Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 2:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Airbrushing
BerichtGeplaatst: di 07 sep, 2004 18:08 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Als je een model goed en vooral mooi wil lakken, dan is het spuiten (ook wel airbrushing genoemd) een zeer geschikte manier. Echter leer je niet in een dag hoe je goed moet airbrushen.
Ik zet daarom de belangrijkste zaken op een rij:
1. Zorg er als eerste voor, dat je model geen naden of oneffenheden vertoond. Dit trekt namelijk meteen de aandacht en dat wil je juist niet.
2. Schuur het hele model heel lichtjes op, met het meest fijne schuurpapier wat je kunt vinden. Dit zorgt voor een betere hechting van de verf.
3. De derde stap die we gaan ondernemen, is het schoonmaken van het model. Dit voorkomt lelijke kringen en zakkers in de verf. Een sopje met afwasmiddel doet vaak al wonderen. Zelf gebruik ik een schoonmaakmiddel/ontvetter uit een spuiterij, maar niet iedereen zal daar zomaar aan kunnen komen.
4. Nu gaan we de eerste laag verf opzetten. Voor een mooi resultaat is altijd een grondverf nodig. Elke verflijn heeft vaak zijn eigen primers, maar een eenvoudige matte lak is vaak een goedkope oplossing. Voordeel is wel, dat primers niet hoeven te worden verdund.
Kies altijd een primer die een beetje bij de kleur past. Bijv. Een lichte kleur als geel vraagt om een witte/licht grijze primer, terwijl een donkere kleur als donkergroen of grijs een grijze of zelfs zwarte primer vraagt.
5. Spuiten moet je altijd doen met vloeiende bewegingen en op gepaste afstand. Hou je de spuit te ver weg, dan droogt je verf in de lucht. Hou je de spuit te dicht bij, dan blaast de lucht golven in je lak en die zijn haast niet meer weg te krijgen. Zorg er ook voor dat naast het model begint (en eindigd) met spuiten. Zo voorkom je kleine spetters in de lak.
6. Een echte primer is vaak al in een uur mooi droog en kun je beginnen met de eerste laag lak te spuiten. deze laklaag moet (afhankelijk van het type verf) goed drogen, maar mag niet uitgehard zijn voordat de volgende laag wordt gespoten. is deze tweede laag nog niet helemaal dekkend, dan kan je kiezen voor een laatste 3e laag.
7. Nu staat het model goed in de lak en kun je details gaan aanbrengen naar eigen wens. Het is wel verstandig, wanneer het model helemaal af is, deze met een glanzende of matte transparante lak af te spuiten om zo alle details te beschermen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 sep, 2004 11:53 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 14 aug, 2004 17:51 pm
Berichten: 2304
Duidelijke omschrijving, we zijn je dankbaar!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 sep, 2004 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 26 sep, 2004 18:53 pm
Berichten: 40
geld dit ook voor resin? Of alleen voor plastic kits...

Met name over dat ontvetten, dat lijkt me met resin niet erg slim :?

_________________
kijk ook eens op:

http://www.scaleferrari.tk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 okt, 2004 14:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 19 okt, 2004 11:38 am
Berichten: 426
Woonplaats: Zwolle
Voor resin kun je een beetje lauw water en afwasmiddel nemen werkt ook goed en daarna goed laten drogen in plaats van ontvetter
En er is een specaale primers voor resin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 okt, 2004 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 26 sep, 2004 18:53 pm
Berichten: 40
Citaat:
En er is een specaale primers voor resin.
Welk merk is dat dan? Er moet uiteindelijk een rode kleur overheen, dus ik zal wel een grijze onderlaag moeten hebben!

_________________
kijk ook eens op:

http://www.scaleferrari.tk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 okt, 2004 16:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 19 okt, 2004 11:38 am
Berichten: 426
Woonplaats: Zwolle
De meeste primes zijn grijs.
merk weet ik zo niet.
maar de meeste merken hebben wel primes die je kunt gebruiken daar voor ik zelf gebruik voor me figuurtjes humbrol emails verf.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 okt, 2004 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 26 sep, 2004 18:53 pm
Berichten: 40
Dank je.. dan kom ik er wel uit...

_________________
kijk ook eens op:

http://www.scaleferrari.tk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2005 2:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 jan, 2005 13:46 pm
Berichten: 93
Woonplaats: Voorburg, The Netherlands
Bij het painten van fantasy figuren (met de hand)
Gebruik ik de volgende uitgangspunten:

Wil je een lichte kleur helder weergeven dan primer met wit
Wil je een donkere kleur dieper maken dan primer met zwart
Metaal altijd met een zwarte ondergrond dan de metaal kleur drybrushen. dit geeft een fantastisch effect
Voor een neutrale tot vlakke setting primer met grijs.

Nu weet ik wel dat dat niet altijd opgaat voor grotere vlakken, maar door de bank heen klopt het echt wel.

Overigens, bekend zijn met technieken als washing, inking en drybrushen kan je model meer goed doen dan welke weather techniek ook.

Ruud

_________________
Als je werkelijk op zoek wilt naar een oplossing, stop dan met het verdedigen van het probleem.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2005 11:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12241
Woonplaats: Eibergen
OP resin is geen primer nodig, natuurlijk kan je het primeren dat zal ook geen kwaad kunnen.

Ik zelf heb nog nooit primer gebruikt op resin modellen, en ik heb er wat gemaakt door de jaren heen, en nooit problemen ondervonden.

Moet er wel bij vertellen dat het allemaal millitaire voertuigen waren, dit voor de zekerheid dat het mischien bij de gewone glimmende voertuigen wel nodig is???

Gr,
Ronald

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2005 12:02 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Mijn ervaring met matte verven is (uit mijn modelbouw vliegtuigen tijd), dat een matte verf wat vergeeflijker is. D.w.z. dat wanneer er een krasje of vuiltje in de weg zit, dit minder makkelijk op valt dan bij een glanzende lak.
Daarom dat ik bij glanzende lak graag een primer spuit.
Daarnaast zijn sommige kits van heel fel plastic (mijn Porsche was in rood plastic terwijl ik hem geel wilde hebben). Door een primer te spuiten, krijg je dan makkelijker een dekkende laklaag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement