Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Azuurblauw
BerichtGeplaatst: di 05 dec, 2017 23:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 07 sep, 2017 21:03 pm
Berichten: 20
Hoi Brouwers,

Voor de Spitfire die ik momenteel bouw heb ik de kleur azuurblauw nodig. Nu verf ik tot nu toe alleen maar met Revell enamels om zoveel mogelijk één merk te gebruiken. Revell maakt deze kleur alleen niet. Humbrol ooit wel en Modelmaster (?) heeft het in het assortiment. Toch zou ik het liever bij Revell houden, want verschillende merken door elkaar gebruiken levert bij het aflakken mogelijk lastige situaties op. Dus, iemand een idee hoe ik Revell verf zo kan mengen, dat ik er azuurblauw van kan maken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Azuurblauw
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 8:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Oblivion schreef:
... want verschillende merken door elkaar gebruiken levert bij het aflakken mogelijk lastige situaties op. Dus, iemand een idee hoe ik Revell verf zo kan mengen, dat ik er azuurblauw van kan maken?


Om met je laatste vraag te beginnen: wat versta je onder azuurblauw? Welke kleur moet het precies worden? Heb je een kleurstaaltje of wil je de Humbrol kleur precies na-gemengd hebben?

Bij het aflakken krijg je hooguit problemen als je niet-watergedragen acryl uit een spuitbus gebruikt (zoals Tamiya en Revell acryl spuitbussen).

E

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Azuurblauw
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 10:02 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Waar is de kleur voor?

Onderzijde of is het een photo recon Spit?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Azuurblauw
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 16:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 07 sep, 2017 21:03 pm
Berichten: 20
Citaat:
Om met je laatste vraag te beginnen: wat versta je onder azuurblauw? Welke kleur moet het precies worden? Heb je een kleurstaaltje of wil je de Humbrol kleur precies na-gemengd hebben


Bedankt voor je reactie. De Humbrol kleur zou een goede start zijn, al is die nog aan de donkere kant. Dat valt met wat wit wel op te lossen.
Dit is een goede indicatie van wat ik zou willen bereiken: https://www.modelwereld.eu/accessoires/model-master-enamel-verf/2048-mat-raf-azure-blue-ana-609-15ml

De problemen waar ik op doel is het dof uitslaan van vernis als verschillende merken door elkaar worden gebruikt. Is mij in het nabije verleden gebeurd :mrgreen:

looney schreef:
Waar is de kleur voor?

Onderzijde of is het een photo recon Spit?


De kleur is bedoeld voor de onderzijde, exemplaar links onderin. https://www.emodels.co.uk/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/t/itl2685.jpg

Ik zie de tropische varianten ook wel geschilderd met ‘egg blue’, maar dat is toch wel een totaal andere kleur.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Azuurblauw
BerichtGeplaatst: do 07 dec, 2017 13:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Als het plaatje klopt zou je evt de Night blue van revell over witte ondergrond kunnen gebruiken. Deze is heel mooi te "verdonkeren".


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Azuurblauw
BerichtGeplaatst: do 07 dec, 2017 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, kleuren en tinten: niet altijd gemakkelijk. Vroeger heb ik een boek gehad van Talens waar heel wat kleurnuances instonden en hoe ze te maken met enkel de basiskleuren. Jammer genoeg is dat boek in de tijd verloren gegaan maar het staat me bij dat er nog wel meer van dit soort (E)-boeken of, tegenwoordig, sites' bestaan?
Je kan misschien eens kijken op bvb Google of je de juiste samenstelling van "azuurblauw" vind, vertrekkende vanuit de basiskleuren?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Azuurblauw
BerichtGeplaatst: do 07 dec, 2017 15:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 aug, 2017 16:08 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Apeldoorn
walesha schreef:
Je kan misschien eens kijken op bvb Google of je de juiste samenstelling van "azuurblauw" vind, vertrekkende vanuit de basiskleuren?


http://encycolorpedia.nl/025669

Inclusief een overzichtje met merken verf en hoeverre die van echt azuurblauw (RAL 5009) af zitten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Azuurblauw
BerichtGeplaatst: do 07 dec, 2017 18:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 07 sep, 2017 21:03 pm
Berichten: 20
Bedankt voor de tips mensen, ik zal de optie met 'night blue' eens proberen en ik heb nog een potje azuurblauw van Humbrol op de kop weten te tikken. Ga met beide eens kijken hoever ik in de buurt kom. Ik zal nog eens op Google kijken welke kleur het best past. Nogmaals mijn dank :!:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Azuurblauw
BerichtGeplaatst: za 09 dec, 2017 16:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 07 sep, 2017 21:03 pm
Berichten: 20
Met Humbrol 'azuurblauw' in de weer geweest, gemengd met wat pru blue en een paar druppen blauw. Als ik de afbeelding van Eduard moet geloven, zit ik hier redelijk mee in de richting.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Azuurblauw
BerichtGeplaatst: zo 24 dec, 2017 11:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 feb, 2006 12:56 pm
Berichten: 385
Woonplaats: vroomshoop
Hier een mooie link. En het verschil tussen Azur Blue en PRU blue.

http://www.ipmsstockholm.org/colorchart ... rts_uk.htm

Han


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement