Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2018 23:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Wow.......... wat zegt deze mevrouw nou precies, vanaf 2:53 .........??

https://youtu.be/YTpHIUgqi8g

Sorry Sjaak, maar dan had ik toch wéér gelijk, en jij niet....... ;-) Deze informatie komt van de bron, dus betrouwbaarder kan het niet.

3 minuten en 10 seconden : "....MUCH more complex and expensive than........". Zei ik dat niet, dan...? ;-)

Jaaaaa.....deze ouwe gozer weet echt wel waar 'ie over praat, hoor ! En ik heb GEEN 25 jaar ervaring in de galvanische industrie ! |-)

3 min 23 sec. En ook de fabriek zegt dat verchromen het risico op allergieën en huidirritaties verkleind. Er bestaat inderdaad een chroomallergie,
maar die komt veel minder vaak voor dan een nikkelallergie en is ook veel minder intens. Behalve als jij ene op de zoveel miljoen bent die
nou net wél gevoelig is voor chroom. Dan heb je pech. Voor de andere 7 miljard aardbewoners is puur chroom absoluut veilig. Nikkel blijft
gevaarlijk. Vooral voor je portemonnee. Blijkt het een miskoop omdat je AB snel wegrot, moet je alsnog die verchroomde versie kopen........

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2018 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
"Close, but no cigar", zoals ze in Duitsland zeggen.
In je reactie over de tijdlijn gaat het over de "multi-coated and chrome-finished CRplus version for its product lines Infinity and Evolution." en die tekst suggereert i.d.d. dat er vanaf die tijd pas werd verchroomd. Aangezien mijn Evolution uit 2007 is zou deze onverchroomd zijn. Dat klopt dus niet want hij is echt verchroomd! Iets dieper graven laat zien dat de genoemde CRplus (wat overigens een vreemde naam is omdat de chemische aanduiding van chroom Cr met een kleine letter r is, maar goed...) voorzien is van triple chrome. Moest ik eerlijk gezegd even opzoeken omdat ik die uitdrukking niet kende, maar het blijkt te gaan om het proces waarbij er vóór de nikkellaag een koperlaag wordt aangebracht. Dat proces werd ook bij mijn werkgever toegepast, maar werd niet zo genoemd. Voordeel is het vullend vermogen van koper waardoor een mooie strakke ondergrond voor het nikkel ontstaat. Het 'for the first time" slaat dus op het "multi coloured" óf op het triple chrome, maar niet op het verchromen an sich. Het gebruikelijke nikkel/chroom proces werd daarvoor al gebruikt, getuige mijn Evolution.

In het youtube filmpje heeft de dame het inderdaad over nikkel en de vele "slechte" eigenschappen daarvan (en ja, ik weet hoe vervelend nikkelallergie kan zijn. Een ex collega kreeg dat plotseling en moest een andere baan zoeken, zelfs een functie op kantoor was niet afdoende in een galvanisch bedrijf. Toen hij ergens anders werkte was het probleem over.) maar wel in dezelfde zin als waarin de CRplus wordt aangeprezen. Ik kan dit niet anders zien dan een marketing pitch omdat de gemiddelde consument het verschil niet ziet.

Om een lang verhaal kort te maken, al ruim voor 2011 waren de H&S airbrushes verchroomd, H&S lijkt de titel verchroomd nu te reserveren voor hun top of the line modellen met CR plus. Zelfs ASA trapt hierin; "Nieuw van Harder & Steenbeck zijn de Infinity CR Plus en de Evolution CR Plus en de spectaculaire Evolution AL voorzien van een drievoudige chroomlaag i.p.v. nikkelcoating maken deze airbrushes tot een lifetime buy, Top."
Dit is echt gel**, de standaard H&S zijn ook verchroomd, maar dan zonder de koperlaag eronder en ook een drievoudige chroomlaag is stierenpoep, het is een anticorrosie systeem met 3 i.p.v. 2 lagen (Cu/Ni/Cr tegenover de Ni/Cr van de standaard versie).

Als je me niet geloofd, mij best, then we have to agree to disagree, maar ik heb in deze echt gelijk.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2018 18:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
....Ik DURF nu niet meer aan je te twijfelen............! ;-)



______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2018 10:16 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag van de topic-starter...

(Let op : dit is MIJN manier, ik wil hier zeker niet DE waarheid gaan verkondigen)

Ik bewaar al de metalen delen van mijn airbrushes (Humbrol Dual Action, Paasche VL en H&S Infinity en Evulution) in potjes gevuld met olie.

Dan kan zowel mais-olie zijn, als een andere keuken-olie-variant (olijfolie heb ik nog niet geprobeerd).

Hierdoor blijven de metalen onderdelen in prima staat omdat ze volledig ondergedompeld zijn.

De Paasche heb ik gekocht in 1984.

Het vraagt wel wat kuiswerk voor gebruik, maar dat vind ik geen probleem.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2018 13:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Pascal, ik denk dat onderdompelen in olie niet veel nut zal hebben, tenzij je de airbrushes voor vele, vele jaren op wilt bergen en ze zo
lang goed wilt houden. Er zijn trouwens ook oliën die ingrediënten bevatten die rubber op de lange duur aan kunnen tasten. Dus dan is
er alsnog een risico voor de rubber ringen.........

Na het polijsten van mijn nikkelen Evolution bleef hij tot op heden glimmen. En zo te zien zal dat nog wel even zo blijven.
Het is namelijk niet het bewaren in lucht of in olie waardoor hij blijft glimmen. Het is de afwezigheid van zuren waardoor het nikkel
niet gaat oxideren !
De olie die jij gebruikt heeft weinig zin want ten eerste moet je dat ding helemaal grondig schoonmaken, wat erg veel werk is.
Tevens mag er helemaal niets achterblijven. Bouwmodellen en olie, welke soort dat ook is, is een hele slechte combinatie.
Het gevolg : je hebt een kurkdroge airbrush in je handen en dus is de bescherming van de olie weg. Het nikkel wordt tijdens het
gebruik van de AB dus weer gewoon aangetast door de zuren in je vingers en de verf..............

Van mij mag jij je airbrushes elke weer in de olie leggen, maar of het zin heeft.............???????

Wat wél zin heeft is om telkens latex (of een ander materiaal) handschoenen te dragen. DAT heeft wel nut. Je AB komt dan namelijk nooit
in aanraking met zuren uit je vingers. Revell acrylverf kan helaas wél het nikkel aantasten, maar de schade blijft dan wel beperkt tot
de voorkant van de AB, voornamelijk de cup.
Maar omdat een polijstbeurt hem zo weer laat glimmen, is dat probleem snel opgelost. Helaas wél ten koste van de nikkelen laag.
Die is namelijk na een paar poetsbeurten al aardig aan het slijten.

Ja....je leest het goed. Zuren en polijstbeurten. Ze laten allebei je nikkel verdwijnen. Dan ben je een brand aan het blussen met benzine....

Zei iemand "chroom...!!' ..........????

________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2018 8:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Erik, Pascal geeft alleen maar aan wat voor hem werkt. Dan kun je wel een heel betoog gaan houden dat het niet goed is of dat het veel werk is maar als dat voor Pascal wel werkt is het dus prima.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2018 14:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Ferry, ik snap het. Maar ik wou hem alleen maar wijzen op een denkfout. Het was louter constructieve info.

En kijkende naar de airbrushes die hij noemt is onderdompelen gewoon onnodig, daar de door hem genoemde airbrushes
verchroomd zijn, en niet vernikkeld.
Zoals ik al eerder schreef, glimt mijn 37 jaar oude Badger 150 nog steeds en die ligt al die tijd al gewoon in de open
lucht.....! ;-) Pascal kan zich dus een heleboel werk besparen !!!

______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2018 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Iets nodig vinden vind ik een subjectief iets. Als ik een bepaalde werkwijze hanteer en die werkt voor mij dan is het helemaal prima. Dat is dan mijn gedachtengang en die is goed want ik wordt blij van het eindresultaat. Al zijn er 101 andere of snellere manieren, who cares. Mijn manier werkt voor mij en dus is het altijd goed.

Jou tip van handschoenen aandoen vind ik wel een goede voor de topicstarter. Ik laat het er verder bij en hoop dat de ts meer geluk heeft met een nieuwe airbrush.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 10:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Latex handschoenen deed ik sowieso al. Maar dan vooral om mijn handen te beschermen tegen al de onvermijdelijke troep waar je mee werkt. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement