Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 feb, 2011 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Omdat de Harder & Steenbeck Evolution 2-in-1 zo'n beetje de "Standaard Modelbrouwers Airbrush" is, leek het me nuttig om eens een "tutorial" te maken die voor wat het onderhoud betreft iets verder gaat dan "even doorspuiten"

Een Airbrush is een precisie instrument, een hele uitgave voor vele modelbrouwers, en daarom moet je em goed onderhouden.
In het algemeen blijft een airbrush lange tijd goed werken, als je em regelmatig schoonmaakt, en uitkijkt dat je de boel niet beschadigd, er zitten immers kleine en tere onderdeeltjes in.

De naald en Nozzle zijn de belangrijkste en tegelijkertijd meest kwetsbare onderdelen.
Bewaar Reserve naalden en nozzles dan ook altijd in de originele verpakking, berg ze op waar ze niet beschadigd kunnen raken.

Velen weten wel hoe ze een Airbrush moeten schoonmaken, maar "groot onderhoud" is een ander verhaal..
Wat veel mensen niet weten is.. er zit een Pakking in de body, de zogenaamde "Naaldpakking", hoe je deze vind, en hoe je em vervangt wordt hieronder beschreven.

Stap1: Kickoff

De Evolution.. verder aan te duiden als "Evo" zo van de werkbank, maar dat betekent bij mij dat ie SCHOON is..
Afbeelding

Stap 2: Naaldbeschermer/handvat en ventiel

Het ventiel en de naaldbeschermer zijn niet echt aan vervuiling onderhevig, tenzij je er een echte knoeiboel van maakt, maar meestal volstaat schoonvegen met een doekje, eventueel gedrenkt in verdunner voor de laatst gebruikte verf
dus deze onderdelen gaan NIET in de Ultrasoon..
Afbeelding

Stap 3: de Nozzlecap, nozzlehouder, nozzle en verfcup

deze onderdeeltjes komen dus WEL met de verf in aanraking.. en die kun je dus wel in de ultrasoon gooien..
als je je spuit regelmatig schoonmaakt, en verf niet laat aankoeken, dan moet je ze zonder moeite los kunnen draaien.
Afbeelding

Stap 3: Naald, Naaldhouder en Trekker

Draai de wartel achteraan los, zodat je de naald uit de Evo kan trekken.. 't verdient aanbeveling om de naald naar voren uit de spuit te halen, als er verf aangekoekt is , dan beschadig je de pakking niet.
Daarna draai je de naaldhouder eruit, waardoor de trekker naar boven uit de spuit genomen kan worden.
Afbeelding

Stap4: de Naaldpakking

Voor velen onbekend, maar hij zit er echt.. de naaldpakking.. deze zorgt ervoor dat er geen verf naar achteren uit kan lekken
zo ééns in de zoveel tijd moet je 'm even schoonmaken, maar dan moet ie er wel uit..
Dat doe je door de pakkingbus eruit te draaien met een schroevedraaiertje
Afbeelding

Hier hebben we de pakkingbus..
Afbeelding

en de pakking, die we er makkelijk uitwippen met een satéstokje of een cocktailprikkertje
Afbeelding

Zoals je ziet, is ie bij mij niet zo fris meer.. dus.. monteren we een nieuwe..
Afbeelding

Maar EERST!!
.. nu we de spuit ontdaan hebben van de pakking.. maken we meteen van de gelegenheid gebruik om 'm eens grondig te "flossen" de verfresten die in de body aanwezig kunnen zijn, kunnen we nu zonder gevaar voor de pakkingen verwijderen met Thinner.. een drupje achterin de body, en dan de naald er een paar keer doorheen schuiven, maakt dat de aangekoekte verf oplost, en door de naald meegenomen worden.. herhaal dit een aantal keer tot er geen verfresten meer aan de naald zitten.. dan is je spuit echt brandschoon..

Stap 5: Monteren van de Evo, met een nieuwe naaldpakking

We schuiven de naald in de Body, en doen er een likje Zuurvrije Vaseline aan
Afbeelding

Stap 6: de pakking monteren

Omdat het best wel kleine onderdeeltjes zijn, die ook nog eens diep in de airbrush gemonteerd moeten worden, passen we een trucje toe..
We gebruiken de naald als geleider, pakking over de naald schuiven, pakkingbusje erachter en dan schuiven we de naald in de body
Afbeelding

zo blijft de pakkingbus uitgelijnd voor de schroefdraad, en kunnen we 'm met de schroevedraaier weer vastdraaien.
Hoe vast?.. niet TE vast.. vast is vast.. en als de naald niet soepel wil glijden, dan moet je 'm iets lossen
Afbeelding

Controleer of de naald soepeltjes schuift.
Afbeelding

Stap 7: monteer de Nozzle
Om beschadiging te voorkomen trek je de naalder weer uit, en schuif dan de nozzle in de nozzlehouder
Afbeelding

en schroef deze in de body.
Afbeelding

Waarna we de nozzlecap erop schroeven
Afbeelding

Stap 8: de Cup

Bij de Evo 2-in-1 kunnen we kiezen.. ik heb de kleine cup er weer opgeschroefd
Afbeelding

Stap 9: de Trekker

Zet nu de trekker terug in de Body, let op de stand van de knop, de platte kant vóór.
kijk ook achterin de spuit om te zien of de beugel niet op het randje achter het ventielbuisje staat, maar erachter
Afbeelding

Stap 10: de naaldhouder

Nadat we de trekker weer op zijn plekkie gezet hebben, kunnen we de naaldhouder er weer inschroeven.
Afbeelding

Stap 11: de naald monteren en afstellen

omdat de spuit nu helemaal schoon en okselfris is, kunnen we de naald van achteren in de Evo schuiven, de naaldhouder fungeert hier tevens als geleider.. zodat we de punt niet beschadigen, en ook de pakking niet.. die hebben we immers net vervangen.. en het zou zonde zijn om 'm nu alweer te beschadigen..
druk de naald gewoon rustig in de spuit tot ie aanligt in de nozzle, niet duwen, de Nozzle is een teer onderdeeltje, en 't hoeft geen trompetje te worden.. daarna draaien we de wartel weer vast. . gewoon vast genoeg.. zodat de naald meebeweegt met de naaldhouder als we de trekker bedienen.
Afbeelding

Stap 12: de laatste loodjes

Nu alles weer op zijn plek zit, kunnen we de naaldbeschermer weer op zijn plek schroeven, en is de spuit weer klaar voor de volgende spuitklus
Afbeelding

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 feb, 2011 2:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 dec, 2008 17:37 pm
Berichten: 133
Woonplaats: Omgeving Rotterdam
Arie..

Ik zelf kon hem al.. Maar trucje van naald als geleider is handig en nieuw :)

Daarom bedankt voor de volgende grote beurt!

:brouw:

_________________
Op de werktafel:
Academy - M997 Maxi-Ambulancde (1:35) |-| Revell - Sunseeker Predator 108 (1:72) |-| Trumpeter - SS John W. Brown Liberty Ship (1:700)
Project voorbereiding:
Revell - Queen Mary II (1:400)
Projecten recent afgerond:
Revell Classic - USS Burton Island (1:285) |-| Italeri - 1/4 ton, 4x4 Utility Truck (1:35)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 feb, 2011 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
Maak er maar een sticky van Arie! Hoewel ik niet altijd zo'n uitgebreide schoonmaakbeurt uitvoer, is het wel handig om het een paar keer per jaar te doen.

Hier zullen velen baat bij hebben.

Kris.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 feb, 2011 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 20:33 pm
Berichten: 3690
Woonplaats: Pforzheim, Duitsland
Erg handig, hier heb ik zeker wat aan :D
Hier zou je een pdf-je van moeten maken en bij "tips en trucs" moeten plaatsen :mrgreen:


Laatst bijgewerkt door Mental-Marco op zo 06 feb, 2011 18:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 feb, 2011 18:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 feb, 2010 11:13 am
Berichten: 545
Woonplaats: Egmond
Top uitleg,heb ook de Evo dus thanks voor de uitleg!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 mei, 2011 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Pakking-stuk is nieuw voor mij, rest is gesneden koek (zelfde airbrush). Na elke spuitbeurt haal ik em zover uit elkaar (minus pakking) zoals beschreven wordt, maak alles schoon met kwastje, wattenstaafje en flos-dingetje (van Airbrush-Services-Almere die precies past) en gaat hij weer in elkaar. Af en toe dan nog ultrasoon.

Heb helaas aan de levende lijve mogen ervaren dat als je dit niet doet (alleen doorspuiten bijvoorbeeld), dat 'ie er vanzelf aan gaat. Dit trucje is overigens in 10 minuten te doen als je een beetje geoefend bent (uit elkaar, schoonmaken, in elkaar).

Verder nog een tip: wees voorzichtig met de naald terugschuiven in de nozzle. Wat ik meestal doe is ik schuif em erin, en daarna trek ik em nog 0,00001mm (bij wijze van) weer naar achteren. Anders als je em direct vastzet zit hij helemaal muurvast in de nozzle en dat is niet de bedoeling.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2011 10:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 681
Handige handleiding, Moet zeggen dat ik het merendeel ook al doe. Ik haal na het spuiten de spuit altijd uit elkaar en was alle onderdelen schoon onder lauw warm water, dit werkt perfect aangezien ik met Acryl spuit. Daarna zet ik de spuit weer in elkaar en gaat weer als een trein. Alleen het pakking stukje is nieuw voor me om de hoeveel tijd moet je die vervangen?

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2011 10:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Simpel.. Die naaldpakking vervang je als ie stuk is.. gewoon regelmatig inspecteren..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2011 16:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Als ik nog een tip mag toevoegen. Na elke spuitbeurt even doorspuiten met thinner of aceton, dat lost nog veel restjes op die in de spuit zijn achtergebleven. Geen zorgen, de materialen van de spuit kunnen er tegen.

E

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2011 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 dec, 2008 17:37 pm
Berichten: 133
Woonplaats: Omgeving Rotterdam
De standaard H&S pakkingen kunnen niet tegen Thinner..

Doorspuiten kan wel, maar daarna nog wat water / airbrush cleaner erdoor heen. Anders ga je snel door de pakkingen heen.

_________________
Op de werktafel:
Academy - M997 Maxi-Ambulancde (1:35) |-| Revell - Sunseeker Predator 108 (1:72) |-| Trumpeter - SS John W. Brown Liberty Ship (1:700)
Project voorbereiding:
Revell - Queen Mary II (1:400)
Projecten recent afgerond:
Revell Classic - USS Burton Island (1:285) |-| Italeri - 1/4 ton, 4x4 Utility Truck (1:35)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement