Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2019 0:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6561
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Ronald Kok schreef:
..........................................................

Verdunnen primer? het komt uit een spuitbus dus is van verdunnen geen sprake.

.........................................
Ron


In zeker zin niet waar Ronald, je kan spuitbusverf perfect verdunnen door ze op te warmen in een mok/kom heet water. Al moet je verdunnen in deze context niet echt letterlijk opnemen
Eerst schudden, even in de mok dompelen totdat de bus goed warm is, nogmaals schudden en spuiten.
Door de warmte stijgt de druk en kan je fijner spuiten en verbruik je minder verf. 2 vliegen in 1 klap. :wink:
Ik doe dat zowel met primer, lak en vernis.

Nog een tip van mij ivm schuurpapier, ik gebruik de schuurspnozen van 3M, superfine en fine.
Het voordeel van deze zijn dat je ze zowel nat als droog kunt gebruiken.

Afbeelding

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jan, 2019 18:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 21 jan, 2019 20:09 pm
Berichten: 2
tsjopper bob schreef:
Geen probleem om een (heel) oud topic een schopje te geven. Zo blijven vragen mooi bij elkaar, in plaats van allemaal losse berichtjes hier en daar.

Robert2 schreef:
Wat ik merk is dat de verf afbladdert als er uitsteeksels (wapens etc) worden gebogen. Ik heb de figuren goed ontvet.


Dat licht helemaal in mijn lijn van verwachting. De verf is uiteraard niet zo flexibel om je vervorming te kunnen volgen. Dus in dat geval, hoe harder de primer/verf, hoe slechter. Wellicht zou je het plastic kunnen vervormen als de primer/verf nog zacht is, maar beter lijkt me om het plastic van tevoren te vervormen en dan pas te verven.

Welke primer je het beste kunt gebruiken weet ik niet. Ik gebruik voor de normale modelbouwkunststof primer van de Action (spuitbus) maar ook van Vallejo. Ik heb me eens laten vertellen dat je de primer moet gebruiken van de verf die je gebruikt. Dus Revell primer in combinatie met Revell verf etc. omdat die merken op elkaar afgestemd zijn.

Goed schoonmaken en ontvetten is inderdaad de eerste stap. Een enamel (verf op terpentine basis) hecht wat beter dan een aqua (verf op waterbasis), waardoor dan soms niet eens een primer nodig is.

René


Dank je wel voor je antwoord!
Met vervormingen bedoel ik geen bewuste, maar onbedoelde vervormingen dus als er tegen geduwd wordt zeg maar.
Ik heb de Action spuitbus geprobeerd en dat voelt al een stuk beter dan de Vallejo op mijn figuren, dank voor de tip.
Ook heb ik geprobeerd de uitstekende delen wat ruwer te maken met fijn schuurpapier, ook dat helpt goed.
Ik zal nog eens een foto posten van het eindresultaat van het projectje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jan, 2019 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Robert2 schreef:
Ik heb de Action spuitbus geprobeerd en dat voelt al een stuk beter dan de Vallejo op mijn figuren, dank voor de tip.


Geen garantie uiteraard, ik heb ook wel slechte ervaring met deze. Als je veel moet afplakken, wil er wel eens wat verf meegetrokken worden. Gelukkig eerder uitzondering dan regel. De duurdere primers - maar daar heb ik geen ervaring mee - zullen wellicht ook beter werken. Maar goed, ik vertelde je mijn ervaring. Al doende, leer je.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement