Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 21:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2007 11:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Gent-België
Hoi,

als (her)beginnende modelbrouwer, zit ik met enkele vraagjes omtrend verven in het algemeen.
In mijn begin periode van modelbrouw deed ik alles met men verfborstel enzo, en dat beterde wel per model...Maar nu zou ik toch graag wat verfijnder te werk willen gaan. (dus primer, zoveel mogelijk met spuit werken enz)

nu concreet gaat mijn vraag over "primer"
Wat ik al weet is dat het de laag is die voor de eigenlijke kleurlaag komt. En dat je dat doet voor de grootste onderdelen en oppervlakten.
Maar mijn eigenlijke vragen komen nu :lol: :oops:

1) Is dit een vereiste/garantie voor mooie eindresultaat?
want ik heb es gesearched, en op een ander forum las ik dat grondlaag (primer) in principe niet nodig is en dat het alleen gebruikt wordt bij multidmedia kit (als er ook bijv: naast de plastic onderdelen nog metalen of resin onderdelen bij zitten ivm een eventueel kleurverschil in de toekomst), en dus dat als je kit alleen uit plastic bestaat, dat het niet nodig is. Men moet er dus alleen maar moet voor zorgen dat het oppervlak goed schoon is van je plastic kit. dusja... :roll:
Maar wat is het echte voordeel van primer concreet bij plastic models? De goede hechting van de verflaag las ik soms, er zijn geen echte nadelen precies en dus het kan geen kwaad?
Of zijn er nog andere soort primers speciaal voor plastic models, omdat ik es iets las van 'plastic primer' :?:

2) en ik heb gemerkt dat er spuitbussen van bestaan van Tamiya (wit en grijze primer) zijn deze aan te raden? En aangezien ik de techniek van airbrush niet ken en daar nog niet direct mee zal beginnen, en primer met borstel beetje risico's inhoudt, zou ik mij op die spuitbussen willen richten. Dus je hebt maar 2 kleuren, en klopt het dan dat men voor lichte kleuren (geel, wit, rood, enz) best witte primer en voor donkere kleuren (zwart, blauw, groen, enz) best de grijze primer gebruikt? (uit de "how to" genomen)

3) dan de techniek, hoe brengt men primer met zulke spuitbussen beste aan? dus hoe dik?...gewoon vluchtig over de body spuiten?

4) moet primer verdunt worden? of is verdunnen alleen van belang bij de kleurverf zelf? :oops:

5) in how to mbt tot verven met borstel las ik dat men primer kon aanbrengen met spuitbus en hoe het verwerk hier dan beter op hecht...Mag ik daaruit afleiden dat primer alleen nuttig is als men daarna met de verfborstel verft? En dus dat als je van plan met met spuitbus te verven, primer overbodig is? of is primer altijd nuttig zowel voor bij de borstel als bij spuitbus, dat dus in beide gevallen de verf beter hecht?

6) de fase voor de primer: het ontvetten van je model (nadat je dus al eventueel hebt gelijmd en geplamuurd) Ik heb enkele mogelijkheden gelezen in de "how to", maar wat is nu de meest efficiente en goedkoopste manier om te ontvetten (dus zonder dat men speciaal nog es producten moet kopen, tenzij dat producten de beste garantie geven en niet te duur zijn)?

7) andere fase voor de primer: het schuren. Dit is me niet echt duidelijk, welke soort van schuurpapier je hier voor moet gebruiken (die korrels en grid enzo) En als de grove onregelmatigheden, en flash enz verwijderd zijn, is het dan noodzakelijk om nog es te schuren? heel die schuurfase in de pré-primer fase is me niet echt duidelijk...
en ook wanneer ik in latere stadia van het bouwen verder nog moet schuren na bepaalde primer- en verflagen ook niet eigenlijk... :?


Concreet, het model dat ik wil bouwen nu is de "Black Tomcat" 1/48
Aangezien het model in de doos op zich al zwart is...vraag ik me af: is het dan nuttig om het een grijze primer te geven en derna dan met de spuitbus de vereiste zwarte kleur te geven? Of zou ik primerfase overslaan en vaneerste keer direct zwarte spuitkleur geven?
Of zoals eerder gezegd, primer kan eigenlijk geen kwaad qua hechting van de verflaag dusja..., maar ik vroeg me ook af qua kleurverlies-intensiteit van het zwart, zou de zwarte bedoelde kleur dan niet minder zwart worden door die grijze ondergrond van de primer? of zou dat geen effect hebben op de gewenste intensiteit van dat zwart...?


zow, dat was het, ik hoop dat jullie mij hierover wat kunnen informeren en alvast bedankt allemaal :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2007 12:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12236
Woonplaats: Eibergen
Meer vragen had je niet ? :lol: :lol:

Primer is zoals je al gelezen had niet echt nodig tenzij je PE of anderen spul dan plastic op je model heb zitten.

Maar primer is natuurlijk een uitstekend hulpmiddel om nog problemen naar voren te laten komen zoals bijvoorbeeld een vergeten gietnaad of een gaatje of schuursporen.

Ik gebruik zelf Tamiya primer, wel duur maar in elk geval probleemloos op diverse materialen.

Primer aanbrengen in dunne laagjes totdat je model egaal van kleur is, geld uiteraard ook voor je afwerk laag.

Verdunnen primer? het komt uit een spuitbus dus is van verdunnen geen sprake.

Ontvetten van je model kan gewoon in een bakje water met wat afwasmiddel, daarna goed afspoelen zodat er geen zeepresten achterblijven en dan goed (24 uur) laten drogen.

Voor het schuren gebruik ik meestal waterproof schuurparpier korrel 400 soms grover als het nodig is.
(Korrel 80 is erg grof en Korrel 100 zeer fijn dus hoe hoger het nummer hoe fijner de korrel is en dus minder schuurkrassen)

Ron

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2007 13:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Gent-België
hehe thanx om te antwoorden, voordeel met zoveel vragen is dat ik derna geen vragen meer hoef te stellen indien deze beantwoord zijn aja! 8) :D


Ronald Kok schreef:
Primer aanbrengen in dunne laagjes totdat je model egaal van kleur is, geld uiteraard ook voor je afwerk laag.


je bedoelt dat het model er moet uitzien alsof die primerlaag een verflaag zou zijn, dus ingeval van grijze primer, moet het er echt volledig grijs uitzien?
Toegepast op mijn zwarte body van de F-14, mag ik niets meer van zwart zien, alleen grijs dus, volledig gedekt dus...klopt dit?
Heeft iemand eventueel een foto van zo een primer laag, dat ik een idee heb :P
En qua aantal spreekt men van 2 dunnen lagen in de "how to"



Ronald Kok schreef:
Voor het schuren gebruik ik meestal waterproof schuurparpier korrel 400 soms grover als het nodig is.

in de "how to" zegt men dat je moet schuren met korrel 1000-1200 én nat na de primer en voor dat je gaat kleurspuiten...(bedoelt men dat je je schuurpapier nat moet maken of je model zelf? :oops:)



en jah, ik wil op supersafe spelen voor ik aan die nieuwe technieken begin (die voor ervaren rotten als jullie waarschijnlijk zo basic als wat zijn :D dus neem mij nie kwalijk :wink: )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2007 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Wat de primer betreft. Er staan de bouwverslagen genoeg foto's van modellen in een primer laag en je zult dan zien dat de primerlaag helemaal dekkend moet zijn.

Schuurpapier natmaken, lijkt me toch het logisch?? Dat staat ook in Ronald zijn uitleg.

Verder raad ik je aan de zoekfunctie te gebruiken en bouwverslagen van anderen te lezen, want daar valt ook veel uit te leren.

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2007 14:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Gent-België
Jogy schreef:
Wat de primer betreft. Er staan de bouwverslagen genoeg foto's van modellen in een primer laag en je zult dan zien dat de primerlaag helemaal dekkend moet zijn.

Schuurpapier natmaken, lijkt me toch het logisch?? Dat staat ook in Ronald zijn uitleg.

Verder raad ik je aan de zoekfunctie te gebruiken en bouwverslagen van anderen te lezen, want daar valt ook veel uit te leren.


oké bedankt!

en heb echt wel al veel gezocht, maar voor detaillevragen kan je soms niets of moeilijk afleiden wat het antwoord is vragen die men heeft...dusja, dan pm ik of open ik een topic :)

Een andere vraag is, kan je 2 verflagen over mekaar spuiten zodat de tweede laag zijn kleur behoudt? (na primer) (met spuitbus van tamiya)
bijvoorbeeld, je spuit een romp in het groen volledig, en daarna als het droog is, spuit je alleen de bovenkant van die romp in het rood in een bepaalde vorm, waardoor je maar 1x moet afplakken op dat groen om dat rood in zijn vorm te krijgen.
Kan dit of moet men effectief 2x afplakken: namelijk waar het groen stopt en nog maals waar de rode rand moet stoppen.

heeft dat rood dat je op dat groen spuit invloed voor die rode kleur? of is dat perfect te doen?

thx :oops:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2007 14:29 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Het is te doen met 1x afplakken ;)

Houd enkel rekening met het feit dat lichte kleuren moeilijker dekken. Dus eerst de lichtste kleur spuiten, daarna de donkere kleur over de lichtste.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2007 14:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Gent-België
BBT schreef:
Het is te doen met 1x afplakken ;)

Houd enkel rekening met het feit dat lichte kleuren moeilijker dekken. Dus eerst de lichtste kleur spuiten, daarna de donkere kleur over de lichtste.
ok thanks ;)!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2007 14:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Gent-België
ok, ik denk dat ik nu wel de basics van het verven en primeren door heb, behalve van het schuren, weet ik nog niets van.

Hoe belangrijk is dat, wanneer doe je dat precies, met wat materiaal...
Die "how to" is zo lang dat het ingewikkeld is precies :shock:

dus als iemand mij wat kan vertellen over de schuurfases bij het
- Primer
- Verven zelf
- Blanke Lak (wat is dat)? en verschil met Sealen en wanneer je dat moet doen evenuteel?

en wanneer komt die Sol bij kijken? das waarschijnlijk in die Seal-fase?

anders zal ik wel een apparte schuur-topic openen :)

hm de laatste onduidelijkheden :D :oops:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2007 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12236
Woonplaats: Eibergen
In geval van een matte afwerking of een halfglans afweking kan je met een waterproof schuurpiertje 400 of iets fijner laten we zeggen korrel 600 nog enkelen stofjes uit de primer schuren maar doe dit met water en hou het goed nat (maak geen zwembad van je hobbykamer) dan heb j ehet beste resultaat.

Nog even over het nat schuren, dit doe je uiteraard alleen op verf lagen zoals de primer bijvoorbeeld.

Blanke lak is vernis en deze is weer te verkrijgen in mat, glans en half glans (sijdeglans ook weleens genoemd)

Sol gebruik je als je decal op een moeilijke plaats komt te ziten bijv. een rare ronding of over een bobbel heen.

Voor je het decal aanbreng wel eerst zorgen dat je een glanslaag heeft dit voorkomt silvering (luchtbelltjes onder je decal die je blijf zien) daarna afwerken met een vernis (blanke lak) naar keuze.

Zo ik vind het weer prachtig voor vandaag :wink:

Ron

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 sep, 2007 12:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Gent-België
Ronald Kok schreef:
In geval van een matte afwerking of een halfglans afweking kan je met een waterproof schuurpiertje 400 of iets fijner laten we zeggen korrel 600 nog enkelen stofjes uit de primer schuren maar doe dit met water en hou het goed nat (maak geen zwembad van je hobbykamer) dan heb j ehet beste resultaat.


hehe, bedankt voor de uitleg hé :)

maar ik dacht dat voor je begint met je primer je eerst moest zorgen dat alles al glad en egaal was, dat je dan moet schuren...maar het kan dus voorkomen dat na de primer je toch nog een beetje moet (nat)schuren precies?...
want je spreekt over natschuren met 600 als de primer er al op zit :o is dit niet te grof? :?
Kan men niet natschuren voor de primerlaag er ligt? (of is natschuren zonder verfoppervlak zinloos?)

ps: bedoel je met nat houden dat je het constant met water moet bewerken/schuren?

en, hier is het weer toch niet al te denderend zenneuh :roll: :P


Laatst bijgewerkt door E-riko op do 06 sep, 2007 14:31 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement