Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 13:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 668 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Airbrushproblemen
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2019 17:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 21 nov, 2014 19:01 pm
Berichten: 78
Denk ongeveer 80%
Heb ook een andere compressor zonder tank.
Maar die is al wat ouder.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Airbrushproblemen
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2019 18:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Als de compressor 80% van de tijd draait, dan is het denk ik niet gek dat ie heel warm wordt. Ik vermoed dat de temperatuur na 1-2 minuten stabiliseert, als de opwarming door de compressie en de afkoeling door omgevingslucht en warmtegeleiding door de onderdelen in evenwicht zijn. Het zou aardig zijn om dat eens te meten, bv met een Ikea oventhermometer ('Fantast'). Ik denk, maar weet niet zeker, dat de gebruikte materialen er tegen kunnen. Misschien zegt de handleiding er iets over?

Volgende vraag is waarom hij zo veel draait, misschien kunnen andere gebruikers van een AS-18 daar meer over zeggen.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Airbrushproblemen
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2019 19:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 21 nov, 2014 19:01 pm
Berichten: 78
Ben bezig met een horsa glider 1/35 en de vleugels moeten gespoten worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Airbrushproblemen
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2019 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Toevallig bemerkte ik bij mijn compressor precies hetzelfde gisteren. Ook zo’n Fengda met drukvat. Toen ik ‘m uit deed merkte ik dat ie erg warm was, niet gloeiend heet, maar het was mij niet eerder opgevallen. Na een tijdje was ie gewoon weer dezelfde temperatuur als de omgeving en toen ik ‘m net aan zwengelde deed ie het gewoon als voorheen. Ik heb daarna niet gevoeld of ie nog erg warm was, maar ik denk dat het ook aan de warme dagen ligt. Mijn bouwplek is op zolder dus daar wordt het nu wat warmer dan gebruikelijk. Houd het even in de gaten en als je je echt zorgen maakt, neem dan contact op met de leverancier.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Airbrushproblemen
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2019 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 21 nov, 2014 19:01 pm
Berichten: 78
Mijn werkplek is dus ook op zolder.
Wat je zegt kan best zo zijn.
Ik ga het morgen nog een keer proberen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jul, 2019 17:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Dag beste mensen,

Sinds kort ben ik begonnen met modelbouwen (statisch) en heb ik een airbrush set aangeschaft om mooi te spuiten.

Omdat ik beginner ben heb ik de revell basic set gekocht, dit is een single action apparaat met een compressor die constant blaast (geen reservoir) en daardoor dus ook een wat ander pistool dan gebruikelijk (lucht blijft lopen als je de trekker niet in de rustpositie hebt).

Ik gebruik aquacolor van revell en acrylic thinner van tamiya (X-20A). Heb ook de thinner van revell gebruikt.

Nu is mijn probleem dat het resultaat heeel verschillend is, en het verschil is niet per dag, maar veranderd letterlijk om de 30 seconden. Dan is het grof, dan krijg ik spinnenweb, dan is het perfect, dan moet ik de trekker ver overhalen, dan minder ver voor hetzelfde resultaat. 1 groot drama dus. Volgens de modelbouwinkel ligt het beslist aan mijn mengtechniek. Ik heb echt alles geprobeerd 3:1 (paint thinner) 1:2, 1:1, 2:1, 1:3 etc. Ik heb geprobeerd voor te mengen, in het bakje te mengen. 1 ding wat mij opviel is dat er op mijn spuitmondje (ook wel spray regulator genoemd in het engels) aanslag/druppels komt (ook als ik met water spray). Als ik dat dan met een wattenstaafje en airbrush clean schoonmaak en de trekker terug trek en schoonmaak doet ie het vaak eventjes weer goed. Maar echt heel goed wordt het niet. Iemand die mij kan helpen???

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Airbrushproblemen
BerichtGeplaatst: do 01 aug, 2019 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 okt, 2012 10:19 am
Berichten: 121
Woonplaats: Swalmen
jagdtiger1990 schreef:
dit is een single action apparaat met een compressor die constant blaast


daar zit waarschijnlijk je oorzaak.
voordeel van een dual action: lucht - verf - lucht hierdoor is je naaldtip vrijwel altijd schoon en zal het resultaat prima zijn
single action: verf hierdoor blijft na het spuiten altijd verf op je tip zitten deze droogt vrij snel op gevolg is dat je dan dergelijke problemen kan krijgen

single action is prima als je een groot oppervlak in 1 x wil spuiten om daarna je spuit schoon te maken

enige oplossing is om inderdaad tussen de spuit beurten door je tip schoon te maken


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2019 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 09 aug, 2019 20:57 pm
Berichten: 2
Hoi!
Al enige jaren bouw ik met veel plezier m'n modelletjes, waarbij ik afgelopen jaar ook een airbrush (het instapmodel van revell, met een hard/middel/zacht compressor) heb aangeschaft. Sinds ik hiermee spuit is het verven een stuk strakker geworden, maar zijn de decals gaan 'silveren'. Na wat onderzoek uitgevonden dat je model in de gloss lak/varnish dit kan verhelpen. Aangezien ik alle verf van revell heb, ook de colormix, heb ik gekozen voor de gloss en matt lak (verf #1 en #2) van Revell. Maar nu het probleem, elke keer als ik het wil gebruiken gebeurt er dit:

photo 481981

Vlak bij de spuitmond komt de lak netjes op de ondergrond, maar er omheen ben ik alleen maar suikerspinnen aan het spuiten.
Ik heb de afgelopen dagen bijna alle combinaties geprobeerd van: 'druk', verdunnen, afstand tot het model en hoever ik de 'trigger' naar achter trek.
Eigenlijk ben ik ten einde raad... Moet ik de revell lak maar opgeven?

Na heel wat googlen de afgelopen tijd lees ik veel goede verhalen over de gloss/matt/satin van Vallejo (Acryl). Is dit misschien een idee om te gaan gebruiken? Ik neem aan (en hoop vooral) dat het niet van die slierten geeft omdat het op acryl basis is. Het enige wat nog kan gebeuren is dat het gaat reageren met de revell enamel verf, of is dit niet mogelijk?

Een hoop vragen, maar met zelfs al een antwoord op een klein deel zouden jullie mij enorm helpen!

Bedankt alvast!
Daan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2019 23:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
badanie schreef:
Vlak bij de spuitmond komt de lak netjes op de ondergrond, maar er omheen ben ik alleen maar suikerspinnen aan het spuiten.
Ik heb de afgelopen dagen bijna alle combinaties geprobeerd van: 'druk', verdunnen, afstand tot het model en hoever ik de 'trigger' naar achter trek.
Eigenlijk ben ik ten einde raad... Moet ik de revell lak maar opgeven?

Volgens mij heb ik exact dezelfde problemen gehad met deze vernis, ondanks gebruik van Revell verdunner etc. Jammer want deze vernis lijkt mooi helder en niet gelig zoals Humbrol. Ik heb het dus opgegeven. En nu probeer ik te bedenken wat je met dit effect voor mooie dingen kan maken. Zoals dit: als een collega lang op vakantie ging, versierden we zijn bureau als volgt:

Afbeelding

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2019 9:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 09 aug, 2019 20:57 pm
Berichten: 2
robdebie schreef:
badanie schreef:
Vlak bij de spuitmond komt de lak netjes op de ondergrond, maar er omheen ben ik alleen maar suikerspinnen aan het spuiten.
Ik heb de afgelopen dagen bijna alle combinaties geprobeerd van: 'druk', verdunnen, afstand tot het model en hoever ik de 'trigger' naar achter trek.
Eigenlijk ben ik ten einde raad... Moet ik de revell lak maar opgeven?

Volgens mij heb ik exact dezelfde problemen gehad met deze vernis, ondanks gebruik van Revell verdunner etc. Jammer want deze vernis lijkt mooi helder en niet gelig zoals Humbrol. Ik heb het dus opgegeven. En nu probeer ik te bedenken wat je met dit effect voor mooie dingen kan maken. Zoals dit: als een collega lang op vakantie ging, versierden we zijn bureau als volgt:

Rob


Aai, dan misschien maar op zoek gaan naar een ander merk ja.
En wat betreft de foto, zoiets kwam ook in mij op :lol: Of het proberen te slijten aan een spookhuis als spinnenrag


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 668 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement