Hoi, leuk dat je bent begonnen met modelbouwen en goed dat je vragen stelt. Mooie strakke laklagen airbrushen vergt veel oefening, maar geeft veel voldoening als het lukt.
Qua verdunning van de verf hou ik zelf altijd melkdikte aan. Als mijn airbrush kuren heeft, probeer ik het eerst altijd even met pure oplosmiddel. Als dat netjes wordt verneveld, ligt het aan de verf en niet aan de spuit.
Met melkdunne verf is het niet altijd haalbaar om in één spuitbeurt een goede laklaag te krijgen. Niet elke verf, of zelfs elke kleur, dekt meteen goed genoeg. Een te dikke laag natte lak wordt al snel te zwaar, met lelijke effecten als gevolg: verf dat zich terugtrekt rondom paneellijnen en ander oppervlakterelief, of zelfs zakkers in de verf.
Hoe lang de verf moet drogen verschilt echt enorm per merk. Ik heb zelf geen ervaring met de verf die je noemt. Sommige verfsoorten zijn na een uur al helemaal droog, anderen doen er dagen over.
Wat betreft het spetteren, is mij nog niet helemaal duidelijk wat er gebeurt. Komt de verf spetterend uit de airbrush? Hoe ziet dat er vervolgens uit op het model? Of bedoel je dat de verf spettert in het verfcupje?
Het helpt denk ik ook als je vermeldt welk spuitpistool je gebruikt.
Zoals je zelf al zegt: al doende leert men. Struin lekker het internet af op zoek naar goedkope bouwdozen, en ga oefenen met spuiten. Plastic wegwerplepeltjes zijn ook best geschikt om op te leren airbrushen. Minder erg als je een lepeltje verpest, maar een perfect gespoten modelauto geeft dan weer een stuk meer voldoening dan een strak gelakt wegwerplepeltje