Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 0:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2018 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik ben sinds kort met airbrushen begonnen, en het bevalt me best aardig. Het was vandaag ook een flinke domper dat de verflaag bij aanbrengen van een filter met olieverf na een tijdje als een vel afgeveegd werd bij het uitvegen van de olieverf.

Nu ben ik gewend om eigenlijk nooit primer of laklagen te gebruiken (bij acryl spuitbussen heb ik nooit problemen gehad met het niet aanbrengen van primer/laklagen tussen verfstappen), dus vraag ik me nu af:

Komt dit doordat ik geen primer/laklaag aangebracht heb, of is dit iets anders? De verf heeft overigens een week kunnen drogen, dus dat kan het eigenlijk niet zijn. De verf is AK Interactive, en ik wil liever niet gelijk overstappen naar een ander merk (wegens zonde om al die verf weg te mikken...)

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2018 11:30 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
lijkt mij dat de verf niet genoeg "bite" heeft gehad op het plastic. Primen of ligt opschuren kan inderdaad de oplossing zijn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2018 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@Tom, kijk hier eens naar... zou het probleem bij jou niet in dezelfde richting kunnen zitten? :roll:
Vooral de laatste reactie van Vintage Jet is heel interessant!

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =7&t=51244

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2018 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor de reactie heren, ik denk zelf ook dat het probleem in het gebrek aan primer ligt. De verflaag an sich ziet er niet slecht uit, je trekt het ook in lapjes eraf. Het zal dus inderdaad niet echt pakken op het kunststof (na wat zoeken op internet lijkt dit een beetje een eigenschap van de verf); in het vervolg primeren dus.
Walter; het zou misschien ook kunnen dat de verf met de olieverf/terpentine gereageerd heeft, maar ik kreeg zelf niet echt de indruk dat dit het geval was (ook op de plekken waar ik het model vasthad kwam de verf los, puur wrijving dus). Maar het kan denk ik nooit kwaad om de basislak even te sealen voor het verweren.

Edit:
Ik weet trouwens ook niet wat voor spul die AK verf nu precies is; het schijnt verdund te kunnen worden met water, maar of het dit nu ook gelijk echte acrylverf maakt weet ik niet (ik verdun t nu met alcohol/ruitenwisservloeistof en dit werkt ook prima)

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2018 18:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, altijd opletten met "experimenteren" en best de richtlijnen van de betreffende fabrikant volgen. OK: er zijn goedkopere alternatieven betreft verdunners etc maar eerst dan wel op een stukje afval testen voordat je je model onder handen neemt.
Ook eens kijken naar de ervaringen van anderen: op dit forum vind je tig aanbevelingen van collega-bouwers die met succes alternatieve en goedkopere verdunners gebruiken bij dit of gene merk/soort verf.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 sep, 2018 7:16 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ik schilder veel met AK en spuit er ook mee, verdun het met schilderen met water en met spuiten met de AK verdunner, maar ik denk dat dit gewoon een zwakke oplossing isopropanol en water is.
Je moet inderdaad wel primeren, de AK verf is niet direct een echte kunststofverf die, zoals al eerder gezegd, een bite heeft met het plastic. Ook op resin wil AK het niet helemaal snappen, maar na een grondlaagje, en dat hoeft niet eens dekkend te zijn, gaat het prima.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 sep, 2018 8:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik heb nu een bus Tamiya surface primer gehaald, binnenkort eens proberen of het hiermee beter gaat. Ik heb inderdaad wel gemerkt dat AK echt meer een filmlaag vormt, dus die primer voegt die hechting hopelijk wel toe. Het spuit wel fijn weg vind ik.
Walter, ik heb inderdaad al een hoop gezocht op internet voor samenstellingen van verdunner (en ook airbrush cleaner), en uiteindelijk ben ik op een recept gekomen dat voor mij goed werkt (met name de cleaner werkt erg goed). Ik ben van plan er binnenkort nog een topic van te maken.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2018 20:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Had de afgelopen dagen eens een beetje lopen experimenteren met een nieuwe schilder techniek. Dus een koppie in Vallejo grijs primer geschilderd en toen met AK acryl gespeeld. Gisteren wilde ik die kop schoonmaken, maar het kostte me werkelijk heel veel moeite om de verf er af te krijgen en ik stond na 2 uur zwaar poetsen op het punt om de remolie weer eens op te zoeken, maar met behulp van elleboogstoom en weken in afwasmiddel en krabben met een sateprikker heb ik het voor elkaar. Het resinkoppie was niet schoongemaakt, dus duidelijke test dat de primer prima werkt en de AK verf prima pakt op de primer. Stond werkelijk er van te kijken dat het na 2 dagen toch zo vast op het koppie zat

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2018 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Dat is dan toch een beetje geluk bij een ongeluk Bert, voor mij althans :mrgreen:. Goed om te horen dat het gebruiken van primer er voor zorgt dat de AK verf erop blijft zitten, zelfs bij resin. Zeker na 2 dagen al inderdaad, normaal wordt er langer aangeraden. In ieder geval bedankt voor het experimenteren, nu is de oorzaak definitief gevonden. :brouw:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 okt, 2018 7:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Het was geen ongeluk voor mij hoor, maar doelbewust. Ik had een nieuwe manier gezien over hoe gezichten te schilderen en wilde dat eens uitproberen. Vaak is de kans dan aanwezig dat je het schoon moet maken, is ook beter dan er elke keer weer een laagje verf eraan toe te voegen waarbij de details dan steeds meer verdwijnen.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement