Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 jun, 2017 10:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 mei, 2017 23:29 pm
Berichten: 7
Momenteel ben ik bezig met mijn 1e bouwdoos, een Revell Camaro ZL-1 2013 Geschenkset (inclusief een aantal kleuren verf, lijm en pense(e)len). De body van deze bouwdoos wordt geleverd in de kleur zoals deze op de doos staat (rood, zie onderstaande foto).

Afbeelding

Onderwijl ben ik aan het kijken naar de volgende bouwdoos. Hierbij valt op dat het merendeel van de bouwdozen geheel in het wit geleverd worden waarbij je deze dus zelf moet gaan verven.

Mijn vraag is dan ook met welke soort(en) verf je deze opppervlakten (body, onderdelen) het beste kunt verven? Van Airbrush/Spuitbussen kan ik (fysiek) geen gebruik maken omdat ik bedlegerig ben. Blijft waarschijnlijk de kwast over (deze kan ik met speciale hulpmiddelen wel gebruiken).

_________________
De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jun, 2017 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
De meeste autobouwers zullen die "witte" carrosserie eerst in de primer zetten maar aangezien dat spuiten voor jou geen optie is kan je best eerst ontvetten. Simpelweg een tijdje in lauw water met een beetje afwasmiddel leggen, daarna goed afspoelen en laten drogen. Let op nadien dat je er geen vingersporen op laat, draag desnoods van die handschoenen die chirurgen bij een operatie dragen. Die kan je verkrijgen bij de apotheek. In de regel is elke verf die voor plastic bedoelt is goed. Ik gebruikt altijd Humbrol en Tamiya verf hoewel ik Humbrol enamel beter vind om te kwasten, vooral voor grote vlakken... gebruik ook een platte kwast en geen rond penseel zo heb je minder kans op strepen. breng laag na laag aan en verdun je verf genoeg, niet te veel maar ook niet te weinig. Denk je maar in alsof je op dat moment in je huis een deur gaat schilderen met een pot lak en de borstel! :)
Heel wat mooie modellen werden met de hand geschilderd hoor en die moeten niet onderdoen voor hun gespoten tegenhangers.

Succes! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jun, 2017 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 mei, 2017 23:29 pm
Berichten: 7
walesha schreef:
De meeste autobouwers zullen die c eerst in de primer zetten maar aangezien dat spuiten voor jou geen optie is kan je best eerst ontvetten. Simpelweg een tijdje in lauw water met een beetje afwasmiddel leggen, daarna goed afspoelen en laten drogen. Let op nadien dat je er geen vingersporen op laat, draag desnoods van die handschoenen die chirurgen bij een operatie dragen. Die kan je verkrijgen bij de apotheek. In de regel is elke verf die voor plastic bedoelt is goed. Ik gebruikt altijd Humbrol en Tamiya verf hoewel ik Humbrol enamel beter vind om te kwasten, vooral voor grote vlakken... gebruik ook een platte kwast en geen rond penseel zo heb je minder kans op strepen. breng laag na laag aan en verdun je verf genoeg, niet te veel maar ook niet te weinig. Denk je maar in alsof je op dat moment in je huis een deur gaat schilderen met een pot lak en de borstel! :)
Heel wat mooie modellen werden met de hand geschilderd hoor en die moeten niet onderdoen voor hun gespoten tegenhangers.

Succes! :)


Super! Hartelijk dank voor al je info en tips. Hier kan ik daadwerkelijk wat mee en 'schrikt' de witte carrosserie mij niet meer af. Er zijn dus diverse mogelijkheden om te verven met kwasten. De meeste bouwdozen die mij aanspreken (USA Pickups, modellen uit de jaren '50-'60) hebben een "witte" carrosserie. Dacht dat mijn nieuwe hobby snel voorbij was..... :?

_________________
De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jun, 2017 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Eerlijk gezegd zou ik niet liever willen dat alle bouwdozen gewoon in witte plastic zouden zijn... die kleurtjes dateren nog van in de tijd dat een bouwdoos nog echt "speelgoed" was. Ofschoon ze nu nog steeds onder die noemer vallen is het in de praktijk vandaag heel anders. Bijna geen enkele modelbouwer let meer op die kleuren, modellen worden in meer dan 90% van de gevallen hoe dan ook overschilderd om diverse redenen, persoonlijk vind ik een kit met witte onderdelen (de oorspronkelijke kleur van het Styreen) veel interessanter om te bouwen. Moesten ze nu die kleurstof achterwege laten, zouden kits waarschijnlijk iets goedkoper kunnen worden ook! :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jun, 2017 6:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Ik maak zelf ook geen gebruik van primers uit spuitbussen. Na het ontvetten met lauw water en zeep droog ik het figuur (of door te wachten, of met een stuk keukenrol), en daarna breng ik de primers van vallejo of citadel met een kwast aan.

Het gaat om de volgende primers; https://www.google.nl/search?q=vallejo+ ... fnPjzUD7uM:

Ik vind dit persoonlijk fijner werken dan met de spuitbus.

Mvg,

Mark

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement