Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verf bladdert af.
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2017 11:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 maart, 2013 23:13 pm
Berichten: 143
Wie herkend dit: Wanneer ik Vallejo verf op een met haarlak behandeld oppervlak aanbreng, zie ik na droging afbladderende verf en verf die in de naden is weggelopen........Na het aanbrengen van de haarlak heb ik het model 2 dagen laten drogen, dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Je zou zeggen dat de haarlak en de verf elkaar "bijten".......Wie weet hoe dit zou kunnen.......

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet, Henri.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf bladdert af.
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2017 11:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
als ik het goed begrijp is de onderlaag ook vallejo? Heb je deze nog gesealed met een niet watergedragen vernis? Anders heb je inderdaad een reactie aan twee zijden...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf bladdert af.
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2017 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Het lijkt er een beetje op alsof je op een niet ontvette ondergrond spuit. Misschien een hele domme vraag maar het model staat wel in een goede grondverf voor je de haarlak aanbracht? (ik zie nu net de reactie van Silenoz, strekking is dus hetzelfde)

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf bladdert af.
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 11:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 maart, 2013 23:13 pm
Berichten: 143
Ter verduidelijking: Als ik de (roestkleurige) ondergrond op de ontvette onderdelen heb aangebracht en daar de haarlak op heb aangebracht gebeurd er niets geks. Het is ook alleen de verf die ik er daarna opspuit die gaat bladderen. De roestkleur blijft gewoon in tact. Maar als ik een niet watergedragen vernis gebruik, kan ik daarna ook geen watergedragen verf op die vernislaag spuiten....toch?.Volgens mij wil een watergedragen verf ook niet samen met een niet watergedragen verf of vernis........ :(


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf bladdert af.
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 12:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Je hebt hoe dan ook te maken met een ongewenste chemische reactie... verf, vernis, primer, verdunningsmiddel: het zijn allemaal chemische producten en een combinatie kan inderdaad rare en zelfs ongewenste effecten hebben! :?
Zelfs een zelfde soort verf van diverse fabrikanten kan soms niet goed reageren op het ene en het andere al lijkt het hetzelfde soort verf te zijn, toch kan de samenstelling ervan iets verschillen waarna je met dit soort problemen zit opgescheept.
Het is een beetje uitzoeken wat wanneer je het ene met (of op) het andere kan gebruiken voor een goed resultaat maar wellicht zitten hier collega bouwers die je kunnen vertellen wat je eventueel verkeerd deed. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf bladdert af.
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 12:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
henri vos schreef:
Maar als ik een niet watergedragen vernis gebruik, kan ik daarna ook geen watergedragen verf op die vernislaag spuiten....toch?(


En waarom niet? ik doe dit de ganse tijd, tot nu toe nog maar weinig problemen mee gehad... ik wissel af volgens de achterliggende stappen, vooral met vernis... als ik daarachter met olieverf werk zet ik een watergedragen vernis, en anders een enamel...

Ik primer bvb met Mr surfacer (enamel), spuit dan gunze of tamiya (lacquer/aqua), seal dit met alclad vernis (enamel), eventueel een andere laag erop, dan sealen met tamiya clear (lacquer/aqua), dan olieverf (enamel) en dan een eindlaag met alclad vernis (enamel)... tot nu toe nog nooit in de problemen gekomen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf bladdert af.
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 21:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het enige waar je op moet letten als je gaat afwisselen zijn de droogtijden. Als je acryl over enamel gaat doen, best een paar dagen tussen laten. Ook als het al droog aanvoelt, want enamel kan binnenin nog nat zijn. Wat je niet kan doen, is beide door elkaar mengen in natte toestand.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf bladdert af.
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2017 11:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 maart, 2013 23:13 pm
Berichten: 143
Mensen, bedankt voor de info/tips. ik ga hier toch niet mee verder, maar ik ga op de "sponsmethode" oefenen, samen met het aanbrengen van roest d.m.v. een kwastje. Ik denk dat dat voor mij beter uitpakt. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement