Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 14:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Afwerken met laklaag
BerichtGeplaatst: di 30 nov, 2004 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 30 nov, 2004 21:12 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Almere
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en ben blij dat ik eindelijk een plekkie voor mijn vragen heb gevonden. Ik bouw voornamelijk vliegtuigen uit WWII op een schaal van 1:48. Ieder model probeer ik mezelf weer wat nieuws aan te leren. Nu ik een mooi model heb gevonden (na lang zoeken!!) van een Dakota van de KLM, wil ik hem goed afwerken met een transparante laklaag. Ik heb hier wat vraagjes over:
:?: Kun je gewoon over de raampjes heen spuiten, ook al gebruik je bijvoorbeeld een mat laag? Of moet je ze afplakken?
:?: Welke lak kunnen jullie mij aanraden?

:?: Ook wil ik graag weten hoe ik uitwendige besturingslijnen kan maken en waarvan?

Alvast bedankt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: comment
BerichtGeplaatst: di 30 nov, 2004 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 826
Ha Spitfire
Ik zou geen matlak laag over raampjes schilderen/spuiten want dan word dus echt alles mat, maar een heldere glanzende lak laag is geen probleem.

Ik gebruik gewoon Revell glans of matlak, voor civiele kisten zou je bij de Luchtvaart hobby shop is kunnen vragen of ze nog FUTURE parketlak hebben, dat is een heel sterke lak die heel helder is en goed glanst.

draden aan de buiten kant van vliegtuigen kun je maken met bijvoorbeeld het hele dunne koperdraad dat je wel eens vind in bepaalde electrische apparaten gewikkeld om een spoel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 30 nov, 2004 22:26 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 14 aug, 2004 17:51 pm
Berichten: 2304
Hoi Spitfire! Allereerst welkom op Modelbrouwers.nl! Ik hoop dat je het forum veel zult gebruiken en wat foto's van je projecten kan laten zien!

Ik heb weinig ervaring met vliegtuigen maar kan je wel een beetje helpen denk ik, inderdaad zou ik geen matte lak op de ramen doen...

En voor de leidingen zou je misschien ordinair garen kunnen gebruiken, het voordeel is dat je vanwege de elastische rek die het heeft het mooi strak en recht kan spannen. Als het strak moet dan... :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 dec, 2004 10:10 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Afbeelding
Bedoel je deze? Deze foto heb ik genomen op een open dag van de luchtmacht enkele jaren terug. Ik meen op vliegbasis Twente.

Transparante lak (zoals elke lak) zou ik inderdaad vermijden op transparante onderdelen. Voor het afplakken van ruitjes gebruik ik zelf het liefste vloeibare rubber latex. Zie ook http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=33

Zelf gebruik ik de transparante lakken van Modelmaster (Testors)

Zelf heb ik een grote collectie 1:72 vliegtuigen. Voor de antenne draden gebruik ik altijd getrokken plastic. Door een stukje plastic heeeeeeel kort vlam te laten vatten wordt het even zo heet dat je het extreem kunt uitrekken. Dat levert haar fijne draden op die redelijk stug zijn (je hoeft dus niet te spannen) Misschien dat dat wat is voor je besturingslijnen.

Ik hoop dat je straks wat foto's kunt laten zien.
Veel succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 dec, 2004 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 30 nov, 2004 21:12 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Almere
Bedankt voor het warme welkom en de goede tips. Ondertussen is de eerste streek verf gezet op het interieur van mijn Dakota.
En Deathtrap, de foto die jij laat zien is er één van de voorloper van de DC-3, namelijk de DC-2. Dit toestel is nu te zien in het Aviodrome in Lelystad en is de enige luchtwaardige DC-2 die er is. Ik heb in mijn album een foto gezet van de DC-3 die ik ga bouwen. Ik heb er trouwens van elk van mijn modellen alvast 1 foto geplaatst.

Gr. Spitfire (nu ook met plaatje onder mijn naam :wink: !!)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement