Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: "Kraters" na blanke lak
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2019 21:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 okt, 2015 13:48 pm
Berichten: 422
Woonplaats: Lisse
Dag brouwers,

Ik zit met een raadsel. Ik ben bezig een Huracan te spuiten. En na het spuiten van de blanke lak (zero 2k diamand) verschenen er onverklabare "kraters" op de motorkap en dak. Vervolgens alles laten uitharden, clear volledig glad geschuurd, zover als ik durfde, schoongemaakt en opnieuw blanke lak. En verdomd, weer ohet zelfde op de motor kap. Heb me best gedaan om het op de foto te krijgen maar dat valt niet mee.

photo 465010

De rest van de body ziet er gewoon goed uit.

photo 465012


Heeft er iemand een verklaring? Ik denk niet dat ik er nog wat aan ga doen aangezien de laklaag dan te dik gaat worden verwacht ik.

Alvast bedankt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2019 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Heb je de lak ver genoeg verdund?
Ik houd altijd een verhouding van 5(lak):5(verdunner):2(verharder) aan en dat werkt voor mij prima.
Zero schrijft minder verdunner voor maar met wat meer verdunner is het resultaat voor mij veel beter.
Ook spuit ik eerst 2 mistlaagjes (mistcoats) blanke lak waarna er 2 tot 3 lagen wat meer dekkend maar net niet druipend (wetcoats) gespoten worden.
Tussen de mistlaagjes een paar minuten droogtijd, bij de dekkende lagen een wat langere tijd, c.a. een kwartiertje ofzo.

Ohw ja, als de lak is uitgehard, na een paar dagen drogen, dan is deze bikkelhard, je polijst er niet zomaar doorheen als je genoeg laagjes hebt gespoten.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2019 23:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 okt, 2015 13:48 pm
Berichten: 422
Woonplaats: Lisse
Bedankt voor je bericht Antonio.

Ik meng de blanke lak volgens de voorschriften met zoals je zelf ook zegt met iets meer verdunner. Ik werk al geruime tijd met zero paints en ook hun 2k blanke lak, en heb met vallen en opstaan de juiste verhoudingen gevonden voor mij. Dit probleem heb ik echter nog nooit gehad. En wat heb nog vreemder maakt is dat het nu alleen nog op de motorkap gebeurd.
Dit was wel mijn eerste keer dat ik gebruik maakte van mijn nieuwe airbrush (h&s evo) dus dacht nog aan eventuele aanwezigheid van vet/olie ofzo, dus na de eerste keer de airbrush uitgebreid gereinigd maar zonder resultaat dus.

Groet, Jos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 10:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
zit er toevallig een onzuiverheid of zo? iets wat ervoor zorgt dat de lak daar niet hecht/afgestoten wordt? Lijkt me hetzelfde als wanneer een model niet goed ontvet is, dan krijg je ook zo'n reactie...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 23:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Het is goed mogelijk dat er nog wat residu vanuit de fabriek in de airbrush aanwezig was.
Dit wordt dan nu met de lak mee uitgespoten en kan vreemde reacties veroorzaken.
Is de voorklep het eerste wat je met de blanke lak gespoten hebt?
Strak polijsten en goed ontvetten, dan zou het al een heel stuk beter, zo niet helemaal strak moeten zijn.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2019 13:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Zulke putten zijn bijna altijd het gevolg van Siliconen.
Ze heten ook wel ‘Fish eyes’

Het lastige van siliconen is dat het effect nog door meerdere droge lagen heen zich kan manifesteren.
Het kan op je bouwdoos hebben gezeten. Maar kleine siliconendelen kunnen ook een stukje meegenomen worden door de lucht. (Ze zitten ook in handcremes bijvoorbeeld)
Siliconen zijn echt hardnekkig. Ik heb het met spuiten van mijn 1:1 auto ook een keer gehad. Gewone ontvetter helpt daar bijvoorbeeld niet tegen. Je moet dan echt een speciale siliconenverwijderaar gebruiken.

Ik maak mijn modellen (en ander lakwerk) voordat ik aan de slag ga nu schoon met ‘Polycracker’
Dat is een speciale ontvetter/siliconenreiniger. Er bestaan meer van dit soort siliconenreinigers.
Polycracker is in ieder geval niet gevaarlijk voor kunststof.
(ASA heeft overigens ook Polycracker in kleinere flesjes.
In plaats van grote flessen)

Ik kan me niet voorstellen dat het in de H&S Evo zou kunnen hebben gezeten. Fabrikanten van verfspuiten zijn zich echt wel bewust van het ‘gevaar’ van het gebruik van siliconen denk ik.

Succes met het vervolg.
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2019 18:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 okt, 2015 13:48 pm
Berichten: 422
Woonplaats: Lisse
Bedankt voor de reacties heren,

Dat klinkt inderdaad zeer plausibel odorf. Ik kan me uit mijn tijd als automonteur inderdaad herrinneren dat siliconen gevreest waren op de schadeherstel afdelingen.
Ik zal je tip ook zeker op gaan volgen in de toekomst. Ik denk dat ik het voor deze keer maar ga laten zoals het is. Wel zonde maar geen zin om compleet opnieuw te moeten gaan beginnen, en kan het wel opschuren en weer een nieuwe laag maar dan ga ik details verliezen. Dusja...

Lijkt me verder indd ook sterk dat h&s siliconen houdende producten gebruikt met deze kennis in het achterhoofd.

Groet Jos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2019 17:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 aug, 2013 9:21 am
Berichten: 141
Hi Jos.

Heb hier het zelfde probleem gehad vorige week.
2K van Zero er over en ook de zelfde kraters.
Bij mij zit het in de voorste wielkasten en zie je het dus niet.
Het lijken inderdaad wel siliconen.
Ik heb wel met de decals heel veel set en sol gebruikt.
Wel heb ik alles gereinigd na die tijd behalve die plekken waar de kraters zitten.

Gr Roy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2019 20:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 okt, 2015 13:48 pm
Berichten: 422
Woonplaats: Lisse
Hey Roy,

Ik heb inderdaad ook wel veel gewerkt met set sol. Dacht het wel goed schoon te hebben gemaakt tho. Zou zomaar kunnen dat het er aan gerelateerd is.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Groet Jos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement