Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 12:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Penseel of airbrush?
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2017 16:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 maart, 2016 11:17 am
Berichten: 44
Hallo allemaal,
Recent heb ik deze vraag ook al wel op Facebook gesteld. Maar nog niet hier. Daarom doe ik dat nu :?:.
Maar eerst vertel ik wat meer over de situatie. Het is namelijk zo dat ik vrij recent ben overgestapt van 1:72 modellen
naar 1:35. En daar begin ik een beetje te merken dat de verschillende penseeldiktes van Revell. Revell is het merk waar ik
veel van heb. Dat die eigenlijk niet zo toereikend meer zijn. Ook de resultaten zijn niet zo precies als in de verfhandleiding worden getoond.
En daarom is dus de vraag bij mij opgekomen. Zou ik nu eens gaan experimenteren en uiteindelijk overstappen op de Airbrush om de cammouflage
op mijn modellen te schilderen? Of zou ik het penseel blijven gebruiken?
Ik wacht met plezier op jullie antwoord,
Hobbymodelbouwer

_________________
Het is niet enkel het model dat je bouwt.
Het is de achtergrond informatie dat net zo belangrijk is.
Dat voegt een meerwaarde toe.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Penseel of airbrush?
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2017 16:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Een airbrush is een handig ding maar je moet er wel mee leren werken hoor, tis geen toverstafje zoals dat soms gedacht wordt.
Ook met een penseel is een prima resultaat te bereiken voor cammo, zowel scherp als vervagende lijnen. Waarom dat er vaak niet uitziet heeft te maken met ontbreken van techniek en handigheid (en een beetje lef)
Vaak wordt er met onverdunde verf gewerkt, maar beter is om de verf lekker te verdunnen en dan in meerdere lagen opbrengen, door het steeds uitwaaierend patroon van dunne lagen kan een vloeiende overgang worden gemaakt.
Andere methode is met olie houdende verf, dus olieverf en enamels. Dit droogt langzamer en daardoor kan je dan met een schone kwast met verdunner (wasbenzine of white spirit) de randjes een beetje wassen.

Ook voor grote oppervlaktes is werken met een verdunde verf vaak goed, okee, je moet even wat meer geduld hebben, maar met wat oefening kan je een hele gladde oppervlakte verkrijgen.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Penseel of airbrush?
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2017 19:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 maart, 2016 11:17 am
Berichten: 44
Bedankt voor je reactie,
Kan je me misschien wat voorbeelden geven en wat meer toelichten? Want je tips zijn interessant om te lezen.
Maar ik snap eigenlijk niet zo goed wat je bedoeld. Ik heb er geen duidelijk beeld bij.
Misschien kan je me wat verwijzingen, links en andere dingen geven om me een wat beter beeld te geven?
Nogmaals dank,
Hobbymodelbouwer

_________________
Het is niet enkel het model dat je bouwt.
Het is de achtergrond informatie dat net zo belangrijk is.
Dat voegt een meerwaarde toe.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Penseel of airbrush?
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2017 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@Hobbymodelbouwer.... als ik het allemaal bekijk dan zie ik dat je ons met heel wat vragen overstelpt, op zich niks mis mee maar ik zie ook dat je soms meermaals dezelfde vragen stelt in diverse topics! Ook schijn je de antwoorden niet altijd goed te begrijpen en vraag je steeds maar weer naar voorbeelden wat niet altijd zo evident is.
Ik vraag me dan ook af of je al hebt gedacht om aan te sluiten bij een modelbouwclub... is er daar bij jou in de regio niet zo'n club actief? Het is inderdaad zo dat sommige dingen duidelijker worden als je het ziet naast de uitleg maar demonstraties geven via het forum is nogal lastig! Weinig bouwers voelen zich geroepen om demo-filmpjes van hun werk te maken hoor, tussendoor foto's nemen en plaatsen is voor sommigen al lastig, laat staan filmen!
Begrijp me niet verkeerd: ik wil zeker niet zeggen dat je hier weg moet en in de plaats bij een club moet gaan maar een club zou voor jou wel een hele meerwaarde kunnen betekenen... zo had ik vroeger in mijn beginjaren de luxe een leermeester (of mentor) te hebben maar die vind je nu allicht in een club!
Er zullen hier wel mensen zijn die misschien in jouw regio een club kennen en ja: vele leden hier zijn ook lid van één of andere modelbouwclub (of -vereniging als je wil).

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Penseel of airbrush?
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2017 21:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 maart, 2016 11:17 am
Berichten: 44
Bedankt voor je antwoord Walesha,
De vraag of er in mijn buurt een modelbouwclub is, is ook al eens gesteld.
Maar de droevige en harde realiteit is dat er niks meer in de buurt is aan modelbouw voor zover
ik het weet van modelbouw. Nog een modelbouwclub, nog een modelbouwwinkel. Ik ben bijna al geheel gedwongen
om voor al mijn hobbys via het internet te doen. Misschien is het dan toch beter om me bij mijn resterende technieken te houden.
En om zo veel mogelijk bij het betrouwbare wat ik ken te blijven. En om toch beter met hier en daar een historische/realistische correct
het stappenplan te volgen. Ik vindt het ook heel jammer. Maar de realiteit in mijn buurt (Elburg, Gelderland) is nu eenmaal keihard.
Misschien wel mijn laatste groet en afscheid misschien,
Hobbymodelbouwer :arrow:

_________________
Het is niet enkel het model dat je bouwt.
Het is de achtergrond informatie dat net zo belangrijk is.
Dat voegt een meerwaarde toe.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Penseel of airbrush?
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2017 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hoi,

Zoals ik al op je andere vraag al antwoordde, is modelbouwen een al doende leer je hobby.

Dus zelf eens iets proberen, kan geen kwaad. Kans op tegenslag hoort erbij, maar na eens goed te vloeken ( dat doe ik wel :mrgreen: ) moet je opnieuw herbeginnen en leren uit je fouten.

walesha schreef:
@Hobbymodelbouwer.... als ik het allemaal bekijk dan zie ik dat je ons met heel wat vragen overstelpt, op zich niks mis mee maar ik zie ook dat je soms meermaals dezelfde vragen stelt in diverse topics! Ook schijn je de antwoorden niet altijd goed te begrijpen en vraag je steeds maar weer naar voorbeelden wat niet altijd zo evident is.

Begrijp mij niet verkeerd, maar hier op het forum zijn er veel oudere leden (ik incluis) die de hobby aanleerden zonder hulp van internet, you-tube,.... en skills verkregen via proberen en opnieuw beginnen. Ik denk dat er een soort trotsgevoel aanwezig is om alle trukjes van de foor (die zij jarenlang nodig hadden om op te bouwen) niet zo meteen maar te grabbel gooien. iets in de trant van ' Laat die jongen het maar zelf uitzoeken zoals ik dat moest doen.'

Nogmaals, bouw iets, probeer iets, experimenteer, herbegin desnoods,...
Als je dan nog met probleem of vraag zit, zullen de forumleden je met plezier wel helpen.

groetjes
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Penseel of airbrush?
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2017 21:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik ben nog steeds lerende en ik ben toch al een jaar of 46 bezig met de hobby. De beste manier is gewoon een verslag beginnen en aan de hand van tips en kritische noten de zaken eigen maken. Met alleen beantwoorden kom je er niet en voor ons is het heel moeilijk om iets uit te leggen aan iemand die technieken allen theoretisch kent. het is net als met autorijden. Ik kan je heel precies vertellen wat je moet doen, alleen moet je wel even vertellen in wat voor auto je zit.
Maar als ik schrijf dat je zachtjes moet remmen, zegt dat niets, want jij ervaart waarschijnlijk zachtjes anders dan in.
Sturen moet je ook aanvoelen evenals de snelheid. Ik kan wel schrijven dat 50 kmh snelheid het zelfde is als bijv 10 hectopaaltjes die in 12 seconden langs je heen vliegen.

Uhh reken maar niet na, want volgens mij klopt het niet :lol:

Alleen wat mij een beetje beangstigd en ik denk andere ervaren brouwers ook, dat je nu al het bijltje er bij neer wil gooien. Ik denk dat jij in 2 dagen al meer informatie heb gekregen dat menigeen in 2 jaar.

Wees er wel bedacht op dat er niet altijd gereageerd wordt op een posting en dat er soms onbedoeld best bot gereageerd kan worden. Dit is eigenlijk nooit persoonlijk bedoeld maar meer in de haast iets willen neerschrijven want er zijn nog meer topics die iemand wil gaan bekijken. Niet iedereen blijft in zijn eigen hoekje hangen, ik loop eigenlijk alle topics af, althans zoveel mogelijk (goed daar ben ik moderator voor, geloof ik), maar ook uit interesse. Ik heb dan vaak niet de tijd om een heel verhaal te schrijven zoals ik nu doe, terwijl ik eigenlijk verder wil met een stukje research voor een nieuw project. Wat voor mij vaak al de grootste lol is, maar eigenlijk moet ik eens iets gaan afmaken want dat is mijn probleem, probeer dus steeds eerst iets af te bouwen, start hoogstens 1 project ernaast anders heb ik binnen een paar jaar zo'n 50 projecten half afgemaakt liggen zoals dat bij het geval is

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Penseel of airbrush?
BerichtGeplaatst: za 19 aug, 2017 8:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 maart, 2016 11:17 am
Berichten: 44
Bedankt Bert voor je reactie,
Eigenlijk het grootste obstakel wat mij ervan weerhoudt om 'dingen te proberen' is dat ik die modelbouwkits best prijzig vindt.
En dat het dan eigenlijk weggegooid geld is denk ik als ik bijvoorbeeld een airbrush oefen ofzo. En het word een totale flop.
Dan snap ik wel dat het met vallen en opstaan is te doen. Maar ik ben nu eenmaal ook geen heel rijk man. En moet zuinig zijn
met mijn geld. :!: Dat is eigenlijk wat mij van dat stukje weerhoud. En wat ook een groot struikelblok is voor mij: Alle termen en dingen
die op het forum worden genoemd, zeggen mij niks. :oops: Van die vaktermen enzo als Primer. Die zeggen me (nog) niks.
En als ik dan probeer het te begrijpen en het forum af te zoeken naar waardevolle informatie. Dan snap ik er misschien niet veel van.
Simpelweg omdat er teveel vaktermen worden gebruikt die ik helemaal niet ken. :(
Ik ben zeker niet om het bijltje erbij neer te gooien of ook maar de handdoek in de ring. :lol:
Maar meestal snap ik weinig van wat er allemaal word geschreven op het forum, simpelweg doordat ik vaak teveel vaktermen voor me krijg
waar ik nog nooit van heb gehoord. En ik dus niet snap wat het is, waarvoor het is en zo kan ik nog een tijdje door gaan. :brouw:
Nogmaals dank,
Hobbymodelbouwer

_________________
Het is niet enkel het model dat je bouwt.
Het is de achtergrond informatie dat net zo belangrijk is.
Dat voegt een meerwaarde toe.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Penseel of airbrush?
BerichtGeplaatst: za 19 aug, 2017 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Hobbymodelbouwer schreef:
En wat ook een groot struikelblok is voor mij: Alle termen en dingen
die op het forum worden genoemd, zeggen mij niks. :oops: Van die vaktermen enzo als Primer. Die zeggen me (nog) niks.
En als ik dan probeer het te begrijpen en het forum af te zoeken naar waardevolle informatie. Dan snap ik er misschien niet veel van.
.... omdat er teveel vaktermen worden gebruikt die ik helemaal niet ken. :(
Maar meestal snap ik weinig van wat er allemaal word geschreven op het forum, simpelweg doordat ik vaak teveel vaktermen voor me krijg
waar ik nog nooit van heb gehoord. En ik dus niet snap wat het is, waarvoor het is en zo kan ik nog een tijdje door gaan. :brouw:
Nogmaals dank,
Hobbymodelbouwer

Hier zie...kopiëren, plakken en printen!

http://www.modelbouwen.be/threads/12372-Vademecum

(Ik weet niet of een dergelijk topic ook op dit forum staat) :roll:
En als je nu dit topic hieronder aandachtig doorneemt van achter naar voren kom je ook heel wat waardevolle tips en technieken tegen!

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=9

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Penseel of airbrush?
BerichtGeplaatst: za 19 aug, 2017 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jan, 2017 13:27 pm
Berichten: 11
@Hobbymodelbouwer

Een goede tip is om op YouTube het kanaal QuickKits te volgen. Hij legt van alles stap voor stap bij en hij is een echte hulp voor de beginnende modelbouwer. Alleen is er wel voor vereist dat je een beetje Engels begrijpt... :D

Greetings,
Niels (15 jr)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement