Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2019 10:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Als ik zo de brouwverslagen lees verven de meeste mensen hier hun model als het in elkaar zit.
Sinds ik modelbrouw (een jaartje of 40) schilder ik echter alles terwijl het nog aan de rekjes zit.
Je kan overal goed bij, ook de onderdeeltjes die straks in, onder of vlak naast iets anders gebouwd zitten.
Dat ene zwarte puntje dat een boutje moet voorstellen of dat richeltje dat een andere kleur moet hebben kan je gewoon bij.
Verder kan je randen van een onderdeel prima verven zonder dat het onderdeel ernaast ook een likje krijgt.

Nadeel is wel dat je na het afbreken van het onderdeel van het rekje je een wit puntje hebt dat je bij moet werken, dat is zo.
Ook zul je de verf moeten verwijderen op plekken waar lijm moet komen.
Ook dat is waar.
Maar de praktijk leert dat dat maar heel weinig werk is.
Zeker als je het vergelijkt met de overige werkzaamheden aan een model.

Mijn vraag is dan ook:
Aangezien zoveel mensen eerst het model bouwen en dan gaan schilderen: wat is het voordeel daar van?
Die moet er zijn, anders zou het niet gedaan worden, maar ik zie het niet meteen.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten..

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2019 10:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat is al eerder ter sprake gekomen en wat nu de beste methode is staat ergens in het midden. Iedereen bouwt nu eenmaal anders: de ene doet het zoals jij, een ander verft pas als alles in elkaar staat en nog een ander bouwt in "modules" en misschien is er iemand die het nog anders doet.
Ik denk ook niet dat je er zo direct een voordeel achter moet zoeken of wat beter/best is, het resultaat telt natuurlijk en daar heeft de manier van bouwen weinig of niks mee te zien. Als jij vind dat jouw methode jou het beste ligt, dan doe je het gewoon zo. Dat is nu net het leuke aan modelbouw: alles kan, niks moet!

Succes met je bouwwerkjes nog. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2019 11:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
persoonlijk geef ik de voorkeur aan het volledig ontbramen, mooi opgeschoonde aangietpunten enz voor het schilderen. Daarna dryfit waar het stuk moet komen en dan pas lijmen... al dan niet vooraf geschilderd om zoals je aanhaalt gemakkelijker bij de details te kunnen... Wel ga ik dit soms opsplitsen in delen die gemakkelijk hanteerbaar zijn voor het spuiten en monteer ik de kit in subonderdelen... maar wel alle naden verwijderd, geplamuurd, geschuurd, ...

voor hele kleine deeltjes durf ik daar wel eens tegen zondigen, in die zin dat ik een stukje gietraam laat hangen dat gemakkelijk te verwijderen is, zodat ik het onderdeel gemakkelijker kan vastnemen bij het schilderen...

Bij tanks bouw je meestal de romp als 1 geheel, die je dan kan schuren en plamuren waar nodig zonder dat je de reeds aangebrachte verflaag moet beschadigen, als er een interieur aanwezig is wordt dit meestal apart geschilderd, en details op de buitenzijde schilder ik ook meestal apart voor ik ze bevestig, maar meestal niet aan het gietraam. Idem bij schepen, hoewel je deze meestal gelaagd" kan bouwen ga je toch ook droogpassen voor het samenlijmen?

Bij vliegtuigen schilder je ook eerst de interieurdelen, vervolgens lijm je de romp samen, schuur je deze op en daarna pas schilderen.

Ik wil gewoon bedoelen dat ieder voordeel zijn nadeel heeft, maar als je moet schuren en evt plamuren geef ik toch de voorkeur aan eerst opschonen, afwerken en dan pas verven, gewoon je volgorde waarin je dit toepast is afhankelijk van model tot model of van hoe je het model monteert...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2019 12:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Ik wist dat het al eens ter sprake was gekomen.
Had ik al ergens gezien.
Ik heb er (eerlijk gezegd niet lang) naar gezocht en kon het zo niet vinden.
Dan maar nog een keertje.

Interessante inzichten.
Er zit dus niet een filosofische diepere gedachte achter.
Feitelijk is het afhankelijk van ten eerste persoonlijke voorkeur en ten tweede van het bouwstadium.
En niet in de laatste plaats het model zelf.

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2019 12:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja zoals ik al zei: het resultaat is belangrijk, niet de manier waarop het tot stand komt... bekijk het als een eenvoudig rekensommetje bvb: 6x2x2... dat kan je oplossen op een paar manieren zolang de uitkomst maar klopt.
Sommige dingen moeten op een welbepaalde manier gebeuren maar met modelbouw kan je alle richtingen uit.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2019 13:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Ja, dat is een mooie vergelijking, zo'n sommetje. [Duimpje omhoog]

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement