Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 0:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 517 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 52  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2017 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Oxigeon schreef:
Bedankt voor de snelle info. Maar als ik nu gewoon een grote compressor koop en daar een vochtafscheiding op maak moet dat toch ook werken voor een airbrush toch? Of wat is het verschil tussen een airbrush compressor en een gewone compressor (op het geluid na)

Het verschil is tamelijk eenvoudig uit te leggen: sommige kleine compressors zijn specifiek voor de AB en de hobbyist bedoelt, daar kan je over het algemeen niet veel meer mee doen... een grote compressor - en dan zit je een beetje op het professionele niveau - kan je ook voor je AB gebruiken mits je rekening houdt met de druk.
Grote compressors zijn regelbaar en je hoeft enkel een adapter te kopen om je AB aan te sluiten. Tenslotte: de mensen die zich bezig houden met "special painting" op auto's gebruiken ook een AB en een grote compressor zoals die je in garages ziet staat.
Ik heb naast mijn kleine compressor ook een grote en die gebruik is met een adapter als ik buiten of in de garage spuit. (Ding maakt teveel lawaai voor binnengebruik) :lol:

Btw: een vochtafscheider kan je er tussen zetten maar ik denk niet dat dat met een grote compressor nodig is al kan het natuurlijk nooit kwaad.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2017 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
als je met een grote compressor werkt heb je een iets constantere druk om mee te werken op de lange duur, wegens een veel groter reservoir of een reservoir tout court...

Een vochtvanger op je compressor is een must vind ik persoonlijk, omdat je compressie groter is op een grotere compressor (6-8bar tegenover 2-3bar) en grotere compressie geeft meer warmte, dus ook meer condens.

Tevens raad ik ook aan om een vochtvanger op je AB te monteren, omdat er nog steeds vocht in je spuitdarm kan ontstaan (vooral bij lange sessies) en dat is niet leuk. Die komt op een 10€, en vind ik persoonlijk een hele grote must have....

photo 396173

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 maart, 2017 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2008 10:42 am
Berichten: 58
Woonplaats: Utrecht
Beste medebrouwers,

Vandaag heb ik mijn tweede revell basic airbrush getest en het werk gewoon niet lekker. De verf is precies goed gemend, maar ik blijf het ondingen vinden, helemaal in vergelijking met de oude spuitbus. Heb de gun helemaal schoongemaakt (ondanks dat deze nieuw was kreeg ik het idee dat deze al een keer gebruikt was). Maar het bleef sputteren en sputteren, schuim op het reservoir noem maar op (dus een nieuwe airbrush die niet goed loopt).

Nu is mijn vraag: ligt het aan die setjes van revell of zijn er betere keuzes (in die prijsklasse =€80 +/-)

Hoor graag wat jullie een goede vinden.

_________________
_______________________________________
Groeten Wiebe

[color=#0040BF]Lopend project: Mamoli 1:55 Röter Lowe 1597[/color]
[color=#80BFFF]Vorig project: Mamoli Endfavour II[/color]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 maart, 2017 14:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
met welk een verf spuit je juist? revel enamel of aqua? en gebruik je voldoende verdunner?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 maart, 2017 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2008 10:42 am
Berichten: 58
Woonplaats: Utrecht
aqua colors, zelfs met iets meer dan de aanbevolen hoeveelheid aquamix. Halfvolle-melk dikte. De spuitkop leek aan de binnenkant een zwart, aangeslagen en de gaatjes waren een beetje dicht naar mijn idee, helemaal schoongemaakt (ondanks dat het een nieuwe was), maar hielp helaas niet.

_________________
_______________________________________
Groeten Wiebe

[color=#0040BF]Lopend project: Mamoli 1:55 Röter Lowe 1597[/color]
[color=#80BFFF]Vorig project: Mamoli Endfavour II[/color]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 maart, 2017 15:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
heb je al eens geprobeerd met meer te verdunnen of je druk te regelen? Meng je je verf en verdunner in de AB of eerst in een potje apart?

Ik heb het idee dat de revell aqua redelijk dik is, en de verhouding verdunner/verf ligt niet vast, maar de symptomen die je beschrijft doen me denken aan mijn AB als ik niet voldoende verdund heb, of eerst de verf in de spuitbeter gedaan heb en daarna de verdunner

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 maart, 2017 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2008 10:42 am
Berichten: 58
Woonplaats: Utrecht
Ga ik testen! Inmiddels de airbrush teruggezonden, eerst maar eens een andere kopen. Is die van proxxon iets? Want die van revell ben ik wel even klaar mee 8)

MICRO-Kompressor MK 240. Met airbrush AB 100

_________________
_______________________________________
Groeten Wiebe

[color=#0040BF]Lopend project: Mamoli 1:55 Röter Lowe 1597[/color]
[color=#80BFFF]Vorig project: Mamoli Endfavour II[/color]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 maart, 2017 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Steek je licht anders hier eens op: http://www.airbrush-services-almere.nl/

Of deze misschien: https://modelbrouwers.nl/winkel/airbrus ... action-set

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 maart, 2017 9:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4284
Woonplaats: Bovensmilde
Als je voor 80 euro klaar wilt zijn met een compressor en een airbrush dan kom je in het gebied van vreemde Chinese kloontjes of bij de bekende merken het absolute basis spul, zoals de Revell basis compressor etc.
Ik neig er toch naar om te zeggen dat er ergens in je mengsel iets niet helemaal kloppend is. Want die basic set is gewoon een single action met bovenlader. Dus een knopje met wel lucht of geen lucht en dan kan je nog een beetje spelen met de luchtsterkte waarschijnlijk.

Overigens is de proxxon al een leuk stukje duurder, dus dan kom je al iets meer in de producten die nog wel eens interessant zouden kunnen zijn voor een beginnende airbrusher. Ik vermoed dat dat compressortje zijn werk wel doet, vind persoonlijk de maximale capaciteit van 12 liter per minuut wat aan de lage kant, het airbrushje wat erbij zit is vergelijkbaar met de Revell standard class spraygun, die heb ik vroeger wel gebruikt, was op zich best een aardig spuitje, alleen zul je veel meer verf gebruiken dan bij een bovenlader.
Waar wil je de airbrush voor gebruiken? Voor grote oppervlaktes is de airbrush wel geschikt, maar als je er camouflages en andere ongein mee wilt gaan spuiten zou ik toch een andere uitzoeken.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 maart, 2017 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Ik volg Markie hierbij,

misschien ook even meegeven:

nozzleopening:

0.4/0.5/0.8mm eerder geschikt om grote oppervlaktes egaal te spuiten

0.2/0.3mm allrounder, geschikt voor details, je kan er ook nog redelijke oppervlaktes egaal dekkend mee krijgen

0.15mm goed voor hele fijne lijnen, freehand camo, enz...

dan heb je nog gravity feed (verf bovenop de spuit), suction feed (verf onder de spuit) en sidefeed (verf op de zijkand van de spuit)

Persoonlijk werk ik graag met de gravity feed en de sidefeed, omdat je ook met een paar druppels verf en verdunner kan spuiten voor kleine zaken, terwijl je bij de suction feed toch een redelijke hoeveelheid moet maken (meestal teveel...)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 517 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 52  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement