Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 16:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 21 jun, 2018 8:50 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik spuit alleen acrylics en dan is eerst schoonmaken met isopropanol, dan water en afwas middel en daarna met isopropanol droogblazen. Heel af en toe een beetje kranenvet om het middengedeelte een beetje soepel te houden, ik heb mijn evolution nu bijna 14 jaar en hij doet het nog steeds en glimt ook nog.
Moet wel zeggen dat de opening van de 0.15 nozzle nu begint uit te lubberen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jul, 2018 0:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Hier is het antwoord :

Die matte grijze airbrushes zijn voorzien van een laag NIKKEL !!!
Dat is goedkoper voor de fabrikant.

Mijn eerst zo geliefde Harder & Steenbeck's hadden dat ook. Een flinke poetsbeurt op een polijstmachine laat ze weer
glimmen als nieuw. Maar daarmee behandel je alleen de gevolgen, niet de oorzaak.

Mijn oplossing : ik koop voortaan alleen nog maar DEGELIJK VERCHROOMDE airbrushes, zoals Iwata en DeVillbiss.

Gelukkig heb ik geen nikkelallergie. Ja, die bestaat echt. Mensen die wél een nikkelallergie hebben moeten dus echt geen vernikkelde
airbrush kopen !!! Dan vraag je om problemen.
https://www.huidinfo.nl/n/nikkelallergie/

Ook leuk om te weten : wie eenmaal een nikkelallergie heeft ontwikkeld komt er vrijwel nooit meer van af en heeft het daarna
levenslang.
Leuk hè ?
Dus: verkoop die rommel of gooi ze in de prullenbak.

Chroom heeft grote voordelen ten opzichte van nikkel : het glimt mooier, ze blijven glimmen (mijn 37 jaar oude Badger glimt nog
steeds en is nog nooit gepolijst..!) ....EN.... chroom is VEEL makkelijker en grondiger schoon te maken omdat verf minder goed
hecht op chroom dan op nikkel.

Die grauwe airbrush is echt weer als nieuw te krijgen, maar dan moet je wel een polijstmachine en polijstwas ter beschikking hebben.
Het is wel water naar de zee dragen, want je moet dat ding dus elk jaar polijsten. En ja hoor...... wat zie ik....?? Messing..???
Ja......na een paar polijstbeurten poets je je nikkel weg en begin je het messing te polijsten.
En daar betaal je dan 120 euro voor. Of meer...........

Zolang die H&S het nog doet zal ik hem blijven gebruiken, maar eenmaal kapot gaat hij in de kast. Ik zal er geen onderdelen meer voor kopen.
Koop ik indien nodig weer een Iwata.
Een zwaar verchroomde, maar dat spreekt voor zich !! ;-)

Nikkel ?? NOOIT MEER !!!!!!!!!!!
Met dank aan Airbrush Service Almere voor het niet vooraf vertellen dat die dure H&S dus vernikkeld zijn.
_________
Erik

Er zijn vele soorten verf en verdunningsmiddelen die een vernikkelde airbrush er binnen een jaar oud en versleten uit laten zien.
Bij chroom is dat absoluut niet het geval.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op zo 29 jul, 2018 0:24 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jul, 2018 0:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Extra info.

Ik heb alle commentaren nog eens nagelezen maar niemand heeft het bij het rechte eind...!!!
En geen enkele genoemde oplossing zal werken.

Er is NIETS dat kan voorkomen dat je vernikkelde airbrush mat en grijs wordt.
Hou daar dus rekening mee. Nikkel verkleurt (verrot, eigenlijk) nu eenmaal erg snel onder invloed van zuren (vingers) en allerlei
chemicaliën (verf, verdunners, schoonmaakvloeistoffen).

DUS :
Leer er mee leven en polijst hem regelmatig (met alle nare gevolgen van dien) of koop een verchroomde airbrush.
Dit zijn echt de twee beste opties.


Mijn advies : geef een paar tientjes meer uit voor een degelijke, verchroomde airbrush en VRAAG aan de verkoper of
hij kan garanderen dat de airbrush ook daadwerkelijk verchroomd is en niet vernikkeld !!!

__________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op zo 29 jul, 2018 16:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jul, 2018 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@ETG: dat is wel heel interessante info, nooit bij stilgestaan dat nikkel kan vergaan! :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jul, 2018 16:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Nikkel is helaas geen edelmetaal en ook geen halfedelmetaal.
Ik heb artikelen gelezen waarin staat dat nikkel erg corrosievast is, maar daar twijfel ik ENORM aan, gezien mijn eigen
ervaringen en die van anderen. In de autoindustrie (custom car wereld) wordt het steeds vaker toegepast omdat
de zwarte plekjes op nikkel makkelijk weggepoetst kunnen worden (liggen aan de oppervlakte), terwijl de putjes in chroom,
welke relatief diep liggen, niet meer weggepoets kunnen worden zonder ook een flinke laag chroom weg te halen......
We kennen allemaal onze nieuwe fiets waarmee we naar school gingen en herinneren ons ook het stuur, een paar
jaar later, vol met kleine zwarte plekken, die nooit meer weg gingen.

Op de hardheidsschaal van Mohs heeft nikkel een waarde van 4, chroom 8,5. Chroom is dus ruim twee keer
zo hard als nikkel !!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hardheidsschaal_van_Mohs

Zoals ik al eerder schreef, gebruiken fabrikanten graag nikkel, omdat het goedkoper is, maar het is beslist niet beter
voor de gebruiker.
Helaas vertellen VEEL TE WEINIG fabrikanten waarmee hun airbrushes bedekt zijn.......... Als het er niet bij staat, hebben
ze waarschijnlijk iets te verbergen. Grote kans dat het nikkel is. NIET KOPEN, dus !!!!


LET OP !!!
Het feit dat een airbrush goedkoop is wil NIET zeggen dat hij dan ook niet verchroomd is !!
Mijn eerste airbrush was een (goedkope) Badger en die was wel degelijk verchroomd. Al is hij duidelijk versleten en bekrast,
glimmen doet het chroom nog steeds, na een schoonmaakbeurt !!

DUS:
Voordat je een nieuwe airbrush aan gaat schaffen, zet dan "verchroomd" bovenaan de lijst. Kijk daarna pas naar de andere
eigenschappen van het ding.

Chroom rules ! ;-)

(Of RVS, dat spul wordt ook steeds populairder)
________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2018 6:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
[MOD MODUS]

Erik
Het mag iets minder van toon , dunkt mij.
De H&S mag dan misschien vernikkeld zijn, maar daarom is het geen slechte spuit, ik heb de mijne nu bijna 15 jaar, glimt nog steeds, werkte prima, behalve nu, nu de nozzle een beetje uitlopen is, maar om nu zo negatief los te gaan is iets wat niet nodig is.
Ieder heeft zijn eigen voorkeur en das prima. misschien dat ik ooit ook overstap op een ander merk, maar ik heb er tot nu toe eigenlijk nog geen behoefte aan gehad. En dat geldt voor velen.
Nikkelallergie, ja heel vervelend voor wie dat heeft, maar om nu een leverancier te betichten van list en bedrog omdat het vernikkeld is en niet verchroomd gaat mij iets te ver tenzij je keiharde bewijzen heb

[\MOD MODUS]

Uhh, ooit het chroom bij een Harley gezien, zou dan beter zijn als ze het vernikkelde, dan bleef het tenminste zitten, dus je heb chroom en chroom, of althans de manier van aanbrengen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2018 13:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Bert, ik begrijp je reactie, maar misschien is er een klein misverstand.

Even ter info : ik doe nog steeds hele goede zaken met ASA, ik heb zelfs voor enkele duizenden euro's (letterlijk...) aan spullen bij hen
gekocht, de laatste paar jaar.
Dat doe je niet als je een bedrijf niet vertrouwd.

Het probleem zit hem in het feit dat ook mijn airbrush zo ontzettend snel grauw werd. Dat is jammer, want pas veel later ontdekte ik,
na een zoektocht op internet, wat de oorzaak was. H&S verkoopt vernikkelde airbrushes, terwijl ik er vanuit ging, dat die dure dingen
verchroomd zouden zijn. ASA heeft er NIETS over gezegd, de dag dat ik besloot er eentje te kopen.......... Ik zou beslist enkele tientjes
meer betaald hebben voor een verchroomde versie !!!!!! Ze stonden met een enorme kraam op de grote Modebouwshow in Goes en
ze hadden genoeg keuze in alles.
En ik heb nooit gezegd dat H&S een slecht merk is. Ik kan zelfs het tegendeel bewijzen !
"List en bedrog".....dat zijn nogal zware beschuldigingen..... Erik en Karin - en de rest van het team - zijn erg aardige mensen. Totaal
geen problemen mee. ASA is een respectabel en zeer gerenommeerd bedrijf.
Ze hadden alleen iets meer info moeten geven. Zijn ze vergeten.
Een paar jaar later kocht ik 5 Iwata's en een hele dure DeVillbiss bij hen........... ;-)


Goed....dat ding begint dus ERG snel te verkleuren. Zelfs een streepje acrylverf van Revell liet al een mat spoor achter en ik kreeg dat
niet meer weg. Korte tijd later brak de verfbeker af !! Je kon zien dat hij nooit goed vast heeft gezeten want waar eens de beker zat,
zag ik een mooie laag nikkel. De beker was dus nooit goed gesoldeerd.
Foto's gemaakt en opgestuurd naar de fabriek van H&S. Complimenten !! Ze deden niet moeilijk en stuurden mij gelijk een NIEUWE
Evolution II. Die oude mocht ik houden. Ik stelde voor hem terug te sturen zodat zij de oorzaak konden achterhalen van de fout, maar
dat hoefde niet.
H&S weet wel wat klantvriendelijkheid en service is !!
Ik heb ook problemen met Iwata. ALLES, letterlijk ALLES wat ze verkopen is bekrast............ Vraag me niet hoe ze dat voor elkaar
krijgen, maar ik heb er VELE mailtjes mee uitgewisseld met ASA. Noch zij noch ik krijgen contact met Iwata en tot op heden zit ik
dus met vijf hele dure, bekraste airbrushes. Het zijn maar hele kleine krasjes, vooral aan de binnenkant van de kuip, maar gelukkig
wordt de functie van de AB totaal niet beïnvloed hierdoor. Maar het hoort niet !!!!

En heel eerlijk moet ik zeggen dat die Evolution II inderdaad een heel mooi spuitpatroon heeft. Ik gebruik die AB nog regelmatig.
Echter, de Iwata HP-C is nu mijn werkpaard. De nozzles van Iwata zijn van RVS, terwijl H&S nog steeds messing gebruikt.
RVS is veel taaier en sterker dan messing, dus daar kan H&S nog iets van leren.

Misschien dat ik ooit weer eens een H&S ga kopen, maar dat doe ik pas als ik zeker weet dat de nozzle van RVS is en de buitenkant
verchroomd is.
Tot die tijd hou ik het bij Iwata. ;-)

__________
Erik

PS. Een Harley staat vaak buiten of in een garage, al dan niet verwarmd, en dat is niet genoeg om putjes in chroom tegen te houden.
Een airbrush wordt op een verfijndere manier verchroomd dan een motor. Een airbrush ligt altijd binnen en wordt regelmatig
vastgehouden en schoongemaakt. Geen wonder dat dat ding er dan langer mooi uit ziet.
Je bent hier appels en peren aan het vergelijken, Bert. Het is allebei fruit, maar er is een verschil......! ;-)

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2018 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik heb nog steeds een oude Paasche en na meer dan dertig jaar ziet die er nog steeds uit als nieuw en werkt nog altijd perfect...dus ja. :roll:
ik zie dus niet in waarom ik iets anders zo moeten kopen of zoals sommigen: met elf-en-tachtig verschillende spuitpistooltjes kan ik niks aanvangen... ik zie daar het nut absoluut niet van in! :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2018 17:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Nou, als ik het chroom op mijn japanse motor van 22 jaar oud bekijk is dat vele malen beter dan van een harley, en geloof me, ik ben echt niet zo netjes op mijn motor als in na elke rit poetsen

Maar ik zal eens een foto van mijn Evolution maken, zowel thinner als acrylverf mee gespoten.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 jul, 2018 18:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
H&S heeft nu ook een chroom spuit, normaal vreet nikkel zienderogen weg als ik er aan kom, met mijn H&S heb ik dit niet, tot nu toe

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement