Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 351 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 36  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2006 2:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
doordat Beagle 't een beetje rustiger aan gaat doen, heeft ie wat dingetjes de deur uitgedaan.. daarbij een PC-tje, met wat hardware, en 3 Stappenmotoren.. die zijn bedoeld om een Freesmachine om te bouwen naar Computer-sturing..

Omdat ik zelf ook al met plannen rondliep eens zoiets te gaan bouwen was ik natuurlijk wel blij dat ik deze spulletjes kon overnemen.. daarom wil ik het eigenlijk meteen maar goed aanpakken.. Mijn proxxon Freesbankje blijft analoog, al krijgt ie mischien wel een keer een Digitale uitlezing, de CNC moest een stuk robuuster worden, en vooral een groter bereik hebben..

Afbeelding

De Specificaties voor zover..
Tafel: 280 x 140 mm
X-slag 280
Y-slag 145
Z-slag 165 mm

In de "Console" aan de verticale geleiding komt een Freesmotor van 580 Watt, met een toerenbereik van 7000-30000 Toeren.. genoeg om een freesje van 2 mm 188 m/min te laten lopen zodat ie in principe ook Staal moet kunnen verwerken.. zelfs een 0.5 mm freesje loopt nog ruim 47 meter..om mijn snijsnelheden hoef ik me dus geen zorgen te maken..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Laatst bijgewerkt door Arie Kabaalstra op di 22 mei, 2007 22:09 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2006 10:00 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Cool. Je weet dat ik ook al eens heb zitten denken aan zo'n ding. Voorlopig heb ik die gedachte maar even overboord gegooid, want de prijzen voor een CNC frees (ook 2de hands) zijn niet van deze wereld.

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 okt, 2006 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Vanavond eindelijk weer even tijd gehad om verder te werken aan het ontwerp van de Freesmachine.. Mijn chef heeft aangeboden de geleidingen te bestellen voor me ( hij krijgt korting bij Rexroth)..

Afbeelding

vanavond de motor, de stofkap op de motorslede, en diverse lagerzittingen en spindels toegevoegd.

nog niet op tekening, de onderplaat en behuizing.. ik wil er een "stofkap"omheen maken, met een afzuiging erin, omdat ik mogelijk veel schuim en resin zal gaan bewerken wil ik meteen het stof dat daarbij vrijkomt afzuigen middels een stofzuiger die in de onderkast van de machine zal worden geplaatst ( mogelijk aan te sturen vanuit de PC die ook in de onderkast komt ) verder kan ik de uitlaat van de stofzuiger misschien gebruiken om lucht in de machine te blazen om de spanen weg te blazen van de frees, en tevens de boel een beetje te koelen, op mijn "king-size frees op mijn werk heb ik ook een dergelijke "Blazer".. blaast ook metalen spanen met succes weg

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2006 10:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 okt, 2004 10:35 am
Berichten: 982
In ieder geval goede geleiders....

Ik zie op het modelbouwforum wel eens projecten van MDF (mooi materiaal, maar niet voor een freesbank) en ladegeleiders van de Gamma....

Het is maar wat je wilt met je nauwkeurigheid...

_________________
Bugatti Portal :: Bugatti Register ::


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2006 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
nauwkeurigheidzal bij deze machine op ongeveer 0,005 mm liggen.. voor mij eigenlijk nog iets aan de grote kant.. 0.001 was me liever geweest, maar daar moet ik dan vertragingen voor op de spindels bouwen... en die ook nog eens spelingsvrij krijgen..

tevens moet ik ook nog even in de gaten houden dat alle maten en nauwkeurigheden op 20 Graden Celsius bepaald zijn.. als het van de zomer weer eens richting de 30 graden gaat, dan zet 't machientje zo 0.05 mm uit... daar ga ik met mijn nauwkeurigheid... :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 okt, 2006 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 okt, 2004 10:35 am
Berichten: 982
In de software kan je toch aangeven hoeveel stappen je nodig hebt om "de trein om te keren" ofwel de speling in je aandrijving te compenseren?

_________________
Bugatti Portal :: Bugatti Register ::


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 okt, 2006 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
speling zal er niet inzitten.. kogelomloop geleidingen staan onder voorspanning.. de enige afwijking die ik kan krijgen is onder invloed van de temperatuur.. maar zolang ik geen spuitgietmatrijzen moet maken op dit machientje, maakt dat eigenlijk niet zoveel uit.. zolang de afwijkingen maar kleiner zijn dan mijn tolerantievelden die ik hanteer voor onderdelen van modellen.. ( 0.05 mm =/-.. oftewel een veld van 0,1 mm, ruimte zat dus...)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 okt, 2006 22:59 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.

Geregistreerd: vr 07 okt, 2005 0:25 am
Berichten: 4180
Ik vroeg me af of de kruistafel niet te zwaar uitgevoerd is voor een stappenmotor?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 okt, 2006 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
nee, de spindel is van het kogelomloop type, weinig wrijving, en datzelfde geld voor de geleidingen, daarom heb ik besloten om de machine vanaf nul te constueren, in plaats van het aanpassen van een bestaande machine, die hebben immers allemaal Zwalustaart geleidingen, en die lopen of te zwaar, of ze hebben speling.. Blokgeleidingen zijn wat dat betreft te prefereren, hoe langer ze zijn, hoe nauwkeuriger, maar dan moet ik ze zelf maken.. en da's best wel een bak werk.. dan maar even in de buidel tasten en kogelomloopgeleidingen erop.

de spindels hebben een spoed van 2 mm , dat levert bij een diameter van 12 mm een spoedhoek op van ( Tan^-1( 2/(3.14812)) pak em beet 3 graden... die houd je straks niet tegen met de hand...

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 okt, 2006 12:13 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.

Geregistreerd: vr 07 okt, 2005 0:25 am
Berichten: 4180
Hoe zien die kogelomloopgeleidingen er uit en gaat daar niet veel stof en vuil in zitten? Het doet me denken aan die transport banden waar dozen over worden geschoven in een distributie centrum. Daar zitten ook vaak van die kogels in.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 351 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 36  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement