Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 15 feb, 2026 13:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 jan, 2026 14:14 pm 
Brouwer

Hallo forumgenoten, tijdje geleden dat ik hier nog gepost heb :oops: maar dat komt omdat de modelbouw op een heeeeel laag pitje stond.

Sinds een paar weken dus weer oan de geng met... wijlen de Wilhelminatoren van Valkenburg in zuid-Limburg.
Als geboren en getogen Valkenburger was ik zeer ontsteld en verdrietig toen ik het nieuws hoorde van de instorting, dat kon niet, een icoon, weg :(

Als eerbetoon heb ik een model gemaakt in de schaal 1:100. Naja, mijn 3d printer heeft het meeste werk gedaan...

Geen echt bouwverslag dus, alleen wat plaatjes....

Zo zag ze er uit in betere tijden
Afbeelding

Afbeelding

En toen dit....
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb geen afmetingen, tekeningen of andere informatie behalve dat ze ca. 30m hoog was met bovenop een verlicht rood kruis van ca. 5m hoog.
Door wat geknutsel met mijn 3d programma en foto's van het internet kon ik toch een redelijk concept opstellen van de onderliggende verhoudingen.
Afbeelding

En van daaruit de details zo goed en zo kwaad mogelijk proberen na te bootsen.
Afbeelding

Dan het echte 'werk'
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

's-Avonds was het kruis rood verlicht, als je dan thuis kwam en dit 'zwevende' kruis in het donker zag en dan wist je dat je thuis was
Afbeelding

Ik ga proberen dat ook voor elkaar te krijgen, het kruis heb ik 'uitgehold' waarin straks ledjes komen en een deksel erop.
Nog geen idee hoe dat eruit gaat zien maar we zien wel
Afbeelding

Afbeelding

En dan voorlopig het eindresultaat, er moet nog e.e.a. gevuld en bijgewerkt worden en het kruis dus verlichten
Afbeelding

Afbeelding

Even ter vergelijking
Afbeelding

Op naar een volgend project.

Jack

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jan, 2026 22:53 pm 
Brouwer

Wat een mooi 'eerbetoon' aan 'jullie' icoon. Ik ben er wel langs gewandeld (Krijtland-pad in 2020), maar het was toen één van de zovele mooie gebouwen langs de route, niet wetende dat deze een paar jaar later zou instorten. Gelukkig hebben we de foto's nog.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jan, 2026 12:01 pm 
Brouwer

Dank je Bob, het was in ieder geval erg leuk om hem/haar te maken :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2026 10:52 am 
Brouwer

Erg mooi eerbetoon geworden! Ik vind het nog steeds een geluk bij een ongeluk dat het op de vroege ochtend gebeurde. Je moet er toch niet aan denken als...

Ik denk dat je het model nog levendiger zou kunnen maken met wat kleurverschil aan de mergelblokken, washes t.b.v. schaduwwerking etc. Al snap ik het ook als je het zo laat!

Voor het kruis zou je even kunnen zoeken naar LED filament. Dit zijn een soort flexibele TL-buisjes, dus perfect om het kruis gelijkmatig op te lichten in plaats van dat één enkel lichtpuntje het werk moet doen.
Die grote retro ''gloeilampen'' die nu populair zijn hebben vaak zo'n filamentje gespiraald rondom een kapstokje, maar die zijn dan natuurlijk niet rood. Ik weet zeker dat het online wel te krijgen is voor weinig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]