Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 aug, 2018 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Ik gebruik de UMP primer, is ook te koop als One Shot Primer van Ammo of Badger Stylylrez. Reden: acryl-based en ik an totaal niet met die van Vallejo overweg :).

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 aug, 2018 9:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Om ook nog even een duit in het zakje te doen zijn hier mijn ervaringen. Ik gebruik zowel spuitbussen als potjes of blikjes die dan weer verdund moeten worden.

Voor de spuitbussen kan ik je de Tamiya varianten aanbevelen (uiteraard) en die van Humbrol. Kijkend naar de prijs-kwaliteitsverhouding dan gaat mijn keuze naar Humbrol. Ik denk dat deze sowieso zo'n beetje het goedkoopst zijn van alle verfmerken voor modelbouw, maar het allerbelangrijkst is dat het gewoon een goed product is. Het laat een mooie egale grijze laag achter waarop inconsistenties in eventueel plamuur werk goed te zien zijn. Bovendien droogt het ook redelijk snel. Enkel wanneer ik van plan ben het model met Tamiya verven te spuiten, dan gebruik ik de Tamiya primer. De reden daarvan is dat ik in het verleden nogal eens tegen problemen ben aangelopen wanneer ik Tamiya verf over andere primers gebruikt heb. Ook heb ik de Revell spuitbus weleens gebruikt. Het voordeel hiervan is dat die wit is (als je je model wit wilt spuiten is dat tenminste een voordeel), maar deze vind ik toch minder prettig werken. Het is wat dikker voor mijn gevoel en er komt teveel te snel uit de bus waardoor je je werk snel verprutst als je niet voorzichtig bent. Die action bussen heb ik ook ooit eens in huis gehaald, maar nadat ik gezien heb dat deze niet goed hechten op het plastic (wat toch het idee van een primer is), heb ik het nooit aangedurfd om deze te gebruiken. Een aangezien ik tevreden ben over andere merken, blijf ik die vooralsnog maar trouw. Oh ja, waar ik vooralsnog de slechtste ervaring mee heb is de spuitbus van Vallejo. Hiervan bladderde de primer gewoon van het model af zoals hele oude verf dat van de kozijnen doet. Maar wellicht had ik het niet goed genoeg schoongemaakt hoor.

Qua potjes grondverf ben ik zelf erg tevreden met de eerder genoemde Mr. Surfacer. Let wel dat je deze in een goede verhouding met verdunner mengt en dan heb je een prima dekkende primer. Ik gebruik zelf de self leveling thinner hiervoor. En aangezien ik zelf nog steeds met aardig wat enamel verven werk is een goede primer hiervoor onontbeerlijk. Voor de Re-hell 101 GB had ik weer eens een potje primer van Revell gekocht. Deze heb ik goed geschud en verdunt met de Revell color mix in ongeveer 3 op 2 verf/verdunner-verhouding. Dat gaf een mooie egale witte laag die redelijk dekt. Meestal vind ik dan toch nog wat kiertjes enzo dus een tweede sessie heb ik sowieso nodig waarna het helemaal dekkend is. Dus ook hier ben ik erg over te spreken. Zo erg zelfs dat ik het overweeg te gaan gebruiken als witte lak. Vanzelfsprekend is het potje met Tamiya primer ook goed spul, maar wederom wel duurder in verhouding. Humbrol nummer 1 in een potje is voor mij gewoon grijze verf dus droogt wat langzamer etc. en geeft voor mij niet echt de stevige ondergrond die andere primers wel geven.

Hopelijk heb je hier nog iets aan.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2018 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 feb, 2006 12:56 pm
Berichten: 385
Woonplaats: vroomshoop
Ik wil ook wel een duit in het zakje doen.. :D

Ik heb zo'n polythuraan witte primer van Vallejo gekocht dit jaar in Duitsland (Lingen).
Onverdund in de spuit gedaan (opening:0,3mm) enhet komt er uit.Maar..... wat ik ook gedaan heb om de spuit schoon te krijgen, hij wilde maar niet schoon.
Als redmiddel maar in een thinner badje gepropt en dat spul is na lang wrijven met wattenstaafjes gedrenkt in thinner gaat dit spul er eindelijk af.

Iemand meer problemen met dit spul? :roll:

Han


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gary en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement