Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 351 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 36  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2006 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 okt, 2004 10:35 am
Berichten: 982
Tsja, veel beter dan dit krijg je ze niet. Maar ga geen uren rekenen...

_________________
Bugatti Portal :: Bugatti Register ::


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2006 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 jun, 2005 0:28 am
Berichten: 3455
Woonplaats: Genk, Limburg, Belgie
Inderdaad mooi werk Arie! Als ik kon frezen, had ik ook wel zin om zo'n ding te maken en zelf velgen te draaien/frezen, maar dan uit alu, niet gieten in Resin. Draaien zal wel lukken, maar dat frezen lukt me nooit...

Tom

_________________
Valentino Rossi 1/12 Models - VW 1/24 models - Hondensport ==> www.tom-maenen.be
Hondenclub De Moedige Herdershond ==> www.demoedigeherdershond.be


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2006 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Brouwer schreef:
Tsja, veel beter dan dit krijg je ze niet. Maar ga geen uren rekenen...


Inderdaad.. het construeren kostte me al een week, en dan heb ik nog een aantal "last minute changes" her en der in het ontwerp..

Gelukkig heb ik de beschikking over de benodigde machines, zodat ik alles zuiver kan slijpen en frezen..

Vandaag heb ik de Steunen voor Z-as motor en Z-as lager op maat geslepen.. tussen de kolommen is er 120.8mm ruimte, dus 2 platen tegelijk op de slijpmachine, en op 120.8mm geslepen, die gaan er nu spelingsvrij tussen.. morgen de lagerzitting en de motorpassing frezen, en de bevestigingsgaten boren en tappen..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2006 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Ohja.. verder binnenlands nieuws.. mijn chef vertelde me vanmiddag dat ie de prijzen voor de geleidingen heegft opgevraagd.. de moeren zijn van het spelingsloze type ( volgens hem minder dan 0.001 mm speling )
geleidingen zijn van tolerantieklasse H.

prettig om samen te werken met mensen die weten dat je precisie nastreeft.. nauwkeurigheden van 0.005 mm moeten straks mogelijk zijn..

Nu nog even afwachten wat het hele grapje gaat kosten, hoewel ik onderhand niet meer terug kan...:)

't wordt wel een leuk project onderhand.. collega's volgen het inmiddels ook op de voet..
Ook de directuer is op de hoogte en onder de indruk, al ben ik nog niet onder de indruk van het bedrag op mijn salarisstrook...:) de meeste machines die ik bouw zijn niet zo nauwkeurig omdat het simpelweg niet nodig is.. Vorig jaar nog een 2 verticale draaibankjes en een lasmanipulator gebouwd... hopelijk krijgen we 't komende jaar meer van zulke projecten.. dan weet ik inmiddels wel hoe we het gaan bouwen.. Nog mooier dan de vorige...

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2006 1:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
Ik ben volledig onder de indruk!
Hoewel het me een graad of twee boven de pet gaat, is de passie voor wat je doet meer dan duidelijk! :P Als eenvoudig Out Of the Box brouwer ben ik al gelukkig met m'n Minicraft boormachientjes. :oops:
Ik heb bewondering voor je beleving van je beroep, en de wijze waarop je het combineert met je hobby. (Bewondering, of ben ik nou gewoon jaloers... :mrgreen: )
Het is vakmanschap ten top, en ik kan me voorstellen dat collega's en directie je hobbyproject volgen: passie is aanstekelijk!

Happy Modeling,
Easy Rider 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2006 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Vanmiddag nog even verder gewerkt aan de Freesbank,

Helaas geen foto-update, maar morgen zit er weer een grote update aan te komen..

Waarom morgen?.. omdat ik morgen de X-geleidingen ga maken.. 't zijn 2 balken van 596 mm, alleen zijn ze door de bewerkingen alweer krom als een hoepel.. , eerst nog "tegenfrezen". dan komt 't spul weer een beetje recht..
Daarna moet het geslepen worden, gelukkig heb ik de "storing" aan de grote slijpmachine kunnen verhelpen, er lag een Fase uit.. even een nieuwe smeltveiligheid erin, en we kunnen weer... :)

Verder heb ik de motorpassing in de Z-motorsteun gefreesd, en de bevestigingsgaten geboord en getapt.

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2006 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Zoals Gisteren beloofd, een Foto-update van de Freesbank:

Ik zal ook alvast verklappen welke naam ik 'm ga geven.. :)

Beagle-1 VMC 2814

Deze naam is natuurlijk ontleend aan de Nickname van Erik Baetens, waar ik het PC-tje met stappenmotoren en besturing van heb overgenomen. VMC staat voor "Vertical Machining Center" en 2814 staat voor 28cm X-as en 14cm Y-as werkbereik.
Voor die 28cm Slag moesten dus nog de X-asgeleidingen gemaakt worden.. een klusje waar ik 2 machineklemmen voor nodig had..


De Voorste en achterste geleiding met X-as motorsteun
Afbeelding

Detail opname van de X-as motorsteun
Afbeelding

De opspanning van beide geleiders in de 2 machineklemmen in "m'n Bridgeport VMC 800-van de zaak"
Afbeelding

Even een "dry-fitje" met de motor gemonteerd
Afbeelding

en de motorsteun uit een andere hoek..
Afbeelding

Alle nu gemaakte onderdelen even "gedryfit" als Totaal plaatje(voorzijde)
Afbeelding

En achterzijde, de plaat onderin de kolom, daar moet nog 20 mm af.. en er moeten nog 4 gaatjes M5 in geboord worden zodat ik ze ook in de zijkanten van de kolom kan vastzetten.. verder moet de zitting voor het Z-as-spindellager" nog gefreesd worden
Afbeelding

En last but not least, detail van de geleidingen, in de uitsparingen links en rechts komen de "Runnerblocks" van de kogelomlooprails, de halfronde uitsparing in de achterste ( op de machine voorste) is voor de "kogelomloopmoer" die gaat zorgen voor de verplaatsing van de slede in de Y-as
Afbeelding

Schreef ik eerder over het kromtrekken van de geleidingen als gevolg van het frezen, welnu... 't valt mee..

doordat ik in eerste instantie 5 mm van de totale hoogte affreesde, en er de uitsparingen voor de Runners in freesde, trokken de geleidingen zo'n 1.5 mm krom... na het afrezen van de andere kant ( ook 5 mm , ze waren 40 mm hoog, en ik moest 30 mm hebben) kwam de boel weer een beetje in vorm.. de achterste balk ( die met het gaatje erin ) is nu slechts 0.1 mm krom, de voorste met de uitsparing voor de Kogelomloopmoer is door het affrezen van de andere kant teruggekomen tot 0.3 mm.

de voorste balk gaat volgend jaar ( volgend jaar?.. ja.. volgende week heb ik lekker vrij ) even onder de pers, of ik knijp 'm middels de machine klem in zijn vorm..
hopelijk krijg ik em op die manier zo op ongeveer een 0.1 mm terug recht.. dan hoef ik ze alleen maar uit te vullen en even op de grote slijpmachine te leggen.. ,
daarna ( en ik hoop dat dat past..) wil ik de uitsparingen voor de runners naslijpen zodat de runners alle vier binnen 0.005 mm op één vlak liggen, en even ver van de bovenkant af.. zodat de tafel straks perfect evenwijdig ( binnen 0.01 mm) met het frame loopt..

In de vakantie kan ik dan op mijn gemakkie weer eens wat brouwen aan andere dingen, en eens kijken of ik op marktplaats ofzo een stalen kast kan vinden van pak em beet 50 x 70 Cm, van een meter hoog ofzo.. die kan dan mooi als onderstel dienen..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2006 5:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Ik ben razend jaloers op je. Al was het maar omdat je zulke leuke spullen op de zaak tot je beschikking hebt, en zometeen thuis ook nog eens.
Wat wordt het volgende? Een thuisgemaakte 3D printer?

Maar ik heb wel een vraagje:

Hoe zit dat eigenlijk met die toleranties als je met het machien aan de gang gaat? Trekt de zaak dan niet krom door het klemmen van het materiaal of het tegen de freeskop duwen ervan? Je merkt het al, ik ben geen frezer... :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2006 11:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Een beetje vervorming zul je altijd houden.. daar ontkom je niet aan.. maar als het goed is, is de stijfheid van de machine groot genoeg om dat op te vangen...

De "runners" van de bovenslede staan niet voor niets Ver uit elkaar.. al zou je de spanplaat al kromtrekken met het opspannen van een werkstuk, dan nog maak het niet veel uit voor de nauwkeurigheid.
omdat ik alles zo compact mogelijk heb geconstureerd blijven de buigende momenten in de hele constructie relatief laag, zodat ook de vervormingen binnen de perken blijven..

Je bent dan wel geen frezer, maar je denkt wel goed na over dit soort zaken merk ik.. ik heb het op mijn werk wel een keer gezien dat een collega een lang stuk staal op een van de conventionele freesbanken had opgespannen, 't staal was alleen kromgetrokken, en door het opspannen aan de uiteinden trok ie ook de freestafel krom... die zat dus zo vast als een huis... die machine had lange zwaluwstaartgeleidingen.. als je maar een beetje vervorming hebt, lopen ze vast.. blokgeleidingen hebben daar al veel minder last van, maar die zijn minder stabiel.
de beste oplossing ( hoewel de duurste) is de kogelomloopgeleiding zoals ik em op deze machine toepas... Bridgeport, de fabrikant van de 2 CNC freesbanken die we hebben staan, gebruikt deze geleidingen ook op de nieuwere machines.. de oudere ( zoals de VMC 800 waar ik mee werk ) hebben lange blokgeleidingen, zuiver genoeg door zijn grote lengte ( slede van 1000 x 550 mm )

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2006 12:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 jun, 2005 0:28 am
Berichten: 3455
Woonplaats: Genk, Limburg, Belgie
Een woord...PRACHTIG!

Tom

_________________
Valentino Rossi 1/12 Models - VW 1/24 models - Hondensport ==> www.tom-maenen.be
Hondenclub De Moedige Herdershond ==> www.demoedigeherdershond.be


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 351 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 36  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement