Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2023 21:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jan, 2008 22:24 pm
Berichten: 8
Hallo allen,

Ik ben bezig met een 1/24 kit van een Land Rover van Revell. Vroeger in mijn écht jonge jaren veel van dit soort kits gemaakt en onlangs besloten om dat weer op te pakken. Ook een airbrush set gekocht, om het allemaal net wat mooier te laten worden.

De bouw vordert redelijk voorspoedig en ook het airbrushen lukt eigenlijk best goed. Ik gebruik Revell Aquacolor en Vallejo verf (die laatste zowel de Model Color als de Air versies). Beiden geven een prima resultaat.

Waar het echter misgaat is met het aanbrengen van de blanke lak. Daarvoor gebruik ik de Vallejo Gloss varnish. Maar wat ik ook probeer, het resultaat is ofwel een oppervlak vol droge 'korrels' (bij een te grote afstand), of een oppervlak waar allemaal kleine putjes in zitten; zie foto hieronder. Het gekke is dat het in eerste instantie, net na het aanbrengen, mooi glad is. Maar tijdens het opdrogen ontstaan die kleine putjes.

Ik heb al diverse dingen geprobeerd, die geen van allen een beter resultaat hebben:
- Hogere of wat lagere druk (van 15 tot 30psi)
- Dichterbij of verderaf (van enkele cm's tot ca. 15cm; in dat laatste geval is het resultaat meer als schuurpapier)
- Wat meer of minder verdunnen (vernis:thinner:flow improver = 1:0:0 tot 1:2:1; wel altijd met Vallejo thinner en Flow improver)
- Wat meer of minder Vallejo Flow improver
- Verschillende dunne lagen (tot wel 7) of enkele dunne lagen gevolgd door een dikkere laag

De ondergrond is geprimerd met Vallejo primer, en in het geval van de foto is de basisverf een drielaags Revell Aquacolor (maar ook bij een basislaag van Vallejo heb ik dit resultaat).

Airbrush compressor en pistool beide van Fengda.

Nu lees ik vaker dat Vallejo varnish niet de meest makkelijke is in het gebruik, maar ik weiger te geloven dat ik er niet gewoon een goed resultaat mee zou moeten kunnen halen. Kan iemand me de juiste richting op wijzen? Of moet ik Vallejo echt dumpen en voortaan een 2k vernis gebruiken? Een echt mooi glad resultaat vind ik wel écht mooi namelijk :)


Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2023 10:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Hallo Marc,

wat ik op de foto zie, lijkt op wat men noemt een sinasappelhuid. Je hebt dan geen glad oppervlakte, maar een soort landschapje met bergjes en ravijntjes.

De oorzaken die worden genoemd bij dit probleem zijn tweeledig: als de lak (verf) te dik is of wanneer je van een te grote afstand spuit. Nu lees ik dat je met beide al hebt geëxperimenteerd, maar het zou kunnen dat je de juiste combinatie van dikte en afstand nog zou moeten vinden, dat weet ik natuurlijk niet.

Je moet je heel goed realiseren dat advies over een andere glanslak heel tricky is, omdat dat weer andere problemen met zich meebrengt en vaak een wat andere werkwijze vraagt. Dat heeft te maken met de oplosmiddelen die erin zitten.

Het beste zou je voor dit moment even Youtube kunnen gebruiken om een aantal filmpjes te kijken die specifiek gaan over het gebruik van gloss varnish. Dan krijg je vaak in een paar minuten tijd meer info dan iemand hier kan intikken.

Succes met je speurtocht.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2023 12:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6315
Woonplaats: Blauwhuis
Een 2K lak is overdreven.
Ik gebruik voor m'n clear lagen Of Gunze of Action spuitbus. Gunze verdunt uit de AB.
Werkt bij mij erg goed.
Ik heb totaal geen ervaring met vallejo. Daar zijn de militair en vliegtuigbouwers meer in thuis

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 okt, 2023 11:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jan, 2008 22:24 pm
Berichten: 8
Dank voor de antwoorden zover. Op zich mee eens dat 2k wellicht overkill is, maar ik vraag me af of er acryl-vernis alternatieven zijn die mijn Vallejo / Revell acrylverf niet aantasten. Ik prijs me gelukkig dat ik in de woonkamer kan (mag :wink: ) werken, maar als ik met andere soorten verf ga werken dan is dat volgens mij snel gedaan.

Maar misschien moet ik, zoals Peter al aangeeft, nog wat meer experimenteren met andere combinaties van druk/verdunning/afstand. Keep you posted.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 okt, 2023 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Marc O. schreef:
ik vraag me af of er acryl-vernis alternatieven zijn die mijn Vallejo / Revell acrylverf niet aantasten. Ik prijs me gelukkig dat ik in de woonkamer kan (mag :wink: ) werken, maar als ik met andere soorten verf ga werken dan is dat volgens mij snel gedaan.

Hoi Marc, Ik moet me altijd wat inhouden als het over producten van Vallejo gaat. Er zijn namelijk legio brouwers die er de mooiste resultaten mee bereiken en wie ben ik dan om het niets te vinden? Maar ik ben steevast teleurgesteld bij elke poging er iets moois mee te maken.
Zelf werk ik graag met Tamiya, Gunze en Alclad. In het bijzonder de Alclad ALC-600 Aqua gloss. Een prachtige glansvernis die per laag een diepere glans geeft en over alle ondergronden het zelfde reageert; super strak! Alclad procudeert sinds kort niet meer onder deze naam en het productieproces is overgenomen door Mig Jimenez. Het zelfde goedje wordt nu verkocht onder de naam AMMO A-STAND Aqua Gloss Acrylic Varnish (A.MIG-2503). Ik kan het zeer warm aanbevelen. Ook als primer trouwens. Succes!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 nov, 2023 11:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12238
Woonplaats: Eibergen
2k in de woonkamer zorg ervoor dat je snel single ben :lol: Ik gebruik meestal Tamiya dat lig er ook niet glad op en moet gepolijst worden als je een spiegeleffect wil.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 nov, 2023 10:27 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Marc O. schreef:
Afbeelding


Ook hier sorrie voor de late reactie, maar ik wilde je toch nog even mijn mening geven. Omdat ik met hetzelfde heb gekampt.
Op basis van deze foto kan ik eigenlijk met vrij veel zekerheid zeggen dat je de lak te 'schraal' hebt gespoten. Te veel lucht en te weinig lak.
Dit zou je een mist coat kunnen noemen. Daarmee bouw je langzaam wat lakdikte (en kleur) op, maar de laatste laag moet nat zijn. Voldoende verf die vloeit (niet druipt!!!) om bij het drogen strak te trekken.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement