Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 15 nov, 2022 15:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 nov, 2022 15:30 pm
Berichten: 4
Hallo Allemaal,
Ik ben totaal nieuw op dit forum, en sowieso ook in de modelbouwwereld. Het lijkt me leuk om auto's te bouwen in schaal 1:16 omndat mijn ogen ook niet meer zijn wat ze waren dus liever iets groter. Ik heb een modelletje van Heller (citroen DS 19) geprobeerd maar ook direct tegen een aantal problemen opgelopen zoals verfen, verf wat oplost met lijmen wist ik allemaal niet, aldoende leert men. De Ds 19 zit bijna in elkaar maar past niet helemaal fantastisch dus even terzijde gelegd.
Ik heb onlangs een Airbrush compressor, double action pistool en verf (Ammo Mig) aangeschaft en gestart maar loop tegen wat problemen aan.
De verf spettert bij het spuiten en ook nadat ik een primer heb gebruikt, verder hoeveel moet de verf verdund worden en hoelang moet je het laten drogen eer dat je een nieuwe laag kan aanbrengen, zoals men leest heel veel vragen en ik hoop hier ook adviezen te verzamelen mocht iemand antwoorden hebben ik hou me aanbevolen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2022 13:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hoi, leuk dat je bent begonnen met modelbouwen en goed dat je vragen stelt. Mooie strakke laklagen airbrushen vergt veel oefening, maar geeft veel voldoening als het lukt.

Qua verdunning van de verf hou ik zelf altijd melkdikte aan. Als mijn airbrush kuren heeft, probeer ik het eerst altijd even met pure oplosmiddel. Als dat netjes wordt verneveld, ligt het aan de verf en niet aan de spuit.
Met melkdunne verf is het niet altijd haalbaar om in één spuitbeurt een goede laklaag te krijgen. Niet elke verf, of zelfs elke kleur, dekt meteen goed genoeg. Een te dikke laag natte lak wordt al snel te zwaar, met lelijke effecten als gevolg: verf dat zich terugtrekt rondom paneellijnen en ander oppervlakterelief, of zelfs zakkers in de verf.

Hoe lang de verf moet drogen verschilt echt enorm per merk. Ik heb zelf geen ervaring met de verf die je noemt. Sommige verfsoorten zijn na een uur al helemaal droog, anderen doen er dagen over.

Wat betreft het spetteren, is mij nog niet helemaal duidelijk wat er gebeurt. Komt de verf spetterend uit de airbrush? Hoe ziet dat er vervolgens uit op het model? Of bedoel je dat de verf spettert in het verfcupje?

Het helpt denk ik ook als je vermeldt welk spuitpistool je gebruikt.

Zoals je zelf al zegt: al doende leert men. Struin lekker het internet af op zoek naar goedkope bouwdozen, en ga oefenen met spuiten. Plastic wegwerplepeltjes zijn ook best geschikt om op te leren airbrushen. Minder erg als je een lepeltje verpest, maar een perfect gespoten modelauto geeft dan weer een stuk meer voldoening dan een strak gelakt wegwerplepeltje :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2022 18:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 nov, 2022 15:30 pm
Berichten: 4
Hallo Flying Dutchman,
Bedankt voor de antwoorden, ik gebruik airbrush materiaal van Fengda nl een Compressor met luchttank, een Double action FE 130 K airbrush en ik heb ook een single action van Fengda aangeschaft want ik denk lukt het niet met double action dan zeker met single action.
Ik ben er achter dat je de verf van Ammo MIG ook onverdund in de cup kan doen volgens de filmpjes op You Tube. En verder ga ik aan de slag met dozen van Revell want die zijn beter stap voor stap te doen. Ik ben er nog niet achter hoevell PSI of bar ik moet instellen, maar wat ik wel weet is dat je zuinigjes moet spuiten en kleine onderdeeltjes doe ik gewoon met het penseel. Ik ben 64 en dus onlangs begonnen aan de hobby en ik ben erg enthousiast, en voor mij is het ook een oefening in geduld.
Wat betreft het spetteren zijn het meer pikkeltjes die wat donkerder zijn in de verf wsnl door te snel een laag te spuiten ik weet het niet ik ga er mee verder. Blijven de problemen dan stuur ik wel wat foto's dan is het wellicht zo opgelost door de ervaren leden zoals U.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2022 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Misschien te simpel gedacht:
Heb je de verf goed (maar dan ook echt goed) geschud voordat je het ging gebruiken? In de Ammo MIG flesjes zit volgens mij een stalen lagerkogeltje die je echt moet gaan horen tikken met het schudden.

Met een foto zouden we inderdaad misschien wel iets gerichter advies geven nog
Succes in ieder geval!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 nov, 2022 14:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 nov, 2022 15:30 pm
Berichten: 4
Hallo Deef,

Nee ik heb de verf flink geschud, ik denk dat ik een beetje teveel druk heb gebruik rond de 23 psi of zoiets.
Ik ben er ook achter dat je de Ammo Mig verf eigenlijk niet hoeft te verdunnen, maar goed schudden is wel een vereiste, ik ga gestaag verder
experimenteren bedankt voor de adviezen.
Trouwens een ander ding waar ik meezit is dat, wanneer ik geverfde onderdelen wil lijmen werkt dat niet goed, ik moet eerst de verf eraf krabben
dus goed verzinnen wanneer ga ik verf en plakken. Bestaat er uberhauopt lkijm wat geen last heeft van dat het plastic oplost ? Bedankt voor het meedenken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 nov, 2022 20:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Secondenlijm lijmt alles, maar verf op verf geeft geen stevige verlijming uiteraard.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 8:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
23 psi komt overeen met ca. 1,6 bar en dat is geen gekke druk om mee te airbrushen, maar je mag hem best ook nog wat omhoog draaien en kijken of het verschil geeft. Verf die eigenlijk iets te dik is (primers etc.) spuit ik weleens op 2,5 bar o.i.d, terwijl ik ook weleens waterdunne metallics gebruik die ik op 1 bar vernevel. Er zijn veel variabelen waar je mee kan experimenteren. De verfdikte, de druk, de afstand tussen de spuit en het model en de mate waarin je de naald naar achteren trekt spelen allemaal mee.

En ja, er bestaat lijm dat het plastic niet oplost, maar dan zit je in de hoek van de witte lijm (bijv. houtlijm) of juist de secondelijm (cyanoacrylaat). Beiden hebben hun plek in de plastic modelbouw, maar ik zou ze niet gebruiken om de grote delen van je model aan elkaar te lijmen. Witte lijm gebruik ik zelf soms voor hele delicate transparante onderdeeltjes die amper gewicht hebben en ik na het spuitwerk wil aanbrengen. Secondelijm gebruik ik als ik afwijkende materialen gebruik, zoals resin of visdraad.
Om je model stevigheid te geven is modelbouwlijm wat mij betreft wel echt de juiste keuze, juist omdat het het plastic een beetje oplost en zo de onderdelen aan elkaar smelt.

Succes!

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 dec, 2022 16:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 nov, 2022 15:30 pm
Berichten: 4
Hoi jelle,
Bedankt voor je antwoorden ik heb er veel aan tot nu toe. Ik begin het een beetje door te krijgen hoe het werkt. Ik breng nu dunne laagjes aan en laat het drogen tussendoor
en dat werkt ook prima. Ik zit nog vol met vragen w.o. als je toe bent om de body van een auto te verfen is het dan handiger om een spuitbus te nemen of toch gewoon de double action airbrush maar dan wsnl met een grotere mm bijv 0.5, om een gelijkmatige dekking te krijgen.
Ik ervaar wel dat dit voor mij een leuke nieuwe hobby is en soms ik lekker door wil werken maar het geduld lastig kan opbrengen om tussen de verschillende fases door te wachten. Verder als je merkt dat het airbrushen goed gaat dan krijg je er steeds mee zin in, ik had een tip gelezen om vooral eerst steeds te brushen op plastic bestek en dat was een goede zodat je beter de juiste instelling kan maken.
Bedankt nogmaals voor alle goede adviezen.
René


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement