Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 351 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 36  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2006 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Tsja, goed nadenken is altijd al een soort hobby van me geweest :wink:

Ik kan me inderdaad voorstellen dat zwaluwstaarten snel klemmen. Het is niet voor niets een van de oudst bekende technieken om twee stukken materiaal goed aan elkaar vast te laten zitten. Ik vind het fantastisch om te zien hoe je dit soort zaken zelf kunt maken. OK, je wordt dan ook niet gehinderd door gebrek aan materiaal (wat kost al dat materiaal wel niet) of gebrek aan kennis, maar de mogelijkheden van een cnc-freesmachine zijn nogal uitgebreid, dus het lijkt me een zalig stukje speelgoed.

Even een dagje programmeren, en in een paar uur kun je de meest fantastische dingen op tafel hebben liggen. Wie wil dat nou niet?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2006 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 11 dec, 2005 16:29 pm
Berichten: 84
Woonplaats: Terborg
De tranen biggelen over mijn rug, echt heel erg mooi! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en vooral naar de producten die je met dit apparaat gaat maken.

Ik blijf dit projectje op de voet volgen.

Jeroen

_________________
www.hieronymusonline.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2006 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
tja... 't komt allemaal door een beslissing die ik op mijn 13de nam.. :)

na het brugjaar VWO kwam ik tot de conclusie dat Frans, hoewel boeiend, Wiskunde, hoewel nuttig, en nog een handvol andere vakken in de theoretische richting, toch aan mij niet besteed waren.. Leren?.. Ok.. maar dan wel dingen waar ik direct iets mee kon.. dus de stap genomen ( geheel gesteund door mijn ouders om het VWO achter me te laten en over te stappen naar de LTS, een hele stap vooruit, omdat ik het geleerde direct in de praktijk kon toepassen..Daarna door naar de MTS, maar hier sloeg de verveling toe.. teveel droge theorie, en te weinig ruimte om er ook iets mee te doen.. het bedrijfsleven lonkte.. en dat bedrijfsleven is de beste leerschool gebleken.. toch in '95 verder gegaan met de MTS ( in de avonduren) en in '98 alsnog mijn diploma gehaald.. in de tussentijd was ik van constructiebankwerker door verandering van baan omgeschoold tot gereedschapmaker.. maar dan wel een met 2 lasdiploma's

Ik heb op mijn werk heel wat machines gebouwd, en door het aanmaken van verschillende onderdelen leer je je te verplaatsen in de visie van de constructeurs.

Zo leer je meer over constructies, en ik heb met mijn collega's al de gekste dingen gebouwd... wat te denken van ee 5-voudige carroussel draai-forceer bank?.. een machine met 5 spantangen in een carroussel, die 4 producten simultaan bewerkt, op 4 plaatsen de 5de plaats is voor het wisselen van producten, 't bewerkte product eruit, onbewerkt product erin..

of een boor-tap unit met een bewerkingscarroussel, om gietijzeren flenzen te boren en te tappen.. 2 boorkolommen met 2 of 4 spillige kop ( afhankelijk van het te bewerken product, een robot die uit een carroussel magazijn de producten pakt, inlegt op een bewerkingscarroussel, de spanen wegzuigt, bewerkte producten uitneemt, en in een bak gooit.
de bewerkingen vinden plaats onder 2 boorkolommen, 1 met boren, 1 met tappen..

of een TIG las machine die gewalste RVS buizen keurig inklemt, last, en uit de machine schuift als ie klaar is..

Dan is een Freesmachine ('t klinkt blasé) eigenlijk maar een makkie.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2006 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Klinkt als de carriere die ik graag had gemaakt.... als ik maar op tijd had geweten wat ik wilde doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 dec, 2006 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Net nog even aan het klooien geweest met de software waar ik een trial versie van heb gedownload..

DeskProto 4.1 ( www.deskproto.com ) ik had het 3D bestand van Arno's velgen nog op een hoekje van mijn harde schijf staan, de STL file geladen in DeskProto, 5minuten pielen met de instellingen, hoe te frezen, hoe diep, snede opdeling, voeding, dieptestap en Hop!
Afbeelding

Zulke software is meestal nogal prijzig.. deskproto is een nederlands product, met een nederlandse prijs... de Lite versie kost slechts €248,-, de Full versie ( die ik overweeg aan te schaffen als't machien naar tevredenheid werkt ) kost nog altijd minder dan €1000,-.. voor "slechts" €995,- mag ik me "licentiehouder noemen.. is het me wel waard..

Ik kan ook beginnen met de LIte versie, en dan later Upgraden naar Full, maar de totale prijs komt dan uit op € 1043,-.. en da's me als Hollander iets te gek..:)

't geeft me tevens de mogelijkheid om kleine onderdelen te "prototypen.. als iemand me een 3D bestand aanleverd, kan ik het uitfrezen...programmaatje maken is immers zo gepiept.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 dec, 2006 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
Wow, dat ziet eruit als dat apparaat (vergeef me mijn onwetendheid) dat door de Teutels in American Choppers wordt gebruikt, maar dan op schaal dan! Als ik het zo zie wordt hiermee de enige beperking je fantasie. 8) Maar ga je deze sublieme techniek ook commercieel inzetten? Je investeringen zijn immers mega als je je inspanningen aanvult met een Full licence. (je paart kwaliteit toch graag aan kwaliteit, nietwaar?)
Maar als brouwer heb je natuurlijk een jaloersmakende machine in huis!

Happy Modeling,
Easy Rider 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 dec, 2006 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
de Teutuls hebben deze :
Afbeelding
Bron: http://www.haascnc.com

een Haas CNC machine.. Haas heeft heel vooruitstrevende besturing, er is sprake van geweest dat we op de zaak ook een haas zouden krijgen, maar uiteindelijk is het een Bridgeport geworden ( goeie ervaring mee, we hadden er tenslotte al een )

de machine is één.. een goede besturing is een tweede.. daarom ben ik nu naarstig op zoek naar goede besturingen, en software om 3D modellen om te zetten naar CNC code.

't liefst zou ik een programma hebben wat Heidenhain code kan lezen om de machine aan te sturen.. Heidenhain is veel gebruiksvriendelijker dan ISO code, mischien dat ik ergens nog een postprocessor kan vinden om Heidenhain te vertalen naar ISO..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 dec, 2006 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 jun, 2005 0:28 am
Berichten: 3455
Woonplaats: Genk, Limburg, Belgie
leuke machines arie! Mijn cnc machine (draaibank dan) op het werk, draait ook onder heidenhein sturing. Soms komen er nogal wat rare foutmeldingen op en de cyclussen kloppen niet altijd, maar voor de rest is de software wel ok.

Tom

_________________
Valentino Rossi 1/12 Models - VW 1/24 models - Hondensport ==> www.tom-maenen.be
Hondenclub De Moedige Herdershond ==> www.demoedigeherdershond.be


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 dec, 2006 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
ik had laatst mot met een collega.. ik moest noodgedwongen op de VMC 610 een productierun instellen, omdat "m'n ouwe trouwe VMC 800" een kapot relais had, waardoor de Kop bij een toolwissel de Caroussel met gereedschappen geramd had..

ik had het programma 1:1 overgetypt, en op de nieuwe besturing ( heidenhain iTNC 530 gaf ie foutmeldingen, terwijl de TNC 410 op de VMC 800 geen krimp gaf..

Volgens mijn collega kwam het omdat de besturing was ontworpen voor de nieuwe Cycli, en de oude dus wel eens gekke dingen konden doen..

Mijn reactie"KLINKKARE ONZIN!!!... als die cycli niet meer werken op de nieuwe besturing, waarom zitten ze er dan in?.. de nieuwe Cycli vragen veel meer parameters, de oude programmeren veel sneller.. en da's voor mij te verkiezen boven de nieuwe... "

ik vraag me wel eens af.. door wie worden die cycli geschreven?,.. door ervaren frezers, of door "theoretici", die nog nooit een freesbank aangeraakt hebben?..

Zlef schrijf ik ook cycli, de oude sturing heeft geen rondkamercyclus met Helicoidale verplaatsing.. die heb ik dus zelf maar even geschreven.. met cyclus 12 PGM-Call kan ik ze zo aanroepen.. alleen de parameters moet ik handmatig ingeven.. dialogen schrijven is met de 410 helaas niet mogelijk..

maar over het algemeen is Heidenhain wel de betere besturing.. ISO is niet echt ISO.. standaardisatie is soms ver te zoeken.. G25 is bij ons op de oude draaibanken een Unconditional Jump, dus G25 N10 betekend terug naar af.. M30( end and rewind ) maakt op die machine geen verschil met M02 (einde).. de nieuwe besturingen maken ook geen onderscheid.. M2, of M30 is beide end, and rewind .. je kunt meteen weer doorstarten..

TurboCNC, de besturing waar ik mijn CNC-Freesbankje mee ga aansturen gaat ook gewoon terug naar N10 als ik M02, of M30 programmeer.. Rewind is eigenlijk achterhaald, wie werkt er nu nog met magneetband, of erger.. Ponsbanden...

Ik ben ook nog aan het kijken naar andere software.. Desknc, bijvoorbeeld, eens kijken wat er zoal mogelijk is..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2006 19:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 aug, 2005 0:51 am
Berichten: 100
Doet me denken aan die CNC-verhaaltjes op school. Ik ben zelf van mening dat ik dat voor niets geleerd heb, omdat elke machine net iets anders werkt. Anderzijds heb ik er even aan 'geroken' dus is het niet totaal onbekend voor mij.

_________________
Bigger = better !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 351 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 36  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement