Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 8:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Beste mensen,

Ik heb recent een airbrush gekocht en vroeg me iets af.

Hoe spuiten jullie?
In een schoenendoos, op oude kranten zoals ik weleens zie of in een spuitcabine met een draaischijf?

Van de laatste ben ik een exemplaar tegengekomen, waarvan ik zit te denken om die aan te schaffen.

spuitcabine

Die spuitcabine kost 70 euro en als het verstandig is om die aan te schaffen dan doe ik dat, maar als het ook anders kan, kan ik voor die 70 euro uiteraard ook een hoop andere zaken aanschaffen die ik nodig heb.
Is het te doen om bijvoorbeeld aan de keukentafel te spuiten met een draaischijf op bijvoorbeeld oude kranten?
Zit dan de rest van de tafel of de stoelen niet onder de verf?

Kan ik in mijn werkruimte spuiten met oude kranten zonder dat de hele kast onder zit?
Ik heb namelijk geen idee van hoe ver de nevel zich verspreidt of kan verspreiden als je aan het spuiten bent.
Dit is allemaal totaal nieuw voor me. :)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 8:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dit is weer zoiets waar de meningen over verdeelt zullen zijn, wat mij persoonlijk betreft: nee! Een spuitcabine nodig? Veel hangt af van de omstandigheden: o.a. de plaats waar je wil spuiten... kan je spuiten in de garage of je schuurtje kan je je die kosten wel besparen. Als je gaat spuiten bvb in de werkkamer en er is voldoende verluchting heb je het ook niet echt nodig en zeker niet als je werkt met watergedragen verf. Om de nevel iets wat onder controle te houden kan je achter de draaischijf gewoon een scherm zetten. Een goeie spuitcabine moet ook aan een paar cruciale voorwaarden voldoen: 1) ze moet ruim genoeg zijn t.o.v. de grootte van je model en 2) ze moet een afzuiging hebben met een afvoer naar buiten toe. Vooral dat laatste is nogal eens een probleem, niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Ik heb een werkplaats met grote ramen, als ik daar spuit zet ik het raam open en zet ik achter mijn draaischijf een scherm, bovendien draag ik dan een mondmaskertje en hou kleine kinderen uit de buurt. Tot nu toe geen problemen ondervonden.
Een kartonnen doos gebruiken zou ik trouwens achterwege laten: karton heeft de vervelende neiging stof aan te trekken. Wanneer je dan spuit loop je het risico stof op je model te krijgen!
Er betaan ook spuitcabines met een afzuiging met een zogenaamde "vetfilter": een soort dampkap zonder buitenafvoer, die zijn ook bruikbaar maar ook weer in een goed verluchte ruimte. Die zijn wel niet zo geschikt voor langdurig spuitwerk.

Dus ja, wellicht zullen er andere meningen te voorschijn komen en ja: het is uiteindelijk aan jou om te bepalen of je ze ja dan nee wel echt nodig vind.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 11:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
Als je simpel wilt beginnen, kun je ook een oude afzuigkap nemen, met karton wat wanden knutselen, en een flexibele slang naar buiten leiden.

Of het nodig is? Dan zeg ik: ja, zeker! Snuit je neus maar eens na een spuitsessie met bv rood, en oordeel zelf.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 13:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Ik spuit in de kamer in een doos. Maar zou graag afzuiging hebben ik heb nog geen last van overspray gehad en will dat graag zo houden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 20:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Als je voor het airbrushen van je 1:35 Pak al een spuitcabine nodig gaat hebben gaat er -in mijn ogen- iets niet helemaal goed.

Maar ik had laatst een klasje die bij het spuiten van een paar vierkantjes van 8x8cm de gehele ruimte in de spuitnevel wisten te zetten ... dus het kan. 8)

Ik airbrush zelf thuis in de keuken, wel met een uitspuitpot er naast voor het opvangen van de nevels als ik cleaner er door spuit. Maar verder gaat dat met een paar kranten er omheen prima.

Als je bijvoorbeeld grotere automodellen, vrachtauto’s of 1:32 bommenwerpers gaat airbrushen is het een ander verhaal, dan kan een afzuiger best prettig zijn.

Probeer het gewoon, dunne laagjes, niet teveel verf in één keer.
Kopen kan altijd nog.

Oja draaischijf kan, maar een paar houdertjes met een krokodillenbekje zijn vaak net zo handig omdat je dan je model alle kanten op kunt houden.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Ik doe het net zoals Odorf,

In de keuken met wat kranten op tafel, gaat prima :brouw:

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
odorf schreef:
Als je voor het airbrushen van je 1:35 Pak al een spuitcabine nodig gaat hebben gaat er -in mijn ogen- iets niet helemaal goed.

Probeer het gewoon, dunne laagjes, niet teveel verf in één keer.
Kopen kan altijd nog.

Oja draaischijf kan, maar een paar houdertjes met een krokodillenbekje zijn vaak net zo handig omdat je dan je model alle kanten op kunt houden.


Ha Odorf,

Je kunt het altijd mooi en beeldend uitleggen! :lol:
Zonder gekheid, duidelijke post.

Ook dank voor de anderen die gereageerd hebben.
Fijne, heldere informatie.
Jullie zijn de ervaringsdeskundigen. Ik heb nog nooit een airbrush in m’n handen gehad. :D
Heb geen idee hoeveel verf er uit de spuit komt. :lol:
Daar kom ik nu snel achter.

Voorlopig geen spuitcabine, maar oude kranten en een draaischijf.
Kan ik die 70 euro nu besteden aan een draaischijf, verf en reinigingsspullen voor de airbrush.
Inderdaad, kopen kan altijd nog.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 8:12 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Probeer met een zo laag mogelijke druk te spuiten. Dus dichter op je model. minder overspray en meer verf op je model. dus ook minder ernaast ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2019 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Laatste vraag voor nu, wellicht een hele stomme, maar gebruiken jullie allemaal een mondkapje bij het spuiten?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2019 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Niet zozeer iedereen denk ik, ik in ieder geval wel.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement