Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Hoi Ben,

Fijn dat je er wat aan hebt! Ik vind het merkspul inderdaad ook vrij duur, en dit is in verhouding vele malen goedkoper.
Het recept is voor acrylverf, en dan in het bijzonder voor AK/Mig-verf (die pipetvormige flesjes verf). Met Italeri-verf heb ik zelf geen ervaring (ik wist uberhaubt niet dat zij ook verf verkochten), maar als ik op internet kijk klinkt het alsof het dezelfde soort acrylverf is. Ik denk dan ook dat dit recept moet werken, volgens de bronnen waar ik het vandaan gehaald heb moet het op alle gangbare acrylverf werken.
Je zou eens kunnen proberen met wat verdunde alcohol, waarschijnlijk kun je de alcohol wel bij een drogist in kleine hoeveelheden krijgen (hoef je niet gelijk een hele fles aan te schaffen :wink:). En gewoon eens kijken hoe de verf hierop reageert.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 18:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
De verf van Italeri was in het begin in de jaren '80 gewoon Humbrol enamel dat Italeri onder haar naam op de markt bracht. Ook de eerste potjes van Revell zou Humbrol zijn geweest maar dat weet ik niet zeker.

Hoe het vandaag nu precies zit weet ik ook niet want er is zoveel veranderd doorheen de jaren.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2019 12:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 dec, 2006 2:17 am
Berichten: 28
Woonplaats: Doetinchem
Is het niet zo dat de ipa het schoonmaakwerk doet? Daar kun je immers ook uitgehard acrylverf mee van je model verwijderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jan, 2019 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
De IPA zit inderdaad ook in de cleaner, maar het wordt ook in de thinner gestopt. De verhoudingen zijn wel anders, maar het komt er voor zover ik weet op neer dat de alcohol het oplosmiddel is. Hoe puurder de alcohol (of hoe minder je het verdunt), hoe sterker het effect natuurlijk. Daarom is het ook aan te raden om de alcohol te verdunnen als je het al thinner gaat gebruiken.
Maar in feite kan je de IPA verdunnen en dan eens proberen wat de verf doet, alle andere toevoegingen zijn vooral om het spuiten wat soepeler te laten verlopen.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 jan, 2019 9:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 59
Hoi Tom,

Ik heb inmiddels e.e.a. Besteld en ontvangen. Direct twee flesjes samengesteld en getest. De cleaner werkt perfect. Omdat het nu ineens zo goedkoop is/lijkt merk ik dat ik er veel meer van gebruik.
De thinner lijkt ook goed te werken maar daar moet ik nog meer mee experimenteren. Zo heb ik ook een flesje 500ml van Gamma acrylverf verdunner gekocht.

Al met al is het nu tijd om wat verschillende soorten verf te testen. Ik zal de ervaring tzt hier plaatsen.

Gr. Ben

_________________
Groet Ben

Aan het brouwen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=51627


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement