegen, allemaal factoren... Voor de rest ben ik het volmondig met je eens Odorf.

Als ik het hier zie is je mengsel te dun volgens je druk (1.5bar is redelijk hoog, zelf ga ik niet boven de 1 bar, maar ik spuit dan ook met andere verf. Hoe meer verdund je mengsel, hoe lager de druk waarop je kan werken, hoe meer laagjes je nodig hebt om je kleur op te bouwen.) en/of beweeg je te traag (allemaal parameters die een invloed hebben). Indien je met Vallejo spuit moet je ook meer tijd laten tussen de laagjes omdat het oplosmiddel (water) minder snel verdampt dan de alcohol of lacquer thinner die ik gebruik om Tamiya/Gunze te verdunnen. Indien de vorige laag nog niet "droog" is kan je deze ook nog rondblazen bij een volgende passage met de spuit.

Indien het net gespoten is (ik werk bijna exclusief met Tamiya/Gunze dus als je iets anders gebruikt, EERST proberen op en teststuk) kan je het gewoon met je vinger wegwrijven en herbeginnen/overspuiten zonder veel problemen.

Voor de verhouding waar je je verf mee verdunt zijn er geen standaardregels (is variabel per verfsoort en evt -kleur), met uitzondering van de consistentie van melk, wat dat dan ook moge zijn... het is vooral experimenteren, aanvoelen en zorgen dat je iets vind dat werkt voor u. Je kan wel rondzoeken en kijken wat voor anderen werkt, maar dit is een basis, GEEN regel, want iedereen werkt net iets anders. Daarna herhalen, herhalen, herhalen... en oefenen, oefenen en oefenen...

Blij te zien dat je de sprong waagt eigenlijk en daarna de vragen stelt van hoe het beter kan in plaats van je te laten ontmoedigen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2019 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Jongens, super bedankt voor al deze info en feedback!

Hier word ik echt blij van! :-D

Komend weekend / volgende week ga ik aan de slag met de tips en beschreven oefeningen.

Een collega op het werk gaf mij bovendien ook de tip om eens te proberen met een dikkere naald (0,4mm).
En raar maar waar, dat leek precies ook wat makkelijker te gaan.

Morgenavond zal ik al een lege pet fles primeren met de spuitbus. Ik hou jullie op de hoogte van mijn oefeningen ;-)

Dank!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2019 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Ziezo, zoals eerder aangekondigd laat ik een paar fototjes zien van de oefeningen. :D

Verwacht nog niet te veel, het is experimenteren en proberen, met vallen en opstaan.

Zoals hierboven aangehaald heb ik ook gemerkt dat spuiten op papier of plastic wel degelijk een groot verschil maakt. Het papier "zuigt" iets waardoor het resultaat daar sneller goed is.

Daarom heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk op plastic te spuiten. Een lege fles water en een plastic 5-liter kannetje van bleekwater.
Eerst even met de spuitbus een witte laag primer gegeven (gewoon om beter te kunnen zien wat ik spuit).

En de dag erna dapper begonnen:

photo 476442

photo 476443

Verschillende stippen en cirkeltjes op de fles.

photo 476444

Wat 'spinnen'

photo 476445


Ik merkte dat zo'n ronde plastic fles op zich ook al een uitdaging is.

Deze namiddag dacht ik er echter aan dat ik nog pvc-plaatjes had (soort evergreen plaatjes).
Ik had daar ooit al eens in potlood een omtrek van een 1/72 Wellington vliegtuig opgetekend (om camouflage patronen uit te tekenen).

Toen ik het in de kast gevonden had besloot ik om wat paneellijnen met potlood erop te tekenen:

photo 476447


Tenslotte geprobeerd met zwarte verf om ze voorzichtig in te kleuren.

Een 4-tal serieuze uitschuivers gemaakt :oops: :D maar verder ben ik niet ontevreden:

photo 476446

Het is verre van perfect, maar ik vond het toch al een beetje vooruitgang vergeleken met de Corsair van vorige week (even fotootje om te vergelijken):

photo 476448

Op de corsair heb ik meer dikke lijnen, terwijl ze nu toch wel wat dunner zijn.

Nog veel oefenwerk aan de winkel, maar ik wil jullie toch bedanken voor de bemoedigende woorden, tips en uitleg! :brouw: :D

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2019 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed zeg.

Wat ook wel wil helpen om vlak voor het model de trekker open te trekken en op papier te spuiten. Ben je dan tevreden over het resultaat, dan haal je de airbrush over het model en dan pas ophouden als je het plastic voorbij bent hou je op. Zo heb je ook geen aanzettingen op je model. Alleen wat lastig bij kleine vlakjes ergens midden op het model.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2019 8:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Als ik die foto's van die fles zo eens zie, heb ik het idee dat je verdunning niet helemaal klopt. Volgens mij was de verf op dat moment te veel verdund namelijk, of de druk was te hoog, maar ik vermoed een combi van de twee, dit zou ook verklaren waardoor je spinnen krijgt.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 mei, 2019 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Vrienden

ik was natuurlijk benieuwd hoe de 'preshade' er zou uitzien nadat het model geschilderd was.

Als dank voor alle tips wil ik jullie natuurlijk niet de foto's onthouden:

photo 477052

photo 477051

photo 477050

photo 477053

photo 477054

photo 477055

photo 477056

Foto's zijn deze avond buiten genomen, hoewel de zon al goed aan het zakken was. Belichting is dus niet optimaal, in volle zomerzon is het effect nog duidelijker te zien.

Uiteraard moet het model nog verder afgewerkt worden en de details / retouches met het penseel aanbrengen.

Wanneer het model volledig af is zal ik (in een hopelijk stralende zon) wat foto's nemen en in de rubriek 'eindfoto's zonder verslag' plaatsen.

ik ben tevreden met het resultaat van mijn eerste preshade, dank allen voor jullie hulp en tips! :D

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement