Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 13:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2010 22:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Ja, er zijn er wel meer die een afzuigkap gebruiken als basis voor een spuitcabine.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2010 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 jan, 2008 23:18 pm
Berichten: 45
Woonplaats: Vriescheloo
Mental-Marco schreef:
Vraagje over de afzuiging. Ik kwam de volgende afzuigkap tegen op marktplaats. Zou dit wat zijn voor een spuitcabine?
Wil namelijk binnenkort proberen erzelf 1 temaken en nu wat opzoek naar goedkope afzuigkap.

http://link.marktplaats.nl/393650567



De grote bouwmarkten stunten af en toe met afzuigkappen, een gloednieuwe met drie snelheden hoeft niet meer dan 40 euro te kosten en is geschikt voor achterbouw. Ik zou geen gebruikte op Marktplaats kopen voor die prijs. Ik heb jaren geleden (foto´s staan ergens in dit forum) een spuitcabine gebouwd met een Praxis kap van 38 euro en die werkt voortreffelijk. Er gaat vrijwel geen verf door het filter naar buiten. Je moet wel regelmatig een nieuw filterdoekje plaatsen, maar die koop je weer goedkoop bij Blokker in grote vellen die je zelf op maat knipt.

Ab Gobets.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2010 11:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 20:33 pm
Berichten: 3690
Woonplaats: Pforzheim, Duitsland
Bedankt voor de info. Dan ga ik binnenkort even de bouwmarkt aanbiedingen in de gaten houden :)
En uiteraard even Blokker doorneuzen opzoek naar filterdoek :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2010 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 jan, 2008 23:18 pm
Berichten: 45
Woonplaats: Vriescheloo
Mental-Marco schreef:
Bedankt voor de info. Dan ga ik binnenkort even de bouwmarkt aanbiedingen in de gaten houden :)
En uiteraard even Blokker doorneuzen opzoek naar filterdoek :P


Succes met het zoeken naar de afzuigkap.

Mijn cabine staat op pagina 8 van dit forum, ik had gisteren geen tijd om het op te zoeken. De enige modificatie die ik heb aangebracht na het plaatsen van de foto´s is het vervangen van de verlichting door vijf halogeenspotjes die door de venstertjes naar binnen schijnen (3 bovenop en 1 aan elke zijkant) met focus op de plek waar mijn handen het te spuiten model of onderdeel vasthouden. Die andere lampjes gaven veel te weinig licht. Sommigen bouwen de lampjes in de spuitcabine maar ik denk dat verf inbrandt op een heet halogeenspotje en er niet meer af gaat. En de acryl raampjes van mijn cabine veeg je zo schoon met een doekje met een klein beetje Revell airbrush cleaner. Dat is duur spul maar je hebt er maar een paar druppels van nodig. Ik heb een tijdlang niet gemodelbouwd en ben momenteel ook met een paar andere klussen bezig. Ik heb wel het één en ander in aanbouw en ben van plan vandaag of morgen wat foto´s in het forum te plaatsen.
Ik zie trouwens niet de foto´s terug op dit forum van de afgebouwde spuitcabine, die had ik later geplaatst. Ik zag ook dat de door mijn gebruikte afzuigkap 55 euro heeft gekost, maar ik heb dezelfde kort geleden in de Praxis reclame voor 38 euro gezien, dus daar komt de gisteren door mij vermelde prijs vandaan. Je hebt ook niet een drie snelheden kap nodig, de mijne staat altijd op de hoogste stand. En ook het verhaal over het in het geopende raam zetten van een plaat met een gat er in voor de afvoer heb ik laten vallen. Het is al voldoende om de cabine tegen de sponning van het geopende raam te schuiven want er komt alleen maar damp uit de uitlaat en geen verf. Dus geen gevaar dat je omgeving meegekleurd wordt.

Groeten van Ab Gobets.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2010 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 20:33 pm
Berichten: 3690
Woonplaats: Pforzheim, Duitsland
Ik wil aan de achterkant van de afzuigkap een slang maken die uit het raam hangt.
Ik kan namelijk de spuitcabine niet in zijn geheel voor het raam plaatsen. Ga trouwens zometeen naar de Praxis kijken voor een afzuigkap. Ze hebben nu een 20% kortingbon naar keuze op het gehele assortiment :P
Verders heb ik ook al lang niet gebouwd, maar ben sinds gister weer bezig mijn hobbykamer aan het brouwklaar maken en wil daar toch een spuitcabine in hebben. In het vorige huis hing er soms een hele wolk binnen na het spuite *kuchkuch hoest braak* :P
En wil hier niet weer een plaatselijke gifwolk creëeren :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2010 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 jan, 2008 23:18 pm
Berichten: 45
Woonplaats: Vriescheloo
Mental-Marco schreef:
Ik wil aan de achterkant van de afzuigkap een slang maken die uit het raam hangt.
Ik kan namelijk de spuitcabine niet in zijn geheel voor het raam plaatsen. Ga trouwens zometeen naar de Praxis kijken voor een afzuigkap. Ze hebben nu een 20% kortingbon naar keuze op het gehele assortiment :P
Verders heb ik ook al lang niet gebouwd, maar ben sinds gister weer bezig mijn hobbykamer aan het brouwklaar maken en wil daar toch een spuitcabine in hebben. In het vorige huis hing er soms een hele wolk binnen na het spuite *kuchkuch hoest braak* :P
En wil hier niet weer een plaatselijke gifwolk creëeren :D



In eerste instantie had ik ook zo´n slang er aan hangen. Dat ging best, maar je moest hem elke keer naar buiten hangen en weer naar binnen hijsen. In tweede instantie heb ik een acryl plaat gemaakt die de opening van het openstaande raam afsluit met een gat er in voor de afvoer van de afzuigkap. Maar achteraf bleek dat tegen de sponning schuiven van de cabine zonder verdere afsluiting van de raamopening voldoende was om geen luchtjes binnen te krijgen. Dus raam open, cabine er tegenaan en spuiten met die geit. Hoe minder voorbereidend werk, hoe eerder je geneigd bent even snel een onderdeeltje te spuiten. Ik moet wel de deur van de hobbykamer achter me dichtdoen om valse trek te voorkomen, anders waait de stank over de cabine heen weer de kamer in. De spuitcabine staat nu op een kastje om op werkhoogte te komen. Ik heb hem met twee railsjes van een oud ladenbureautje op dat kastje vastgezet en ik kan hem nu gewoon naar voren en achteren rijden, tot tegen de sponning van het openstaande raam. Gemak dient de mens, denk ik dan maar.
Succes met de bouw.

Groeten van Ab.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2010 19:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 20:33 pm
Berichten: 3690
Woonplaats: Pforzheim, Duitsland
Bedankt voor je info verders nog, alles is welkom :D
Ik heb vanmiddag bijde Praxis een afzuigkap gekocht. Hij was €55,- en daar ging nog 20% korting vanaf, dus vondt het wel een redelijke prijs :)
Binnenkort even bekijken hoe groot ik hem wil gaan maken. Dat wordt nog even goed kijken waar ik hem wil gaan plaatsen in de hobbykamer.
Maar het begin is er iig :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2011 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 20:33 pm
Berichten: 3690
Woonplaats: Pforzheim, Duitsland
Het heeft even geduurd maar hier is die dan .... mijn spuitcabine. Met dank aan de mooie en duidelijke handleiding van Michel Caudron :brouw:

Afbeelding

Nu enkel nog wat materiaal halen zodat die mooi bevestigd kan gaan worden aan de muur en kunnen we weer aan de slag :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2011 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 jan, 2008 23:18 pm
Berichten: 45
Woonplaats: Vriescheloo
Mental-Marco schreef:
Het heeft even geduurd maar hier is die dan .... mijn spuitcabine. Met dank aan de mooie en duidelijke handleiding van Michel Caudron :brouw:

Afbeelding

Nu enkel nog wat materiaal halen zodat die mooi bevestigd kan gaan worden aan de muur en kunnen we weer aan de slag :)


Netjes hoor en precies dezelfde afzuigkap als ik heb gebruikt. Ik heb alleen nog de voorkant van de cabine afgesloten met een plaat acryl, die bij niet gebruik het stof uit de cabine houdt, en bij gebruik halverwege naar boven kan worden geschoven zodat de voorkant half open is en mijn handen en het materiaal er ik kunnen. Hoe minder opening, hoe minder stofkansen is mijn ervaring. En ik ben bang dat verlichting alleen van boven teveel schaduw gaat geven. Ik zou er zeker links en rechts op werkhoogte nog een spotje in elke zijwand zetten.
Succes.
Groeten van Ab Gobets.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2011 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 20:33 pm
Berichten: 3690
Woonplaats: Pforzheim, Duitsland
Bedankt voor de tip voor zijverlichting. Maar voorlopig probeer ik het eerst hiermee.
Als het echt hinderlijk wordt kan ik altijd nog eens kijken.
Ik spuit meestal bij daglicht dus heb ik al licht van buitenaf ernog bij :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement