Niets is zo teleurstellend als een slechte laklaag vol met stof of bobbeltjes. Zelfs met een spuit kan het resultaat niet glad genoeg zijn, we blijven immers hobbyisten! Maarrrr er is een oplossing, namelijk lak valt te polijsten. Metallic lak moet wel eerst zijn voorzien van een goede laag blanke lak.
Mijn allereeste bouwpakket moet er aan geloven, ik was best trots op het resultaat maar naar mate ik verder kom in deze hobby, word ik steeds veeleisender!
De Novus polijstset set bestaat uit 3 typen polijstmiddels, een serie aan flexibele waterproof schuurpads, polijstdoeken en een paar katoenen handschoenen. Het object is de motorkap van de 1:12 '57 Chevy Bel Air.
Duidelijk is het sinaasappelachtige oppervlak te zien, wat is ontstaan door het gebruik van te dikke onverdunde verf.
Eerst ontdoe ik de kap van alle chromen sieraden en schuur ik droog de oneffenheden vlak met het korrel 2400 schuurpad. Op deze droge manier kan je precies zijn dat alle kuiltjes zijn verdwenen, die blijven namelijk het langst glimmen.
Daarna pak ik een bak met water en ga nat schuren met achtereenvolgens schuurpad 3200, 4000, 6000, 8000 en 12000. Vanaf grit 8000 gaat het oppervlak weer glimmen, zo fijn zijn de schuurkrasjes inmiddels!
Na het schuren is het tijd voor het polijstmiddel #2, aanbrengen met het liefst een niet pluizende flanellen doek, stugge doeken kunnen het oppervlak juist beschadigen. Een half minuutje wachten en uitwrijven. Alsof ik de auto in de was aan het zetten ben!
Met #1 breng je als laatste een glimmende en beschermende laag aan.
Om het zuur van mijn vingers niet in de nieuw gepolijste lak te laten bijten gebruik ik een katoenen handschoentje. Nu kan ik zonder problemen de verf en lijmresten wegkrabben om het chroomwerk weer op zijn plaats te lijmen...
Een spiegelglad resultaat, daar kan je niet tegenop spuiten. Het is oppervlak is tevens antistatisch, dat is mooi meegenomen.