Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2018 19:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
In 2004 aangeschaft op de beurs in Nieuwegein

Ja, ik zal het doosje ook eens schoonmaken

photo 450781


Best wel veel gebruikt, de eerste jaren met thinnergedragen verf vanwege airbrush op andere dingen dan modelbouw, de laatste 10 jaar, denk ik, met acryls gespoten.

Vanaf de acryltijd alleen schoongemaakt met isopropanol en industrieel ultrasoon, voordeel als je laborant bent he.

Dus nog erg glimmend, toch?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2018 12:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Alles staat of valt met onderhoud. Mijn H&S Infinity vertoont na vele jaren nog geen enkel teken van aftakeling aan de buitenkant. Gezien daar ook nooit vloeistoffen komen anders dan water is dan niet zo gek. Het verchroomde laagje beschermt afdoende. En ik gooi er alles doorheen, acrylics, enamels en lacquers. Die Revell airbrushcleaner is afgrijselijk aggressief (je spuit er zo de kleurstof van een plastic tasje mee af) en ook dat geeft geen enkel probleem.

Die ringetjes van H&S zijn geen rubber, dus dat scheelt.

Ik weet niet of je ook naar de filmpjes van Florymodels kijkt - die spuit al 15+ jaar met een Infinity, geen krasje op te bekennen, en hij spuit er zowat dagelijks mee....

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2018 13:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Nemmy, de airbrushes waar we hier over praten zijn de vernikkelde versies. Die rotten zo weg. De verchroomde airbrushes, zoals die van jou,
gaan uiteraard vele jaren mee.

Hoe Bert zijn AB netjes weet te houden, is mij een raadsel als dat ding ook van nikkel is. Ik denk dat hij mogelijk een verchroomde versie heeft.
Mijn gloednieuwe H&S vertoonde na één keer spuiten met acrylverf al vlekken die ik niet meer weggepoetst kreeg.
H&S maakt mooie spullen, ik wil er volgend jaar weer eentje gaan kopen, maar dan wel de beste die ze hebben, die goedkope nikkelen rommel
mogen ze houden.

En ik betwijfel of Philip Flory al 15 jaar lang dezelfde Infinity gebruikt. Als er na vele jaren intensief van gebruik nog geen krasje op zit, zal hij
misschien wel eens een nieuwe gekocht hebben.

Maar....zoals ik al schreef.....met een polijstmachine ziet je vernikkelde H&S er binnen twee minuten weer letterlijk als nieuw uit, dus dat is
dan weer een meevaller. Na enkele polijstbeurten heb je je nikkel wel weggepoetst, dus dat is dan weer een tegenvaller..............

_________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2018 14:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Mijn evo is de 13 in een dozijn versie, dus volgens jou criteria eb ik dan de vernikkelde.
Ik doe er niets mee, ja af en toe de binnenkant goed schoonmaken, en een doekje langs de buitenkant als ik weer eens probeer ondersteboven te spuiten :lol:

Maar zolang het ding het nog doet, hou ik maar bij deze, de laatste tijd ben ik toch meer met figuren bezig en dat gaat allemaal met het kwastje

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2018 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Neem me kwalijk maar ik vind dat deze discussie nu allang genoeg heeft geduurd, het begin stilaan op een welles-nietes spelletje te lijken. Ik denk wel dat nu iedereen zijn zegje heeft gedaan,(Gewoon mijn mening)!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2018 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Toch ook maar even mijn 2 centen. Er wordt in dit draadje nogal wat verwarring gezaaid over het verchromen en vernikkelen. Ik heb 25 jaar in de galvanische industrie gewerkt en durf te zeggen dat ik daar wel verstand van heb.
Hoe oud de H&S van Erik is weet ik niet, maar die van Bert is verchroomd en ook mijn H&S Evolution die al een jaar of 10 oud is, is verchroomd (overigens is ook mijn 0,15 mm nozzle aan vervanging toe :mrgreen: ).
Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat er airbrushes worden verkocht die alleen vernikkeld zijn. Een heel grote kostenbesparing is dat niet, slechts 1 behandeling van zo'n 5 minuten meer op een galvanisch proces dat in totaal ongeveer een uur duurt. Overigens is nikkel weldegelijk een halfedel metaal en de hardheid zegt totaal niets over de corrosie bestendigheid. Een veel voorkomende misvatting is dat wat men verchroomd noemt in bijna alle gevallen sierchroom is. Dit is al het "chroom" dat op motorfietsen, airbrushes, badkamer accessoires en vroeger op auto bumpers e.d. wordt gebruikt. Dit systeem bestaat uit 2 lagen relatief dik nikkel (totaal 20 - 50 micron = 0,02 -0,05 mm), dat edeler is dan staal, en zo voor de corrosiebescherming zorgt. Hierover gaat een laagje van 0,1 tot 0,5 micron (0,0001 - 0,0005 mm) chroom. Dikker kan niet omdat de chroomlaag dan een melkachtige kleur krijgt wat het hele glanseffect te niet doet. Chroom is inderdaad hard, maar het grote voordeel ervan is dat er bijna niets op hecht wat het schoonmaken vergemakkelijkt. Hier staat het hele verhaal mooi uitgelegd.
De vraag hoe Trikkes airbrush er zo beroerd uitziet kan ik echter niet goed beantwoorden, het lijkt er inderdaad op dat de chroomlaag verdwenen is maar het enige waar chroom slecht tegen kan is zuur en dan met name zoutzuur. Trikkes nieuwe airbrush is overigens verchroomd, dus het nikkel verhaal gaat niet op. (nikkel is gelig, chroom heeft een heldere, blauwwitte kleur)

Vond dat ik toch iets moest rechtzetten..........

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2018 23:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Sjaak : bedankt voor de uitleg. Zeer duidelijk. Ik heb weer wat geleerd. En ik was eerst zeker dat nikkel niet halfedel zou zijn. Fout gedacht.
M'n koffie was niet sterk genoeg, de planeten stonden verkeerd, ik las de verkeerde horoscoop, en zo.....je weet wel..........

En mijn Evolutions zijn inmiddels zo'n 6 à 7 jaar oud. Exact weet ik het niet meer. Die van Bert moet wel van chroom zijn, want hoe kan
een vernikkelde AB er na al die tijd nou als nieuw uitzien? Nikkel rot gewoon in je handen weg. Daarom verbaasd het mij dan ook ten
zeerste dat elk zichzelf respecterend bedrijf het zelfs durft te overwegen om hun spullen te vernikkelen..... In mijn visie ben je dan gewoon
je klanten aan het bedonderen.

Walesha : een forum is nou JUIST BEDOELD om gesprekken te voeren, anders kunnen we dit forum wel gelijk opheffen. Doen we het voortaan
weer via de post, met een papieren clubblad, zoals men dat vroeger deed. Kan je helemaal lang op een antwoord wachten......... ;-)

Ik ben wel blij met dit soort 'gesprekken'. Ik heb weet wat geleerd van anderen en anderen van mij, hoop ik. Doel bereikt.

En nou is het genoeg. ! ;-)
Volgend onderwerp.

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2018 21:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
ETG schreef:
En ik betwijfel of Philip Flory al 15 jaar lang dezelfde Infinity gebruikt. Als er na vele jaren intensief van gebruik nog geen krasje op zit, zal hij
misschien wel eens een nieuwe gekocht hebben.


Tja - zijn woorden (al kan die 15 iets meer zijn)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2018 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Zo, dat gaat lekker hier. :wink:
Machtig interessant ook.
Waar ik me vooral zorgen om maakte: ik kreeg het ding niet meer deftig aan het spuiten, hoe schoon ik het ook maakte. En ik begon me af te vragen of de boel van binnen er misschien net zo slecht aan toe was op den duur en of dat iets met mijn eu... spuitproblemen te maken heeft. Ik neem aan van wel dan. Nieuwe nozzle en probs opgelost...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2018 22:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Zie je wel......... :
https://www.harder-airbrush.eu/en/company-history.html

Ik had al een vermoeden. H&S introduceerde de "Infinity" in 2007. Hij bestaat dus nog maar 11 jaar.
Philip heeft hem dus nog maar amper 11 jaar. Maar als iemand deze dingen bijna dagelijks gebruikt moeten ze er wel bekrast uitzien ! Niet per sé zichtbaar in een video,
daar zijn krasjes te klein voor, maar ik denk dat ALS dit zijn eerste Infinity is, dat hij er dan wel heel erg zuinig op is. Aan de andere kant, ik zelf ben ook erg zuinig op mijn
Iwata's. Die dingen geven ze niet weg, weet je...... Ik heb niet het geld om elke paar jaar een nieuwe te kopen. Maar gezien de degelijkheid van de meeste airbrushes, is
daar ook geen behoefte aan.

Zoals ik al schreef, mijn eerste airbrush, een Badger 150, heb ik nog steeds na 37 jaar en hij werkt nog steeds, al heb ik er al 20 jaar geen nieuwe onderdelen meer voor
gekocht. Gebruiken doe ik hem niet meer, daarvoor is hij net niet goed genoeg meer. En ik heb inmiddels zó veel andere, nieuwe airbrushes, dat ik die ouwe niet meer nodig
heb ! ;-)

En om TOCH nog even over dat chroom verder te gaan..... op diezelfde historische tijdlijn is te lezen dat pas sinds 2011 er verchroomde versies van de Infinity en Evolution
series beschikbaar zijn. Dan neem ik aan dat alles daarvoor dus vernikkeld was.

Wat ook leuk is : die fabriekjes zijn VEEEEL kleiner dan ik ooit durfde vermoeden..... 16 mensen werken er bij H&S. Bij Badger maar een paar. Als er daar twee ziek zijn ligt
de productielijn stil..........

________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement