Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 351 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 36  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2007 1:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
eigenlijk geen gekke gedachte... ISO codering is ooit eens bedacht om een Universele taal te hebben voor het programmeren.. een soort "esperanto" dus..

't probleem is alleen dat in tegenstelling tot Esperanto er allerlei Dialecten zijn ontstaan.. en dat soms besturingen van dezelfde fabrikant elkaar niet snappen.. maar opzich is het wel nuttig er 't nodige van te weten.. 't zijn vaak de "hogere functies"die per machine verschillen..

Gelukkig is G92 op elke machine een Nulpuntverschuiving, M03 spindel rechtsom, M04 Spindel Linksom, M08 Koeling aan, M09 Koeling uit, M05 Spindelstop, G00 ijlgang, G01 Voeding, G02/03 Cirkelboog Clockwise/counterclockwise..

Met die commando's kun je al zo'n 95 % van de werkstukken maken.. pas als je met conditionele sprongen ( if/then, else Commando's) gaat werken, dan wordt het oppassen geblazen..

Zelf werk ik heel veel met Conditionele sprongen.. jammer dat Heidenhain en ISO niet net zoals Basic een Loop until routine kennen, Gosub kan in Heidenhain wel, daar heet het Label call, of Program call ( extern programma aanroepen en aflopen, terug naar main programma )..

als CNC Frezer/draaier/vonker/slijper ben je al een halve IT-er... :)

als ik de licentie koop van mijn besturing ( turboCNC ) dan krijg ik er een SDK bij ( Software development Kit) .. oftewel.. ik kan eigenhandig in de broncode gaan spitten, en dingen aanpassen die ik wil aanpassen.. mischien dat ik em vertaal naar Heidenhain Code.. moet ik alleen nog even kijken hoe ik een SL-cyclus moet schrijven.. bij een Heidenhain sturing kan je namelijk een Contour "Uitruimen".. je programmeert een Cyclus waarbij je een Label aangeeft( onderprogramma ) waarin je een contour beschrijft, verder geef je in een dialoog de veiligheidsafstand, diepte, en voedingen in, en de machine freest alles weg wat zich binnen de contour bevind, tot de geprogrammeerde diepte.. als ik een driehoekig gat wil hebben ( denk aan de ruimte tussen twee spaken in een velg) dan hoef ik alleen maar die "taartpunt te beschrijven, en in te geven hoe diep het moet worden...

aan de andere kant.. ik kan me met Deskproto software al die moeite besparen.. en rechtstreeks vanuit mijn tekensoftware de zooi programmeren.. ( ik wil alleen nog een Zipdrive, of een flashcardreader in de PC zetten, voor de programma's.. of ik mieter er een draadloos netwerk in.. kan ik internetten vanaf mijn freesbank :)... )

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2007 16:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 04 jan, 2007 16:12 pm
Berichten: 4
Woonplaats: Wagenborgen
mooi werk!

Ik heb zelf net een Black & Red X2 omgebouwd naar CNC. Dit is nu mijn 2e machine (naast een proxxon) Op alles assen zijn nu kogelomloop gekomen. verder ben ik nu bezig met het maken van een 4e as.

Ik heb alles draaien onder de Mach3 besturing software voor Win XP en dit bevalt prima. de software is gratis tot 1000 regels G-code. ( www.artofcnc.ca )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2007 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
een black and red?.. je bent klant bij Herman Buitelaar?.. :)..

't is hier 10 minuten fietsen vandaan.. ik moet er nog even langs voor een klein klauwplaatje voor de 4de as.. Mach3 Software heb ik ook gedownload, maar ik vind het veel te veel toeters en bellen hebben.. ik ga TurboCNC gebruiken.. (of ik moet iets anders vinden waar ik lekker mee kan werken.. ZONDER Muis.. muizen horen niet in de werkplaats.. :) )

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2007 23:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 04 jan, 2007 16:12 pm
Berichten: 4
Woonplaats: Wagenborgen
TurboCNC kon mij niet echt overtuigen. Mach3 is super simpel in het gebruik, en je kunt een CAD programma ernaast draaien.

Ik heb er wel een muis aan, maar voor de frees heb ik een elektronisch handwiel ,zoiets ongeveer ,met keuze schakelaar voor de as en het increment;

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2007 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
een Electronisch handwiel heb ik ook al liggen, die moet ik nog wel aansluiten en instellen, maar da's van later zorg.. ik werk heel veel met "incrementele jog" en continu jog voor "even vlakken"

ik vind Mach3 teveel Windows en te weinig besturing.. veel te veel "knoppen".. Turbo CNC heeft een paar sneltoetsen voor de meest gebruikte functies. Cad ga ik wel doen op een andere PC, de bestanden zet ik wel over met een Floppy, Flashcard of Zip schijf.

Vandaag ben ik nog even bezig geweest met de bouw.. de kleinere onderdelen komen zo langzamerhand aan de beurt.. de Lagerhouders voor de X-as en Y as.. de gaten voor de lagers heb ik er nog niet in gekotterd, dat komt pas als ik alles klaar en gemonteerd heb, zo weet ik op welke hoogte alles komt te zitten, dan maak ik alles pas op elkaar.. dan blijft er maximaal 0.05 mm over om af te stellen.. tikje met de kunststof hamer en klaar is kees.. ehhh Arie..

Morgen zal ik er niet mee bezig zijn.. morgenmiddag heb ik ADV, en kan ik eindelijk mijn auto op gaan halen na een (te) lange reparatie ( gelukkig garantiewerk.. gebroken Bougie )

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2007 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Vandaag toch wel iets kunnen doen aan de freesbank.. de X-as geleidingen zijn geslepen, 't viel op zich wel mee, de afwijking was in totaal niet meer dan 0,2 mm over een lengte van 600 mm.. die 0.2 mm was er dus zo af...

ze zijn nu recht binnen 0,01 mm, de rest wordt er wel uitgetrokken als ik de kogelomlooprails monteer.

Verder heb ik een stukje strip gebruikt om een T-vormige strip te frezen, voor het vervaardigen van de nodige T-moeren om straks dingen op te kunnen spannen..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2007 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 29 okt, 2006 20:22 pm
Berichten: 440
Woonplaats: Assen
Tjonge jonge Arie. Dat word wel wat zeg. :shock:
Kun je daar geen handeltje mee beginnen :lol: :lol: :lol:

Jacco 8)

_________________
They depended on each other, and the world depended on them. Currahee!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2007 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
een handeltje?.. vast wel.. maar bedenk je dan wel even dat ik arbeidsloon moet gaan rekenen, en het uurtarief van een gereedschapmaker is al niet misselijk, dan komen daar nog machinetarief, en het tarief van de constructeur bij ( Ben ik zelf.. dus strijk ik dat ook op.. .:) )

als ik 't arbeidsloon zou moeten rekenen, dan kom je waarschijnlijk uit op een kleine € 6000,-, voor alleen het bouwen.. voor de constructie zou daar denk ik nog eens een € 1500,- bij komen.. en dan nog de materialen ( geleidingen, kogelomloopspillen, frees motor, stappen motoren, drivers

Commercieel is dat niet haalbaar... ik zou eventueel wel een vereenvoudigd ontwerp kunnen maken, en daar tekeningen van verkopen, zodat een hobbyist zelf zoiets kan maken.. gelukkig zijn de aansluitingen van de Stappenmotoren Genormaliseerd ( ik gebruik NEMA 23 ), en is het aansluiten een makkie...

Net even aan het surfen geweest... Klauwplaatjes voor de 4de as heb ik nog niet kleiner kunnen vinden als 80 mm.. eigenlijk wil ik een kleinere klauwplaat, 60 mm ofzo..

Later zal er ook nog een Spantanghouder gemaakt gaan worden, zodat ik ook kleine ronde asjes op kan spannen, en kan bewerken.. ( ook het CNC slijpen van Freesjes wil ik zo gaan doen..)
Eigenlijk wil ik een holle spindel, zodat ik ook langere assen in de spindel kan schuiven, en als ik een volgend onderdeel wil maken, dan hoef ik de as alleen maar een stukje op te schuiven., de stappenmotor moet er in dat gevan naast komen, dus moet er een overbrenging op.. ook maar eens naar kijken dus... :)

Tsssss.. en dan denk je nog dat je bijna klaar bent.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2007 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 jun, 2005 0:28 am
Berichten: 3455
Woonplaats: Genk, Limburg, Belgie
Goh Arie...Moest ik geen cnc'er zijn, dan snapte ik NIKS van dit topic ;) Maar nu kan ik tenminste volgen. Alleen is bij ons de 0 voor G01 weggelaten en koeling is M108 en M109 maar dat zal bij jou ook wel pakken denk ik als je de 0 voor G1 of M5 weglaat.
Zo is er ook M36 en 37 bij het draaien dan. Klauwplaat open/dicht. Alleen is een nulpuntverschuiving bij ons G53, 56 of 59...
Maar draaibanken werken nog niet iets anders dan freesmachines denk ik zo...

Tom

_________________
Valentino Rossi 1/12 Models - VW 1/24 models - Hondensport ==> www.tom-maenen.be
Hondenclub De Moedige Herdershond ==> www.demoedigeherdershond.be


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2007 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Tom..

G53 tm G59 zijn "universele ISO G-codes.. echter geen nulpuntverschuivingen, maar "Fixture offsets", als ik het goed begrijp kun je deze gebruiken voor verschillende opspanmallen, of klauwplaten/spantangen.

Op draaibanken werkt G92 netzogoed., op mijn werk pas ik het toe om de workshift in het programma te zetten.. de workshift bepalen we vanaf het machine nulpunt.

op die manier is het opstarten van een productierun vrij simpel.. je installeert de goede gereedschappen in de Turret, en bepaalt de lengtes met de Base-master, dan loop je het nulpunt aan, en zet de Z-as op nul.

de afstand naar het werkstuk kun je nu bepalen als je de referentie beitel naar het werkstuk beweegt.. de waarde die dan in je display staat, is je workshift.

als deze -412 mm bedraagt, dan zet je in het programma :N10 G92 Z412
als je het programma een volgende keer gaat gebruiken, dan zet je alle gereedschappen in de machine, meet de lengtes in, en de diameters ( kalibreren moet je toch doen als je met tolerantievelden van 0,02 mm werkt... , en je laat de machine naar het nulpunt lopen.. hier roep je het programma aan. (omdat een G92 incrementeel is, luidt de laatste regel altijd G25 N20 (M97 op andere machines )

RS 274 G-code is helaas alles behalve standaard.. daar komt nog bij dat ik van ISO de ballen verstand heb.. ik programmeer al 7 jaar hoofdzakelijk in Heidenhain.. op de Freesmachines. iso gebruik ik alleen op draaibanken..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 351 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 36  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement