Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 16:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Polijsten
BerichtGeplaatst: di 07 sep, 2004 11:53 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 14 aug, 2004 17:51 pm
Berichten: 2304
Niets is zo teleurstellend als een slechte laklaag vol met stof of bobbeltjes. Zelfs met een spuit kan het resultaat niet glad genoeg zijn, we blijven immers hobbyisten! Maarrrr er is een oplossing, namelijk lak valt te polijsten. Metallic lak moet wel eerst zijn voorzien van een goede laag blanke lak.

Mijn allereeste bouwpakket moet er aan geloven, ik was best trots op het resultaat maar naar mate ik verder kom in deze hobby, word ik steeds veeleisender!

De Novus polijstset set bestaat uit 3 typen polijstmiddels, een serie aan flexibele waterproof schuurpads, polijstdoeken en een paar katoenen handschoenen. Het object is de motorkap van de 1:12 '57 Chevy Bel Air.

Afbeelding

Duidelijk is het sinaasappelachtige oppervlak te zien, wat is ontstaan door het gebruik van te dikke onverdunde verf.

Eerst ontdoe ik de kap van alle chromen sieraden en schuur ik droog de oneffenheden vlak met het korrel 2400 schuurpad. Op deze droge manier kan je precies zijn dat alle kuiltjes zijn verdwenen, die blijven namelijk het langst glimmen.

Afbeelding

Daarna pak ik een bak met water en ga nat schuren met achtereenvolgens schuurpad 3200, 4000, 6000, 8000 en 12000. Vanaf grit 8000 gaat het oppervlak weer glimmen, zo fijn zijn de schuurkrasjes inmiddels!

Afbeelding

Na het schuren is het tijd voor het polijstmiddel #2, aanbrengen met het liefst een niet pluizende flanellen doek, stugge doeken kunnen het oppervlak juist beschadigen. Een half minuutje wachten en uitwrijven. Alsof ik de auto in de was aan het zetten ben!

Afbeelding

Met #1 breng je als laatste een glimmende en beschermende laag aan.

Afbeelding

Om het zuur van mijn vingers niet in de nieuw gepolijste lak te laten bijten gebruik ik een katoenen handschoentje. Nu kan ik zonder problemen de verf en lijmresten wegkrabben om het chroomwerk weer op zijn plaats te lijmen...

Afbeelding

Een spiegelglad resultaat, daar kan je niet tegenop spuiten. Het is oppervlak is tevens antistatisch, dat is mooi meegenomen.

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door hanjos op di 16 nov, 2004 13:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 sep, 2004 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 26 sep, 2004 18:53 pm
Berichten: 40
Citaat:
Onder de testbank vandaag de Novus polijst set. De set bestaat uit 3 typen polijstmiddels, en een serie aan flexibele schuurpads.
Waar zijn deze te koop? En wat kost zoiets ongeveer?

Ziet er goed uit trouwens die motorkap! Een stuk opgeknapt.. het lijkt bijna echt!

_________________
kijk ook eens op:

http://www.scaleferrari.tk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 sep, 2004 9:58 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 14 aug, 2004 17:51 pm
Berichten: 2304
Hoi Jelmer!

http://shop.modelbrouwers.nl/catalog/pr ... anguage/nl


Laatst bijgewerkt door hanjos op ma 22 aug, 2005 14:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2004 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 26 sep, 2004 18:53 pm
Berichten: 40
Is dat hier in nederland ook te krijgen (of tenminste zoiets). Ik heb straks ook zo'n setje nodig om een model te gaan polijsten.

Of zijn er ook nog andere manieren??

_________________
kijk ook eens op:

http://www.scaleferrari.tk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 nov, 2004 13:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 okt, 2004 10:35 am
Berichten: 982
Ik lever die schuurpads aan mallenmakers, maar slechts tot grit 4000. Ik heb eens een leverancier in de USA ontmoet, welke tot 12000 leverde, maar de laatste keer dat ik in de USA op de bewuste vakbeurs was, was hij er niet. Ik zal eens kijken of ik het adres eens kan opduiken.

Ook zal ik vragen of mijn andere leverancier niet iets heeft / weet.

_________________
Bugatti Portal :: Bugatti Register ::


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 nov, 2004 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 26 sep, 2004 18:53 pm
Berichten: 40
als je dat zou willen doen! Ik heb er iig wel belang bij... tot 4000 is te weinig zeker om mooi te kunnen polijsten?

_________________
kijk ook eens op:

http://www.scaleferrari.tk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 nov, 2004 12:32 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 14 aug, 2004 17:51 pm
Berichten: 2304
Korrel 4000 is inderdaad te grof om een gepolijst effect te krijgen. Deze polijstsetjes gaan we wel via de Modelbrouwers Community shop aanbieden.

Al met al niet erg goedkoop vanwege het importeren (€ 34,- zonder verzendkosten), maar met deze set doe je heel erg lang. Ook de schuurpads slijten langzaam omdat je met water werkt.

De Brouwers shop gaat in ieder geval van start op 1 januari aanstaande, maar kan gerust eerder leveren.

Even uit de toekomstige shop geknipt en geplakt:

Laat het lakwerk van je model in 3 stappen glimmen als een spiegel met deze Novus polijstset. Het resultaat is tevens anti-statisch zodat stofdeeltjes niet meer worden aangetrokken. Met deze set heb je genoeg voor vele polijstbeurten.

Het bevat Noves #1 Clean & Shine, #2 Fine scratch remover, #3 Heavy scratch remover, 2 polijstdoeken, 6 waterproof flexibele schuurpads en als extra 2 katoenen handschoenen zodat je geen vingerafdrukken achterlaat op het gepolijste oppervlak.

Inclusief duidelijke nederlandstalige handleiding.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 nov, 2004 15:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 26 sep, 2004 18:53 pm
Berichten: 40
Ik wil (als het mogelijk is) nu alvast wel zo'n set bestellen!

_________________
kijk ook eens op:

http://www.scaleferrari.tk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 28 nov, 2004 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 26 sep, 2004 18:53 pm
Berichten: 40
ik heb inmiddels zo'n pakketje mogen ontvangen, en zal binnenkort een klein verslagje maken van het behaalde resultaat! :D

_________________
kijk ook eens op:

http://www.scaleferrari.tk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2005 14:48 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ik heb zelf inmiddels ook het polijst setje geprobeerd. In eerste instantie was ik heel erg sceptisch, maar dit was volledig onterecht, zie hier mijn ervaring:

Nu dacht ik dat ik al redelijk kon spuiten. Toch, als ik met mijn neus op de lak ga hangen met voldoende licht, dan zie ik een zee van oneffenheden. Wat te doen? Schuren!
Afbeelding

Onderstaande foto toont de motorkap geschuurd met schuurpads van korrel 3200 tot 12000!

Afbeelding

Je blijft oneffenheden zien en dat komt omdat ik niet genoeg heb geschuurd tijdens het spuiten van de verschillende laklagen. Tipje, schuur dus voldoende tussen de laklagen door!

Een foto van het polijsten...
Afbeelding

Na het polijsten is dit het resultaat.
Afbeelding

En dit is het verschil. Zie motorkap en spatbord
Afbeelding

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement