Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 3:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2018 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
Hallo,

Ik heb een vraagje, ik heb humbrol acryl lak glans in een spuitbus aangeschaft.
nu heb ik mijn model hiermee gespoten en nu barst de verf als het ware open.
De verf hieronder is enamel verf van Revell en is op het moment van spuiten al minimaal 24 uur op het model en dus goed droog.
Wat heb ik hier fout gedaan? de acryl verf is namelijk voor het aanbrengen van een wash en decals.

zie bijgevoegde fotos ter illustratie

photo 454214
photo 454213




Groeten

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Laatst bijgewerkt door Sea Heat op di 03 dec, 2019 17:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2018 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, heel waarschijnlijk zo'n vervelende chemische reactie van twee verschillende producten. Wat ook mogelijk is, is dat de enamel toch niet echt goed hechte aan de primer waardoor deze reactie ontstond.... maar dat is geen exacte wetenschap, slechts een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is dat de lak van Humbrol een bestanddeel bevat dat de enamel deels oplost.
Het gebeurt wel meer dat bij het opbrengen van twee verschillende soorten en/of merken verf en lak er rare toestanden ontstaan, welke primer heb je gebruikt?

Toch wel jammer van al je werk! :(

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2018 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
Bij dit model heb ik geen primer gebruikt, die heb ik pas aangeschaft en was toen al bezig met het model, wist niet dat dit tot de gevolgen kon behoren zonder een primer te gebruiken.

heb nu een vallejo primer in spuitbus.

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2018 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Oei, je hebt voordien geen primer gebruikt en waarschijnlijk je model ook niet ontvet? Dan kan dat de oorzaak van dit vervelend verschijnsel zijn: een slechte ondergrond die niet deugde en daarom de verf toch niet terdege liet hechten.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2018 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
Weet ik dit in ieder geval voor de volgende keer..
ik laat het voor nu dan maar hierbij, het is toch een kleine kit..

ontvetten is het makkelijkst in een bakje water met zeep?

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2018 14:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja, lauw water en een drupje afwasmiddel, collega-bouwers raden steeds Dreft aan als ik het hier allemaal zo lees. Een tijdje laten rusten en daarna afspoelen onder de kraan... (en natuurlijk goed laten drogen nadien) :mrgreen:

Enfin, succes met het volgende model! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2018 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
bedankt voor de hulp!
ga er op letten met mijn volgende build

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2018 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Hallo Justus,

Wat jammer van je mooie verfwerk. Ik heb iets vergelijkbaars gehad bij het spuiten van een C46.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... &start=110
Toen kreeg ik gelukkig hulp van een verfdeskundige en hebben we de oorzaak boven water kunnen krijgen. In elk geval gaf de deskundige (afkomstig van een verfproducent) aan dat:
- Verven die elkaar niet verdragen komen niet voor zolang de verf maar goed is uitgehard.
- Craquelé is het gevolg van verf met een sterkere toplaag over een zachtere onderlaag. Tijdens het drogen van de sterke toplaag kan deze de zachtere ondergrond niet bijbenen en gaat dus scheuren.

Enamel verf is na 24 uur hand droog. Je kunt het vaak zelfs afplakken zonder problemen. Dat komt omdat de drager een op spiritus gebaseerde vloeistof is (witte spiritus of terpentijn) dat zeer vluchtig is. Maar het uitharden van het bindmiddel (bij enamel is het een oliebindmiddel die de pigment deeltjes aan elkaar laten zitten, en de verf aan het oppervlak laat kleven) kan soms tot weken duren. Daardoor vormt de kern van de verflaag nog een relatief zachte ondergrond. Terwijl de acryl lak waarschijnlijk sneller en harder is opgedroogd omdat de vluchtige stoffen in het acrylharsbindmiddel sneller vervliegen en de hars daarna heel hard wordt (zeker bij glanslak).

Voor deze bouw heb je er waarschijnlijk niet veel meer aan, maar voor de volgende keer is het raadzaam eerst te testen hoe verschillende verfsoorten op elkaar reageren. Vaak gaat het goed, soms helaas niet...

succes, VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2018 12:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Dit is een bekend verschijnsel. Ik heb dat uitgebreid uitgezocht met verschillende soorten verf en gepubliceerd in een artikel.

Kort samengevat: enamel en watergedragen acryl kunnen mits droog naar believen over elkaar en lossen elkaar niet op. Niet-watergedragen acryl (zoals de Humbrol spuitbus lak en ook de Tamiya spuitbus verf) geeft grote kans dat de onderliggende lag wordt opgelost. Met als gevolg het effect zoals op de foto. De opmerking hierboven dat alle verf over elkaar gaat bij goed uitharden is fout. Zelfs een verflaag van meer dan 10 jaar oud werd aangetast in mijn test. Het effect van de foto is overigens geen craquelé (scheurtjes) maar rimpels ten gevolge van een chemische aantasting van de onderliggende verflaag.

Dus wees altijd voorzichtig met "acryl" spuitbuslakken, die kunnen dus niet-watergedragen acryl bevatten. Dat is niet te verdunnen met water en lijkt nog het meeste op cellulose verf die met Thinner (tolueen) verdund moest worden. Altijd even testen dus.

E

PS,
Voorbeeldje: dit doet Humbrol Acrylic Varnish uit een spuitbus met groene Humbrol enamel verf die 5 maanden heeft gedroogd:
Afbeelding

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 sep, 2018 7:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Het lastige aan dit verhaal is dat wanneer je dit met penseel opbrengt vaak wel goed gaat.
Ik gebruik namelijk diverse verven door elkaar op mijn figuren en er nog nooit een probleem mee gehad.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement