Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Beagle-1 VMC 2814 "Houston, The Beagle has landed!"
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=6806
Pagina 4 van 36

Auteur:  Brouwer [ zo 17 dec, 2006 20:52 pm ]
Berichttitel: 

Op het modelbouwforum.nl loopt een draadje waar dit juist weer afgeraden werd. Dit ivm de speling welke dan 2 kanten op kan werken.

ik weet niet of je uberhaupt speling hebt in je spindels, dus of dit ook bij jou zou kunnen voorkomen.

Wellicht kan je hem deels compenseren, zodat je een kilo of 7-8 overhoudt. Dat zou genoeg moeten zijn om een frees in materiaal te kunnen laten zakken. Wellicht zelfs met minder...

Auteur:  Arie Kabaalstra [ zo 17 dec, 2006 20:59 pm ]
Berichttitel: 

gooi me het URL van dat draadje maar eens op dan?.. ga ik even kijken.. ik heb de wijsheid tenslotte ook niet in pacht..

Feit is wel, dat we op de zaak 2 machines hebben staan met een Contragewicht in het frame.

de spindelmoeren die ik ga gebruiken overigens zijn van Bosch Rexroth, Type FEM-EB zonder "backlash"oftewel spelingvrij...

Auteur:  2cv [ zo 17 dec, 2006 21:03 pm ]
Berichttitel: 

Contragewicht ietsje minder zwaar nemen dan het gewicht wat het omhoog moet houden, zodat de motoren altijd enigzins belast blijven.

Auteur:  Brouwer [ zo 17 dec, 2006 23:05 pm ]
Berichttitel: 

Your wish is my command...

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=49087

In dat subforum staat wel meer over CNC bankjes.

Auteur:  Arie Kabaalstra [ ma 18 dec, 2006 0:38 am ]
Berichttitel: 

Interessant topicje. echter.. da's een behoorlijk zwaardere machine dan de mijne.. 't koppel van mijn motoren ligt wel wat lager...

wel mooi dat ie "spelingscompensatie op de spindels heeft gemonteerd, zo ben je een stuk zuiverder..

zoals eerder vermeld, de spindelmoeren die ik ga gebruiken zijn spelingsvrij, dus beweging als gevolg van een contragewicht zal ik geen last van hebben.. tevens zijn mijn motoren rechtstreeks aangesloten, en heb ik ook geen tandriemen..
( ik speel echter nog wel met de gedachte de Z-motor dichter bij de kop te plaatsen, en de freesmotor verder naar achteren, om een freesspil op kogellagers op de huidige plaats te monteren.. zo heb ik meer keuze in mijn freesdiameters, en de bevestiging van Freesjes.. Wordt Vervolgd :) )

Auteur:  Arie Kabaalstra [ ma 18 dec, 2006 21:53 pm ]
Berichttitel: 

Pomtiedom... Knutsel, pruts...

Vandaag in de lunchpauze de onderplaat van een heleboel gaatjes voorzien, om straks de geleiding op te sleutelen, en om de Kolom vast te bouten.

Tevens de X-slede gefreesd, en weer vlak geslepen.
Ik heb ervoor gekozen de Sleden zo laag mogelijk te houden, hetgeen betekend dat ik hier en daar uitsparingen moet frezen waar bijvoorbeeld de motor onderdoor kan, als de slede helemaal aan de linkerkant staat.

op het moment echter, dat je een uitsparing uit een plaat freest, dan trekt ie krom, je onderbreekt de inwendige spanningen, en de spanningen in het stuk wat je niet wegfreest, krijgen de overhand.. , je onderdeel krijgt een "katterug"

Om die Katterug ongedaan te maken, moet je dus weer gaan slijpen, maar dan wel zo dat je de "kier" die onder je onderdeel onstaan is door het kromtrekken, opvult met "folie-band" een soort Voelermaat op rollen van 5 meter lengte, stukje afknippen en onder het onderdeel leggen..

Ik had vantevoren even gemeten, en de slede was maarliefst 0,13 mm kromgetrokken, dus 30 Cm 0,1 en 30 Cm 0,03 afgeknipt, en die middenonder gelegd, zo houd de plaat zijn kromme vorm als je de magneet van de slijpmachine aanzet ( vlakslijpmachines hebben een grote elektromagneet om stalen onderdelen op te spannen )

Op deze manier krijg je geen extra spanning in je onderdeel als je de magneet aanzet, vul je de ruimte niet op, dan trek je 't onderdeel vlak met de magneet, en veert ie gewoon terug als je de magneet weer uitschakelt...

als je de bolle kant dan vlak hebt, kun je het onderdeel gewoon omdraaien en zo op de magneet leggen om de holle kant na te slijpen..

na dit klusje had ik een evenwijdigheidsverschil van nog maar 0,01 mm , mogelijk wordt dit nog minder als ik de slede op zijn geleiding gemonteerd heb zitten.. dan trek je die laatste honderdste millimeter er mogelijk nog uit.. Dit is ook één van de redenen dat ik 't machientje zelf wilde bouwen, "standaard machines" zijn me vaak niet zuiver genoeg.., op mijn proxxon freesbankje kan ik een evenwijdigheid halen van 0.01 mm , maar dan moet ik er echt voor gaan zitten, en tig keer meten... gelukkig heb ik al een geslepen machineklemmetje gemaakt, met scherpe bekken.. ik kan een onderdeel van slechts 0, 5 mm dik nog gewoon in de klem zetten, en er 0.1 mm affrezen zonder dat ik de bekken raak.. voor deze machine komt er ook nog een grotere, mogelijk met "Rollen" om em tevens als "sinuslineaal te kunnen gebruiken..

Morgen heb ik een ADV-dag.. dat betekent dat ik de hele middag ( 'smorgens heb ik even iets anders te doen ) aan mijn machientje kan werken.. tevens neem ik mijn camera even mee.. 't frame zal morgen wel gereed komen..

Auteur:  2cv [ ma 18 dec, 2006 21:58 pm ]
Berichttitel: 

Wat een precies gefrunnik ! Maar volgens mij is dat iets wat je dagelijks doet ;)

Auteur:  Arie Kabaalstra [ ma 18 dec, 2006 22:30 pm ]
Berichttitel: 

tja.. ik ben gereedschapmaker.. 't enige afwijkende van mijn dagelijkse werk is, dat ik het hele ding ook nog eens zelf heb geconstrueerd..:)

we werken normaliter nooit zuiverder dan 0,01 mm, dus het valt allemaal nog wel mee.. :? .. sommige onderdelen echter ( stempelhuizen ) meet ik semi-automatisch in, en dan kun je wel eens op 0.001 uitkomen met je maatvoering.. als ik een groter verschil meet dan 0.005, dan ga ik sowieso opnieuw meten.. Een stempelhuis bestaat uit 2 platen ( 50 mm dik, geslepen binnen 0.01mm evenwijdig) de bovenplaat beweegt over stalen zuilen ( glijdt op en neer onder de pers ) die pennen , en de glijbussen zitten in de stempelplaat geperst, en die gaten gebruik ik om te meten.. als je 2 gaten meet, dan kun je simpelweg de hoek uitrekenen, en het bewerkingsprogramma roteren, zodat alles in één lijn met de zuilen ligt..

Ik bewerk alles bij voorkeur met minimale speling, al ben ik daar afgelopen zomer mee de mist in gegaan.. bij 28graden celsuis zet een onderdeel van 20 cm in doorsnede 0.03 mm uit.. toen een collega de boel ging monteren bij 20 graden, pastte het kreng dus niet.. even 0,03mm uitfrezen nog maar dan.. :)

Auteur:  Arie Kabaalstra [ di 19 dec, 2006 23:44 pm ]
Berichttitel: 

Vandaag had ik "officieel" een ADV dag, maar vanmiddag ben ik toch even naar de zaak gegaan.. om even verder te gaan met de Freesbank..
Voor de kerstvakantie wil ik eigenlijk het frame klaar hebben, met alle Brackets en Supports

't hoofdframe is in elk geval klaar nu..

Afbeelding
de Verticale Frontplaat is in de grondplaat gemonteerd, die groef is net iets kleiner dan de plaat dik is, ik moet em er dus met een kunststof hamer voorzichtig in tikken, maar dan staat ie al zo goed als haaks..

Afbeelding
Hier is de uitsparing voor de Y-as motor te zien.. ik heb de motor ongeveer een centimeter dieper gelegd zodat ik de hele kruisslede laag kan houden,, minder momenten en een compactere bouw..

Afbeelding
Hier liggen 2 platen achter elkaar op de slijpmachine.. ze hoeven niet persé even dik te zijn, maar omdat ze bij elkaar horen, heb ik ze maar in een opspanning geslepen.. de ene wordt de Z-as motor plaat, die komt boven in de kolom voor de hoogteverstelling, de tweede plaat komt net boven de Y-as motor onder in de kolom, met het lager voor de spindel van de Z-as


Afbeelding
Dit is de onderkant van de X-slede en opspantafel.. ik heb er kamers in gefreest om het ding wat lichter te maken.. deze slede zal straks de hoogste snelheden gaan halen, dus mag er best wat van de massa af..

Afbeelding
Dit laatste onderdeeltje tenslotte is de eerste van een reeks kleine onderdeeltjes voor de bevestiging van spilmoeren, lagers en motoren.. Dit is de X-as motorsteun.

Morgen kan ik een Machineklem van de andere freesbank lenen, die collega is namelijk vrij, daarmee kan ik de lange ( 596 mm ) X-slede steunen gaan bewerken zonder dat ze gaan trillen of ombuigen.. daarna zal het weer slijpen geblazen zijn.. de uitsparingen voor de motorsteun, en de "Runners" waarmee het hele spul over de geleidingen loopt moeten spatzuiver zijn..

Auteur:  V8 power [ wo 20 dec, 2006 15:29 pm ]
Berichttitel: 

F**K zeg wat een preciesie werk zeg pet af voor je prestatie.
Als deze freesbank nie werkt dan weet ik het ook nie meer ze
Blijf ik ZEKER volgen succes nog met de freesbank

GRTZ V8 POWER

Pagina 4 van 36 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/