Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 14:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2017 16:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 17:36 pm
Berichten: 15
Woonplaats: Vijfhuizen
Onlangs ben ik weer begonnen met modelbouw, nou heb ik nog niet heel veel ervaring (heb ooit in het verleden 1 gebouwd, en nu heb ik mn 2e af) ik ben al met de volgende 3 a 4 bezig, maar ik zie dat bijna iedereen airbrushed (althans zo komt het op mij over). Mijn vraag is dan ook wanneer zijn jullie overgestapt van het verven en gebruik van spuitbussen over gegaan naar airbrush? en wat waren jullie redenen hier toen voor? Ben mij alvast aan het inventariseren hiervoor.....

_________________
WIP: Fujimi F430 Challenge
Dozen in de kast: Tamiya 1:12 Williams FW14B, Tamiya Jaguar XJ220, Aoshima Mclaren F1GTR Gulf, Tamiya SLR McLaren, Revell Viper ACR en M1 procar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2017 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, dat is ook geen gemakkelijke vraag... ik kan natuurlijk enkel voor mezelf spreken en in mijn geval heb ik me een AB en bijhorende compressor aangeschaft onder impuls van mijn mentor zaliger die me de voordelen ervan demonstreerde.
In den beginne gebruikte ik enkel het penseel, een paar keer een spuitbusje wat toch niet echt het gewenste resultaat opleverde.
Het grote voordeel van een AB vs spuitbus is de regelbaarheid, zeker met de moderne toestelletjes terwijl je met een spuitbusje steeds een constante straal hebt. Ik heb een zogenaamde "double action" AB van Paassche die zonder wisselbare naald perfect te regelen valt van fijn naar breed en die is vlot zo'n 40 jaar oud en een regelbare compressor.
Een ander voordeel van een Ab is dat je de spuitlaag ook beter in de hand hebt dan met het penseel of met een spuitbusje, met een AB is het veel eenvoudiger om een dunne laag te leggen, ofwel te "nevelen"... naargelang de instelling van je AB kan je zelfs zonder probleem dunne lijnen trekken etc.
Uiteraard is enige oefening hier op zijn plaats, een AB is geen wondertoestel dat het werk voor jou doet op commando... maar hoe dan ook: eer je het onder de knie hebt zal je niet vlug meer naar het penseel en/of de spuitbus grijpen.
Het penseel wordt dan nog enkel gebruikt voor bepaalde fijne details zoals bvb op figuren.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2017 18:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Ik zou eerst kijken of je het na een bepaalde nog wel leuk vind, je zou niet de eerste zijn die heel erg enthousiast begint met modelbouw en het later toch niet zo leuk vind.

Wat ook meespeelt is wat je wilt gaan bouwen, een 1/72 vliegtuig of een 1/24 auto. Bij het vliegtuig kan je "langer" met een penseel doen, bij een auto of b.v. grotere schepen kan je met spuitbussen werken, maar dan zal je denk ik eerder willen overstappen.

Wat walesha ook zegt, je bent veelzijdiger met een airbrush, maar geen tovermiddel!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 okt, 2017 23:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Doe al meer dan 30 jaar modelbouw. Ik heb een airbrush, maar gebruik die slechts sporadisch. Ik ben handiger met spuitbussen en het resultaat zal wel meevallen aangezien mijn modellen regelmatig in de prijzen vallen.

Wat ik wil zeggen is als je jezelf er klaar voor voelt. :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 okt, 2017 8:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja Nismo, als je een beetje overweg kan met een AB wordt het al vlug een must maar het is nooit echt een "noodzaak"! Er zijn nog genoeg modelbouwers die geen AB hebben, laat staan het gebruiken en die toch schitterende modellen neerzetten. Zo heb ik bvb de indruk dat veel autobouwers eerder geneigd zijn om de spuitbus te hanteren vanwege de grote vlakken, nu ja, de enige spuitbus die ik nog gebruik is de primer.
Maar goed, ieder moet het natuurlijk tenslotte voor zichzelf uitmaken... enige nadeel dat ik aan een AB vind, is het poetswerk achteraf! :mrgreen:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 okt, 2017 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ik ben destijds overgestapt toen ik nog 1/35 bouwde. Gewoonweg omdat ik het met kwast toch nooit echt mooi naar mijn zin kreeg en grote vlakken vooral erg saai vond, en omdat een bevriende modelbouwer mij een airbrush aanraadde. Airbrush vereist echter ook nog wel wat oefening om het écht mooi te krijgen, zover ben ik ook nog lang niet. Nu bouw ik geen 1/35 maar, voornamelijk alleen nog 1/72 maar het is in ieder geval nog steeds een stuk makkelijker om in één keer een effen kleur te spuiten dan te kwasten, vind ik.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 nov, 2017 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Ik heb nu een aantal jaren een airbrush die ik ook regelmatig gebruik maar ik gebruik ook nog steeds veel spuitbussen.
De spuitbussen bestel ik op de juiste kleurcode bij de plaatselijke automaterialenhandel, 's morgens besteld, 's middags binnen.
Voor de kleuren die ik niet in spuitbus kan krijgen, bestel ik Zero Paints voor de airbrush.
Het duurt altijd een tijdje voordat dat binnen is dus in de tussentijd mooi verder werken met spuitbussen.
Interieurs en motorblokken wil ik ook wel eens met de airbrush een kleurtje geven maar dat gebeurt ook nog vaak met een penseel.
Met de moderne acryl verven krijg ik die delen toch best wel strak gechilderd al zullen er ook zijn die van niet vinden.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 nov, 2017 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 9:14 am
Berichten: 552
Woonplaats: Noordwijkerhout
Ik ben overgestapt nadat ik heel lang heb gespaard, want ik vond het best wel een forse investering.

_________________
Peter

Lopende projecten : http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/960/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 nov, 2017 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Wat is een "forse investering? Zoals met alles bestaan er ook voor die dingen diverse prijzen en dito kwaliteiten en dure koop is niet altijd goede koop! Er is zoveel keuze tegenwoordig dat je door de bomen het bos niet meer ziet en ja, de topicstarter hier vraagt advies maar dat is in dit geval moeilijk te geven. De ene vind deze perfect, de ander dan weer iets anders, ook de reden om uiteindelijk toch een AB aan te schaffen verschil nogal van persoon tot persoon nu ja: een "forse investering... toegegeven: het is een hap uit je hobbybudget maar dat is bij de ene al hoger of lager dan bij de ander.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 nov, 2017 9:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 19 jan, 2017 0:54 am
Berichten: 10
Ik ben onlangs juist overgestapt van airbrush naar spuitbus. toegegeven, met spuitbus is het wel even wat meer een kunst om het netjes te krijgen dan met de airbrush, maar als je die slag een beetje te pakken hebt dan lukt dat ook wel. Voordeel: als je klaar bent met de airbrush ben je eerst nog een tijd bezig dat ding schoon te maken, maar als je klaar bent met de spuitbus doe je de dop er op en zet je hem aan de kant.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement