Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 nov, 2014 23:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hierbij een antwoord op een vraag die me via mail gesteld was, ik heb er uiteindelijk zoveel tijd aan besteed dat ik het evengoed hier voor iedereen kan plaatsen. Het is de methode zoals ik ze toepas, ongetwijfeld voor verbetering vatbaar.

(...) Allereerst kan ik je al een link geven naar een tutorial die hier door iemand anders geplaatst is, http://www.modelbrouwers.nl/docs/modelbrouwers_step-by-step_figuurschilderen_in_olieverf.pdf. De tips daarin gaan over olieverf, die ik zelf echter nog niet gebruikt heb, dat ga ik wel eens uitproberen in de nabije toekomst. Hoe heb ik het dan wel gedaan?

Afbeelding
Afbeelding

1: de figuren worden volledig ingegraveerd met een puntig scalpel waar dat nodig is. Styreenkits hebben niet dezelfde mate van diep reliëf als resinkits, maar daar kan je zelf verbetering in brengen door alle kledingrandjes, mouwen, broekspijpen en hemdskragen bij te werken tot ze net zo dun zijn als in werkelijkheid. Zo hoef je geen onnodige valse schaduwen te schilderen.

Afbeelding
Afbeelding

2: alles dat op je diorama terechtkomt, gaat in de primer. Ik gebruik vaak zwarte primer van Armypainter omdat die snel droogt en stevig is. Ik heb er een hekel aan als er op een model ergens stukjes plastic doorschemeren, dus spuit ik op een spuitstandaard en draai die zeker de vier windrichtingen op tijdens het primen.

Afbeelding

3: elk mannetje wordt in de basiskleur gezet. Deze bedekt de figuur volledig en dekkend. Gebruik hiervoor de kleur die de handleiding het best benadert.

Afbeelding
Afbeelding

4: schaduw zetten. Bij het Flakdiorama heb ik dit op twee manieren gedaan. Voor de eerste heb je een double-action airbrush nodig. Spuit alle gewrichten en zones van de kledingstukken die een uitdieping hebben ten opzichte van het vlak (enkels, achterkant knieën, gordel, bij personen met de benen/armen samengedrukt tussen de benen/armen, de oksels, binnenkant ellebogen, mouwgaten en de halsregio) in een tint die iets sterker is dan de basiskleur. Gebruik niet gewoon zwart om donkerder te maken maar versterk ook de kleurtoon zelf (bijvoorbeeld voor geel gebruik je zandbruin in plaats van grauwgroen). De tweede methode die ik gebruikte was een wash in de diepe plooien maar het bleek nodig om de harde randen die dit opleverde hier en daar weg te schuren. Als je voor de basiskleur stevige verf neemt zoals Tamiya XF, dan kan je watergedragen washes zoals van Vallejoverf daar probleemloos vanaf schuren.

Afbeelding

5: highlights zetten door middel van drybrushing. Gebruik hiervoor een tint lichter dan de basiskleur en behandel alleen de hogere delen. Je merkt het op bij het linkerbovenbeen van de agent. Als dit gedaan is en je vindt het kleurverschil wat te opvallend, dan kan je een filter van verdunde basisverf over het geheel leggen om dit te verzachten.

Afbeelding


6: secundaire kleuren: herhaal de drie voorgaande stappen voor alle andere kleurgebieden in de figuur. Wil je de basis spuiten, dan zal je moeten werken met afplakken door tape of kneedgom. Ik vond dat handig voor de grillige omranding van de laarzen. Let wel, zwart kan je niet donkerder maken om te schaduwen.

Afbeelding

7: aangezichten en handen afwerken: doe dit zo mogelijk apart van het lichaam voor een perfecte afscheiding. Oordeel of het hoofd uit de kit bruikbaar is voor de situatie die je afbeeldt. Vervang zo nodig met een ander en zorg dat je dit eerst goed dryfit om geen drastische bewerkingen te moeten doen op je pas geschilderde, kwetsbare figuurkop. Gebruik na het aanbrengen van de huidskleur verschillende variaties van rose, blauw en bruin om meer leven in de gezichten te brengen. Alle onderdelen van het gezicht moeten hierbij meegenomen worden: oren, wangen en neus rose, daarna de neuspunt bleek, de zones onder de ogen blauw, de binnenste ooghoeken donker. De handen moeten tussen elke vinger en aan de polsen een bruinrode wash krijgen. De ogen zijn uiteraard het moeilijkst. Het oogwit gaat nog net met een fijn penseel. Plaats de pupillen met een aangepunte tandenstoker, vanzelf is die nog niet scherp genoeg hiervoor. Als je wat geoefend bent, kan je eerst nog een gekleurde iris plaatsen. Zwak het puntje van de zwarte lens af met wat verdunde irisverf om een priemende blik te vermijden. Is er teveel oogwit, schilder dan bij met huidskleur. Vergeet de wenkbrauwen niet. Daarvoor en voor het hoofdhaar heb je ook weer een basiskleur nodig die een stuk sterker is dan de beoogde kleur. Gebruik voor blond haar bijvoorbeeld oker basiskleur en voor wit haar blauwgrijs.

Na het schilderen wordt alles mat afgelakt, dit doe ik met Armypainter spuitbussen die een perfect onreflecterend effect geven. Je krijgt hier en daar een wittige aanslag maar die kan grotendeels weggehaald worden door opwrijven met een stijf penseel. Pas hierna kan je de reflecterende onderdelen aanbrengen, zoals PE badges, gordelgespen of opgeschilderde knopen. Gebruik hiervoor enamels zoals Humbrol of Revell.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement