Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 13:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 aug, 2017 17:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Hoi,

Ik ben sinds een lange tijd weer bezig met deze hobby en ben begonnen met een nieuw model te maken. Hierbij moest ik iets metaal kleur schilderen, dus heb ik een aantal potjes metaal verf van revell gekocht (nr. 90, 99, en 91). Echter, toen ik de verf probeerde te verdunnen met terpentine werd de verf helemaal stroperig en begon draaden te trekken.

Dit vind ik raar, want vroeger verdunde ik deze verf altijd met terpentine en had ik hier nooit problemen mee. Het waren nieuwe potjes verf, dus hier kan het niet aan liggen. Het enigste wat veranderd is, is dat ik nu geurloze terpentine van de Action gebruik (stinkt wat minder) i.p.v. "ouderwetse stinkende" terpentine (deze heb ik niet meer en verkopen ze niet meer bij de Action, dus kan ik het niet testen).

Weet iemand hier wat ik fout doe? Of heeft iemand hetzelfde probleem?

groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 aug, 2017 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 15 jan, 2013 15:45 pm
Berichten: 140
Woonplaats: simpelveld
Ik heb slechte ervaring met die revell verf in combi met terpentine.(inderdaad ook van de action) als ik deze verf gebruik dan verdun ik met thinner onder de afzuiging. dat werkt super( bij mij althans.) maar tegenwoordig doe ik heel veel met revell aqua verf

_________________
A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty.

Winston Churchill

1874-1965


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 aug, 2017 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Niet elk merk terpentine heeft per definitie dezelfde samenstelling, dat zou dus inderdaad wel eens de oorzaak kunnen zijn al ga ik er geen eed op doen. Het feit dat je zelf het "stinken" aanhaalt doet mij vermoeden dat deze terpentine een iets wat andere samenstelling heeft dan de stinkende versie en dat kan soms rare chemische reacties geven.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 aug, 2017 17:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Hmmm, is het probleem met thinner niet dat het je plastic kan laten smelten omdat het zo agressief is?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 aug, 2017 17:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 15 jan, 2013 15:45 pm
Berichten: 140
Woonplaats: simpelveld
Hoi Feather,

Daar heb ik persoonlijk nog nooit last van gehad. het enigste nadeel is wel het droogt heel heel snel. en je moet je clearparts wel goed afplakken of afdekken want dat krijg je er niet meer fatsoendelijk van af

_________________
A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty.

Winston Churchill

1874-1965


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 aug, 2017 17:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Okay, bedankt! Dan zal ik dat eens gaan proberen!

(krijg je thinner overigens ook gewoon bij de action, of moet ik daarvoor naar de gamma o.i.d.?)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 aug, 2017 7:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Je kunt i.p.v. thinner ook gewone wasbenzine pakken om de revell metaalverfjes te verdunnen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 aug, 2017 20:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Ik ben vanmiddag naar de Action geweest om wasbenzine of thinner te halen; helaas, dat hadden ze niet. Toen ben ik naar de lokale modelbouw toko hier gegaan en een flesje Revell Color Mix gekocht. Ik kan vertellen dat de Revell Color Mix de metaal verf perfect verdund! Dus mijn probleem is opgelost! :)

Iedereen bedankt voor jullie antwoorden!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug, 2017 7:16 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat heb je goed opgelost. Ik zou trouwens ook wasbenzine aangeraden hebben. Het klinkt bijna alsof ze bij de Action water in hun geurloze thinner gedaan hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug, 2017 9:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Ik ken de geurloze thinner van de Action, mijn vrouw heeft het ooit eens gekocht om de kwasten mee schoon te maken voor het schilderwerk in huis. Daar voldeed het prima voor, maar voor het schoonmaken van kwastjes, waar ik met Revell enamel verf mee heb geschilderd, werkte het totaal niet. Dus mijn vermoeden is inderdaad dat ze er een hele verdunde versie van hebben gemaakt, waardoor de lucht een stuk minder aanwezig is.
Echter werkt het dus niet bij enamel producten.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement