Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 13:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 26 maart, 2008 11:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 mei, 2006 19:51 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Leiden
Ik heb een afvoerslang. Een masker heb ik ook maar daar krijg ik het behoorlijk benauwd van door mijn longaandoening.

Ben overgestapt op Revell Aqua Color, dat hoef ik in ieder geval niet te verdunnen met thinner/terpetine. Dat is al een stukje beter.

_________________
Afbeelding

http://nientjesweb.hyves.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 26 maart, 2008 16:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 mei, 2006 19:51 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Leiden
Op dit moment wordt er hard gewerkt aan mijn spuitcabine :D .

Ben helaas me foto toestel vergeten :( .

_________________
Afbeelding

http://nientjesweb.hyves.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jun, 2008 8:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jun, 2008 8:02 am
Berichten: 3
Hallo,

Ik las hier veel over spuitcabines; ga er zelf ook een maken voor een binnenkort aan te schaffen airbrush. Ik gebruik het alleen voor schaal H0 1:87 modeltreintjes.

Mijn spuitcabine wordt iets lichts van constructie en inklapbaar: zijpanelen naar binnen, blad omhoog.
2 oude halogeen spotjes in plafond/wand armatuur er boven tegen achterblad.
Achterwand/blad op basis van wat ik hier lees van dat witte folie-spaanplaat.
Zijkanten worden van hele dunne multiplex platen met vuilniszak bekleed: ik las ergens anders dat dit door zijn statische lading eigenschappen heel goed spuittstof/verf aantrekt.


Deze foto's vond ik wel erg interessant:

Thegs schreef:

Afzuiging: Afzuigkap met los katoen filter, 3 standen, flexibele slang door het raam naar buiten.
Afbeelding
Afbeelding



en bevestigen mijn idee dat er geen dak op een spuitcabine hoeft en de zijpanelen meer driehoek kunnen zijn dan rechthoek:


Op deze foto's van een gebruikte spuitcabine zie ik namenlijk -afgezien van de proef-/uitblaasstukjes die deze gebruiker duidelijk even op de zijkant doet- alleen verf op achterwand en bodem zitten, en wat neerslag op de zijkanten wat naar boven toe steeds minder wordt, zeker aan de voorkant.


Ik had het zelfde voor mijn zijschermen bedacht: schuin aflopend naar voren toe.
Mijn spuitcabine komt te hangen dwars op ramen ongeveer 50cm can ramen af. Dus zonlicht van de zijkant is dan heel mooi, dus hoe kleiner het zijpaneel om verwaaing van spuitverf te voorkomen, hoe beter.


Maar ja, afzuiging, dat zat er nog niet in :? Lijkt toch wel te moeten


Op basis van wat Airbrush Almere Thijs zegt en vele foto's hier dus in de achterwand. Maar daarmee wordt mijn cabine wel flink dikker, komt meer van de muur af.

En dan toch even terug naar p1 hier en een foto op een van de andere pagina's:


Wat is er nu precies mis met afzuiging onder plaatsen??


Argument omgevingsstof aantrekken kan ik niet erg inkomen, want dat zou het toch wel doen, waar je het ook plaatst.
Wie heeft dit wel eens geprobeerd of heeft dit, afzuiging onder plaatsen?


Hajo

_________________
3railforum.nl Modeltreintjes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jun, 2008 19:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 28 dec, 2007 20:32 pm
Berichten: 36
Woonplaats: sint maartensdijk
ik denk, maar dat is mijn denkbeeld kan het mis hebben, als je afzuiging aan de onderzijde hebt je meer verf kwijt bent, immers de gespoten verf wordt gedeeltelijk al weggezogen voor hij het model kan bereiken.
ik zelf zou twee kleine toiletafzuigers aan de linker en achterzijde van de spuitcabine plaatsen en dan wel aan de onderzijde van de achterwand.
in de spuitcabine op mijn vorige werkplaats zaten ze daar ook.

hoop dat je er wat mee kan, succes in ieder geval.
Rien


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 13 nov, 2008 0:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 29 jan, 2005 14:55 pm
Berichten: 2068
Woonplaats: Dordrecht
Beste afzuiging gaat via de onderzijde al durven veel "kenners" dat hier te betwisten.

Loop een spuiterij binnen en werp een blik in de spuitcabine.
Er zitten roosters in de vloer alwaar de afzuiging is weggewerkt.
Van bovenaf wordt er schone gefilterde lucht toegevoegd om zo stof geen kans te geven.
De auto's gaan ook 9 van de 10 keer via een oprit de spuitcabine in.
Of het hele systeem zit in de vloer bij een recent gebouwde spuiterij.

Afzuiging aan de achterkant heeft aantrekking van vuile omgevings lucht tot gevolg, de voorkant van je spuitcabine is immers open.
Afzuiging van boven trekt het stof juist omhoog langs je spuitnevel waardoor je dus met de verf ook kans hebt dat je stof meespuit.

Via deze link een mooie uitleg in het engels welis waar over hoe en wat.
http://www.briansmodelcars.com/tutorial ... &CurPage=1


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 13 nov, 2008 8:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jun, 2008 8:02 am
Berichten: 3
Dank hiervoor!

Ben ik blij dat ik uiteindeljk afzuiging heb aangebracht aan de onderkant!
(zoals ik hierboven aangaf, leek mij dit vooraf al beter)

Mooi glad verzonken in werkblad.
:D

_________________
3railforum.nl Modeltreintjes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 13 nov, 2008 9:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 aug, 2007 11:31 am
Berichten: 1748
Woonplaats: Zwolle
Tja, links om rechtsom.
afzuigkap aan de achterkant werkt ook prima.

het enige wat het verschil maakt is dat dit allemaal open cabines zijn en niet afgesloten, waardoor je geen optimale onderdruk kan creeëren.
en je vuil toch wel overal vandaan kan komen ookal heb je hem onder of achter.

de meeste spuitcabines voor thuis gebruik die je kant en klaar kan kopen hebben ook allemaal afzuiging aan de achterkant zitten en dat zal ook ergens op gebaseerd zijn.

Omdat ik ook wel eens plak/bouw in mijn cabine wil ik het werkvlak glad hebben en vind ik dat rooster niet handig.

wat je kan doen na het spuiten is je model bedekken met een plastic bak op wasknijpers, zodat er geen stof op komt en in de lak trekt.
of je sluit je hele cabine af met een plexiglas plaat en trekt even onderdruk....meeste stof is dan wel weg.

_________________
Greetz Michel

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 13 nov, 2008 10:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 29 jan, 2005 14:55 pm
Berichten: 2068
Woonplaats: Dordrecht
Ik zeg ook nergens dat afzuiging via de achterzijde NIET werkt, afzuiging van achter is goed.
Maar via de onderzijde ideaal al moet je wel rekening houden dat je met een iets hogere druk moet spuiten ivm de neerwaartse beweging van de luchtstroom.

In de industriële spuiterijen zie je inderdaad vaak afzuiging via de achterkant want hier maakt dat niet zoveel uit, plus dat deze methode goedkoper is qua constructie en dus ook in aanschaf.
Echter in professionele auto spuiterijen is de afzuiging via de onderkant.

Ik snap ook wel dat een huis tuin en keuken spuitcabine aan de voorkant open is.
Echter door de neerwaartse stroming van de lucht wordt er minimaal omgevings lucht opgenomen.

Wil je het echt goed doen dan zorg je voor verse lucht via de bovenzijde die dmv filters wordt gereinigd.
Kijk maar eens op de link...als die site het intussen weer doet ???


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 13 nov, 2008 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 aug, 2007 11:31 am
Berichten: 1748
Woonplaats: Zwolle
uiteindelijk blijft het allemaal heel erg relatief.
en mbt. de autospuitcabine is een afgesloten omgeving waar de inkomende lucht gefiltert word van stof ed. dus je zuigt schone lucht aan. dit kan je niet creeëren met je spuitcabine thuis, dus maakt het niet zoveel uit...het belangrijkste is dat je je spuitnevel afzuigt.

over de neerwaarste aantrekking/hogere druk.
als je er een dimmer tussen bouwt, kan je het toerental van de afzuigkap regelen, daarmee een minimale airflow creeëren en hoef je de druk niet hoger op te voeren.

Ik had dus dat mijn afzuigkap te sterk afzuigt, dat je de verf in een streep recht vooruit ziet gaan. met het nadeel dat niet alle verf op je model terecht komt en je meer verf nodig hebt, langer bezig bent en je verf in de lucht al opdroogt met alle nadelen van dien.

_________________
Greetz Michel

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2010 21:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 20:33 pm
Berichten: 3690
Woonplaats: Pforzheim, Duitsland
Vraagje over de afzuiging. Ik kwam de volgende afzuigkap tegen op marktplaats. Zou dit wat zijn voor een spuitcabine?
Wil namelijk binnenkort proberen erzelf 1 temaken en nu wat opzoek naar goedkope afzuigkap.

http://link.marktplaats.nl/393650567


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement