Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 jan, 2018 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Er is iets tussen mij en Vallejo dat waarschijnlijk nooit meer goed komt. Dat zal voor een deel aan mijzelf liggen, maar er zijn alternatieve waar ik geen problemen mee heb. Een nieuw alternatief dat ik aan het proberen ben is verf van Mig Jimenez. Die hebben een prachtige serie met spot on kleuren. De verf, zo heb ik mij laten vertellen, heeft dezelfde chemische opbouw als Vallejo watergedragen verf en het resultaat...

photo 434007
na één dun laagje, onderverdund gespoten op 1 bar trekt de verf in kleine druppeltjes samen op de (goed uitgeharde) primer/filler (enamel basis, dat wel). Na een aantal dunne laagjes, waarbij de vorige laag steeds voldoende droogtijd kreeg was het resultaat als volgt:
photo 434008
Prima dekking, maar een duidelijke bobbelstructuur en zelfs een glaslaag, waar de verf mat had moeten zijn.

Wat doe ik fout? Exact de zelfde airbrush instellingen en primer hebben bij de Tamiya en Gunze verfjes op hetzelfde proefstukje wel een schitterend resultaat tot gevolg. Wie heeft een tip om Vallejo/Mig onder de knie te krijgen?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op di 06 feb, 2018 22:27 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2018 22:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Vreemd, VJ. Ik werk met zowel Vallejo als MIG, waarbij Vallejo mijn favoriet blijft qua verwerking maar MIG betere kleuren heeft naar mijn mening.

Ik spuit de MIG met een nog iets lagere druk dan Vallejo, en je moet goed opletten dun te spuiten (anders gaat-ie glanzen). Dekt prima, dus dat kan goed.

Ik heb een 0.2 en 0.4mm Airbrush, de Vallejo doet het in allebei goed, de MIG spuit ik ivm met de gewenste dunne laagjes alleen met de 0.2.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 6:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Silmaril schreef:
De MIG is vrij dun (en toch ook met de kwast opte brengen!), dus ik schroef de druk iets terug, meestal op 15 psi.
Is je airbrush wel okay?

Ik heb het op verschillende stukjes plastic geprobeerd, zowel met de kwast als met de AB en in alle gevallen trekt kort na het aanbrengen de verf op in druppeltjes. Het komt dus wel 'normaal' uit de airbrush. Nu heb ik tal van dergelijke problemen gehad met Vallejo en uit frustratie heb ik ooit alles weggegeven aan iemand die er wel iets mee kan. Het spuiten van meer complexe zaken als metallics en chroom heb ik geen enkel probleem. De airbrush zelf is ook goed (H&S). Maar die kleine potjes uit spanje... vreemd toch? Ik zal eens diverse primers testen en kijken wat het verschil is.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jan, 2018 2:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
Was dit geen probleem met verschillende kleuren van de oude serie? Zou ondertussen toch allemaal opgelost moeten zijn...

Dopkleur was ook veranderd met de nieuwe serie... je zou even moeten zoeken hoe dat precies zit. Was een topic op Britmodeler over dacht ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jan, 2018 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank Ruud en Faxie voor jullie reactie ;-)
Ben laatst bij ASA in Almere langs geweest en Eric Kos (eigenaar) was er van overtuigd dat ik te nat heb gespoten. Met Tamiya en Gunze kom ik daar blijkbaar wel mee weg, maar niet met Mig. Dus ik ga het binnenkort nogmaals proberen met een 0.2 naald en nog dunnere laagjes. Het potje dat ik heb gebruikt is van de nieuwe serie met de gele dop met zo'n stalen balletje, dus daar ligt het niet aan. Als ik resultaten heb, zal ik het hier laten zien.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 feb, 2018 22:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
Vintage Jet schreef:
Dank Ruud en Faxie voor jullie reactie ;-)
Ben laatst bij ASA in Almere langs geweest en Eric Kos (eigenaar) was er van overtuigd dat ik te nat heb gespoten. Met Tamiya en Gunze kom ik daar blijkbaar wel mee weg, maar niet met Mig. Dus ik ga het binnenkort nogmaals proberen met een 0.2 naald en nog dunnere laagjes. Het potje dat ik heb gebruikt is van de nieuwe serie met de gele dop met zo'n stalen balletje, dus daar ligt het niet aan. Als ik resultaten heb, zal ik het hier laten zien.

:brouw: VJ


Sowieso moet je Mig erg dun spuiten met meerdere laagjes, dus wellicht is dat het probleem wel ja.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 feb, 2018 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Ik heb het nogmaals geprobeerd met een 0,2 naald en een druppel Vallejo flow improver. Ik heb het opgezet in vier dunne laagjes en die tussentijds 15 min laten drogen. Het resultaat...

photo 436194

Het eerste laagje was een nevel. De laatste laag is mooi dekkend en egaal. Ik heb hem op de scanner gelegd om het beter over te laten komen. Met het oog ziet het er natuurlijk het mooiste uit.

photo 436192

Ik heb mij vaker negatief uitgelaten over Vallejo producten, maar wat betreft de flow improver moet ik daar op terugkomen. Het is een prima toevoeging om mooi dun te spuiten. Een goede les. Dank voor de feedback.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 feb, 2018 7:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
Mooi dat het goedgekomen is :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement