Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 jul, 2019 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 29 jul, 2019 20:38 pm
Berichten: 1
Hoi allemaal,

Eerste post hier! Ik ben net aan mijn eerste model bezig, ik vind het leuk, maar mijn paint brush skills zijn er niet naar.
Hoewel ik genoeg informatie gezocht heb over verdunnen en de 3 a 4 dunne lagen, zie ik nog steeds strepen over mijn hele model.

Is Airbrush gemakkelijker om te doen, en om te leren als beginner?
Afhankelijk van hoeveel het kost kan ik wel een investering doen om toch mooiere afwerking te hebben.

Bedankt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jul, 2019 0:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Een heel pallet aan antwoorden is hier mogelijk.

Als je modelbouw leuk vindt, zul je uiteindelijk waarschijnlijk toch wel een airbrush gaan kopen. Tegelijkertijd zul je de techniek van het handmatig schilderen willen verbeteren.

Het meeste schilder ik met de airbrush, maar er blijft nog genoeg over dat ik met het penseel schilder. Anderzijds, als je goed met het penseel kunt schilderen en steeds hele dunne laagjes opzet, kun je bijna hetzelfde resultaat bereiken als met de airbrush. Dat is echter een kwestie van lang en veelvuldig oefenen; maar soms zie ik het verschil niet (bij andere zeer getalenteerde bouwers die zweren bij het penseel).

Heb je een groot budget, koop dan een double action airbrush met goede compressor. Wil je eerst eens oefenen met de airbrush om te kijken of het wat is, ga dan eens langs bij Airbrush Services Almere om je te laten voorlichten en het zelf eens te proberen. Of kijk een collega-modelbouwer (in de buurt) lief aan en vraag of je het eens mag proberen op een oefenmodel.

Ik weet dat er andere modelbouwers zijn die vinden dat je pas zou moeten gaan airbrushen als je goed kunt penseelschilderen, maar persoonlijk heb ik die mening niet. Als je maar doet wat je leuk vindt en wat goed voelt voor jou, je kent jezelf het beste.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2019 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Notflip,

"Penseel" is toch veel mooier dan "brush", nietwaar...? ;-)

Ik denk dat het zowel aan je verf ligt als aan je technieken. Of het gebrek eraan.
Ik heb vele modellen geërfd van mijn oom en bijna al zijn modellen zijn streeploos !!! De man heeft nooit een airbrush
gehad. Alleen maar penselen.
Ook heeft hij nooit sneldrogende acrylverf gehad. Alleen maar enamelverf. Ook had hij het geduld om elke keer de verf
bijzonder goed te roeren. Dat scheelt heel veel in het eindresultaat !!
Daarna nam hij een grote ronde of platte penseel en bracht een grote druppel verf aan. De verf was al iets verdund.
Hij verdeelde de verf over een klein oppervlak. Laten we zeggen zo'n twee vierkante cm. Daarna bracht hij weer een druppel
aan, etc.... Hij smeerde de verf dus niet over een groot oppervlak uit, in zig-zag streken, maar geleidde de verf, "trok" de verf
naar de andere kant van het model. Denk aan de bewegingen van een lasser die een grote electrode gebruikt.
Omdat je dus niet grote bewegingen maakt met het penseel, maar de haren gebruikt om de verf uit te laten vloeien, krijg
je dus nooit strepen.
Er KAN een klein nadeel aan deze techniek zitten : er is een redelijke kans dat kleine details zoals klinknagel en paneellijnen
voor een deel of helemaal verdwijnen, omdat je in redelijk dikke lagen schildert. Daarentegen is je model wel streeploos......

Het lukte mijn oom, het lukt mij, dus ook jij moet het kunnen. Maar dan moet je wel de juiste verf, verdunner en technieken
hebben. En veel geduld.

Een airbrush is ook leuk, maar dat gaat al gauw een dure hobby worden. En iemand gaat je gegarandeerd vertellen dat je met
één enkele airbrush en één naald ALLES kan doen......
Ik zie een zwaar gefrustreerde modelbouwer aankomen............

De airbrush zelf is maar een klein deel van het hele pakket dat je nodig hebt. Een fatsoenlijke set begint al met een uitgave van
vele honderden euro's. Een goede airbrush is al +- 120,- euro of meer.
En heb je het geduld om een airbrush van tijd tot tijd helemaal (zeer voorzichtig !) uit elkaar te halen en goed schoon te maken ?
En dan weer voorzichtig in elkaar zetten ?
Laat je goed voorlichten voordat je geld uit gaat geven.

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2019 13:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
ETG schreef:
En iemand gaat je gegarandeerd vertellen dat je met één enkele airbrush en één naald ALLES kan doen......
Ik zie een zwaar gefrustreerde modelbouwer aankomen............

Erik

En wat is er mis met één enkele AB en één naald??? Ik gebruikt al meer dan 30 jaar niks anders en "alles" is relatief! Ik zie niet in waarom ik die zouden moeten inruilen voor een hele reeks pistooltjes met tig nozzles en naalden.... jouw redenering slaat gewoonweg nergens op!
Enne nee... ik ben niet gefrustreerd maar verbolgen bij het lezen van dergelijke onzin! :evil:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2019 13:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Met een 0,4mm. naald kom je inderdaad een heel eind, daarmee kun je niet alleen primen maar ook een prima laklaag aanbrengen. Soms ben ik zelfs te lui om de 0,4mm. in te wisselen voor de 0,2mm.

Het is wel zo dat als je een goede airbrush neemt, met goede compressor, je niet klaar bent met 250 euro.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2019 18:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
walesha schreef:
.... ik ben niet gefrustreerd maar verbolgen bij het lezen van dergelijke onzin! :evil:


Als ik video's bekijk van hele goede, professionele airbrushers/tekenaars en industriële schilders/spuiters, dan valt het me altijd op hoe ontzettend veel
verschillende materialen die mensen hebben.....

Hadden ze maar naar jou geluisterd, dan was één airbrush en één penseeltje voldoende geweest. In plaats van vele duizenden euro's hadden ze maar
200 euro of zo uit hoeven geven. Maar ja, weten die professionals veel...........

Jammer hoor, Walesha. Jammer van je commentaar. Met alle respect, maar je weet echt niets van de airbrush wereld. Anders had je wel geweten dat er
daadwerkelijk vele tientallen soorten airbrushes bestaan, van heel klein tot heel groot. Denk nou eens na.... WAAROM zijn er zoveel verschillende ?

Sinds ik ben gaan oefenen met airbrushes waarmee ik met een fanpatroon kan spuiten, zie ik mijn resultaten ook al snel beter worden. Resultaten die echt
niet te behalen zijn met een kleine airbrush die alleen maar rondjes spuit........
Als je weet hoe airbrushes werken, hoe de verf uit de nozzle komt en wat verneveling is, dan weet je ook waarom je met de ene airbrush een beter
resultaat behaalt dan met de ander.
Dan zijn er nog veel meer factoren die meespelen, zoals spuitdruk, omgevingstemperatuur, luchtvochtigheidsgehalte, dikte van de verf, grootte van de
pigmenten, de chemicaliën in de verf, de verdunners, de spuitafstand, de spuithoek, fanpatroon of cirkel, grote natte kern of kleine, droogtijd tussen twee
lagen, de chemische eigenschappen van de verf, en meer van dat soort dingen.

Allemaal onzin, natuurlijk. Gelukkig bestaan er airbrushes waarmee je totaal geen rekening hoeft te houden met ook maar één van deze dingen..........

Welk merk is dat, trouwens......? Zo'n airbrush wil ik ook hebben !! |-)

_______
Erik

PS. Dit is de website van Paul Budzik, één van de beste modelbouwers die ik ken.
http://paulbudzik.com/
Ga HEM maar vertellen dat al die info op zijn website onzin is..........
Zal hij zeker weten te waarderen.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2019 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
WAAROM zijn er zoveel verschillende ?… rare vraag... waarom zijn er zoveel verschillende mobieltjes, Iphone's, smartphone's; auto's, wasmachienen, vliegtuigen etc... voor elk wat wils zeker??? :roll:
Een modelbouwer vergelijken met een professional vind ik er ook al iets over gaan! Ik heb een Paasche, zo'n 35 jaar geleden gekocht, destijds de "Rolls Royce" onder de spuitpistolen. Die heeft een conische naald en als ik die op de fijnste stand afstel kan ik er zelfs gewoon mee schrijven. Dat ding kostte destijds meer dan 3500Bfr (nu zo'n 80€), peanuts zou je zeggen maar dat was in die tijd veel geld! Na al die jaren doet die het nog steeds prima; die doet wat hij moet doen en wat ik wil dat hij doet en is gemakkelijk schoon te maken en off the record: dat pistooltje werd ons destijds aanbevolen door een professionele specialpainter die het zelf dagelijks gebruikte.
Ik zie derhalve niet in waarom ik een hele batterij aan spuitpistooltjes zou moeten kopen inclusief een heel arsenaal aan diverse nozzle's en naalden, wat me trouwens opvalt de laatste tijd is dat heel wat bouwers duidelijk meer en langer bezig zijn met het schoonmaken van hun AB dan met de rest. Zijn penselen misschien gedoemd te verdwijnen of worden die voorbehouden voor de kunstschilders??? :roll:
Btw: buiten die "simpele" airbrush heb ik wel een heel arsenaal aan diverse penselen die ik veel vaker gebruik dan de AB! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 14:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Walesha :

https://www.youtube.com/channel/UC9UUZI ... _polymer=1

Eerst ALLE video's in de playlist "Airbrushing for scale modeling" bekijken, dan pas commentaar geven.

Jij weet het niet beter en je bent niet beter dan een ander.
Echt niet.


_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement