Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2022 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Tja, even een "tussendoortje" die al héééééél lang op zijn beurt wachtte: een Landini 6550 landbouwtrekker.
Het uitgangsmodel, een diecast Massey Ferguson 1014 van Italiaanse makelij ROS had ik al héél lang geleden hiervoor aangeschaft en met juist deze bedoeling.
Waarom?? Wel, in mijn puberteit heb ik veel bij een plaatselijke veehouder gewerkt, op zaterdagen, vrije (mid-)dagen en in schoolvakanties. Mijn meest favoriete bezigheden waren landwerk verrichten met de trekker(s). Mest uitrijden, kuilvoer snijden, weideslepen, maaien, schudden harken en wat dies meer zij.

Daartoe beschikte hij over een tweetal trekkers waaronder een Landini 6550. Voor die tijd (halverwege jaren '80) een moderne trekker door o.a. zij-schakeling, vól-gesynchroniseerde versnellingsbak en wel drie hydraulische ventielen! En dus is m'n collectie schaalmodellen eigenlijk niet compleet zonder een model hiervan. Dan zou je zeggen: die is vást wel ergens te koop.....................maar neen!

Van het merk Italiaanse merk Landini zijn er vrij weinig schaalmodellen uitgebracht, en als je hoge eisen stelt aan detaillering, dan wordt de spoeling al helemaal dunnetjes. En dus zit er niets anders op dan ook hier de creativiteit te tarten! ;-)

Zo kocht ik dus heel wat jaartjes terug een vrij eenvoudig modelletje van een sterk vergelijkend trekkertje, de Massey Ferguson 1014, gebouwd en uitgebracht door het Itaiaanse ROS. Het modelletje heeft in ieder geval de basis-vorm, waarmee je aan de slag kunt om er de Landini van te kunnen maken, evenals dat de cabine hetzelfde is. Immers, Massey Ferguson en Landini maakten deze series allebei, en zo waren er trekkerseries van beide merken die veel op elkaar leken.

Onderstaand wat afbeeldingen van het WWW waarop het MF-origineel is te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



In mijn folderverzameling van trekkers heb ik de originele folder van de 6550 er nog eens bij gezocht, om die te gebruiken als referentiekader.
Daarop / daarin staan niet zo heel veel afbeeldingen, maar in ieder geval voorop deze:

Afbeelding


Ik heb toch, en zeker achteraf, de indruk dat de Italianen vrij snel waren met het doorvoeren van veranderingen. In mijn zoektocht op het WWW zie ik bijv. vrij veel foto's waarbij de spatborden aan de cabine toch naar beneden toe waren verlengd aan de achterkant. Op bovenstaande foto zie ik een ander stuurwiel dan degene die zich in mijn herinnering bevindt. Voorspatborden en bredere banden kunnen natuurlijk optioneel zijn geweest voor de versie waarmee ik heb gewerkt.

Inmiddels ben ik van start gegaan met de verbouwing(en), die naar men bezig gaat, toch steeds verder gaan in de behoefte aan detaillering. Zoals vermeld bij andere modelbouwprojecten gaan de metalen delen eerst in het "afbijt-bad". De voorraad afbijt was echter aangekomen op het nulpunt, dus moest ik eerst langs een plaatselijk autoschade-herstelbedrijf, waar men me allervriendelijkst hielp aan een nieuwe voorraad, die waarschijnlijk wel weer een jaartje of tien meegaat.

Na het afbijt-bad aangevangen met de verbouwingen, die o.a. de volgende zaken omvatten:

* Demonteren van de aangedreven vooras en een niet-aangedreven vooras monteren, gebouwd uit een kitje
* Achterwand van de cabine omvormen tot de brandstoftank
* Diverse delen afzagen en/of wegvijlen om een realistischer hefinrichting te kunnen monteren die los als bouwkitje reeds aanwezig was
* Andere achterwielen besteld bij een leverancier in Frankrijk, die de grootte-verhoudingen beter uit de verf doen komen
* Een passende opvulbus maken ter opvulling van de achteras
* Andere zitting en bodemplaat maken voor in de cabine, alsmede de bedieningselementen daarin
* Motorkapbestickering maken
* Realistische grille maken
* Cabine voorzien van beglazing en diverse handgrepen her en der.

En zo gaan we langzaamaan verder. Er is nog heel veel te doen op het gebied van ver-/bouwen, o.a. op het gebied van de detaillering van de cabine. Die is van binnen, op een simpel stoeltje na, volledig kaal. Ook aan het chassis is al één en ander gedaan, maar is nog meer nodig. En uiteráárd moet 'ie de juiste kleur gaan krijgen t.z.t.

Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 feb, 2022 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Tja, we beginnen het proces natuurlijk weer met strippen en een "afbijt-badje".
Nadat ik vaststelde dat mijn voorraad professionele afbijt echter op was, moest ik eerst op zoek naar nieuwe.
De varianten die de bouwmarkten verkopen zijn van ongelooflijk slechte kwaliteit, dus daar zag ik geen brood in.
Dus online op zoek, en daar wat gevonden, nota bene in een spuitbus............ :?
Enfin, de les was gauw geleerd: ook dat was géén succes te noemen.
En dus de plaatselijke autoschadehersteller maar eens gebeld, en ja hoor: DIE snapte het probleem en was me ter wille!!
En wérkelijk, de lak VLOOG eraf!!!! Ook aan de binnenkant van het verfblik waarin ik het goedje meekreeg overigens........ :shock: :shock:

Afbeelding

Afbeelding


Na het kaal maken van complete chassis en cabine volgt een precieze inspectie van hoe de uitvoering nu is, en hoe die zou moeten worden.
Dat betekent dat er met ijzerzaag en vijl behoorlijk wat moet worden aangepast.
Uiteindelijk zo ongeveer leidend tot dit resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omdat er vrijwel géén interieur in de cabine zat was dat zo'n beetje de eerste prioriteit, om dat als eerste scratch te gaan bouwen.
Herinneringen en een folder komen daarbij goed van pas!
Uit een bouwdoosje van een andere trekker, de Zetor 3511 ( HIER het brouwverslag te vinden) hield ik nog een stoeltje over, en die kwam nu wel van pas.
Wel even netjes voorzien van twee armsteuntjes natuurlijk!
Hier het proces van de bouw van het interieur op beeld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het "veer-compartiment" onder de zitting is gemaakt van klein gesneden plastic plaatjes, veelal oude bankpasjes en/of lidmaatschapspasjes.
Die komen áltijd wel van pas (leuke woordspeling in dit kader :lol: :lol: :lol: )!


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 feb, 2022 15:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

In de hoop dat het inmiddels opvalt, hier de uitspraak dat ik details erg belangrijk vind! :wink:
Immers: details maken of breken een schaalmodel!
En zo dus ook voor deze Landini: een simpele, standaard cabine, is het eigenlijk niet...........
Nee, er moeten details in, véél details!
Dus "grof geschut in stelling", en een deel van het dak doorgeboord en verwijderd!
Op de plek daarvan komt dan straks een geopend dakluik, vergelijkbaar met hoe die in het 1:1-model aanwezig is.
Vervolgens ook handgrepen aan de binnenkant die het in' en uitstappen vergemakkelijken, evenals een "hemeltje" aan de binnenkant van het dak / plafond, met daarin wat details.
Onderstaand weer wat afbeeldingen:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En dan hier de eerste aanzet tot het "hemeltje":

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Qua chassis en uitvoering is er ook het nodige te doen. De vierwielaangedreven vooras komt te vervallen, omdat het een tweewiel aangedreven versie gaat worden. Daartoe bij een Franse leverancier (http://www.artisan32.com) wat onderdelen aangeschaft, waaronder genoemde as, andere achterwielen, een realistische achter-hefinrichting en andere maat voorwielen. Eén en ander moet het geheel realistischer uit de verf laten komen.
Ook daarvan wat beelden:


Afbeelding

De iets grotere achterwielen, met zgn. "Klebèr"-profiel

Afbeelding

Het bouwkitje van de niet-aangedreven vooras

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal in elkaar ziet dat er zo uit

Afbeelding

En omdat ik de voorwielen wat al te breed vond, hier dus wat smallere voor gekocht


Afbeelding

Tenslotte hier de (reeds gebouwde kit van) de achter-hefinrichting


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 feb, 2022 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

En zo gaan we verder met detaillering van het interieur.
De onderste delen in de cabine krijgen diverse varianten zwart: mat, zijdeglans en hoogglans, al naar gelang benodigd.
En hier en daar iets aan zilverkleur.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan ziet het er in grote lijnen ongeveer zo uit

Blijkt dat er toch ook wel behoefte is aan een iets beter dashboard: nu is daar helemaal niks........
En ach, als je dan toch aan het "scratchen" bent:

Afbeelding

Afbeelding

-=-=-

De grille van het modelletje is ook niet echt wat het moet zijn, en ook hier dus werk aan de spreekwoordelijke winkel.
Eerst helemaal uitgeboord, en vervolgens met kunststof deeltjes een beter gelijkende grille gemaakt.
Ongeveer zoals dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De betere detaillering ook hier natuurlijk:

Afbeelding

Afbeelding

Ter illustratie voor de omvang

Afbeelding

Afbeelding

En dan gaat het er ongeveer zo uitzien

-=-=

Wat ook nog wel een dingetje was, was de originele bestickering!
Die heb ik, met veel pijn en moeite, nagemaakt op de computer, en geprint op witte watertransferfolie.

De lichtblauwe kleur die motorkap en achterspatborden kregen, komen uit een spuitbus, die ik speciaal voor dat doel jaren geleden aanschafte.
Weet je in elk geval zéker dat dat de matchende kleur is, hoewel het spuiten met een spuitbus in deze schaal (1:32) wel érg tegenvalt als je airbrushen gewend bent............. :x
Enfin, ik ben over het resultaat wel tevreden, en met in m'n achterhoofd de wetenschap dat er toch nog een laag twee-componenten-blanke-lak overheen gaat, zal het wel goed gaan komen.
Alvast wat indrukken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wellicht klopt de logische volgorde in de beelden hier en daar niet helemaal omdat het proces in werkelijkheid al stukken verder is dan hier in het verslag. Ook nog niet alle foto's zijn ge-upload en dat kan ook wat verstoring in de volgorde geven.
Al met al kan het de vreugde echter niet drukken, toch?


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 feb, 2022 12:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

De volgende stap, en nu haal ik met m'n bouwverslag mezelf qua bouwen bijna in, is het fabriceren van de opstapjes, aan weerszijden van de cabine.
Op de folder is duidelijk te zien dat deze van kokerprofiel zijn gebogen en dus vierkant van vorm.
Hmmmm, nu heb ik geen vierkante staafjes, noch van kunststof, noch van ijzerdraad, en dus eens prakizeren hoe dat nu te doen.
Wel, het is niet zo heel moeilijk te bedenken: men neme een ronde ijzerdraad van voldoende dikte, zet één hamer op z'n kop in de bankschroef, met de vlakke kant naar boven, als symbolisch aambeeld, en men neme een andere hamer om daarmee van rond naar vierkant te "smeden".... 8) :lol:
Héél goed blijven kijken en draaien aan je staafje rond, anders wordt het niet echt goed vierkant.....!!!

Enfin, dit leidt dan uiteindelijk tot dit resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naderhand met een kleine vijl natuurlijk wel wat bijwerken, maar dan heb je een goeie basis!!


De "traptreden" van de opstapjes heb ik gemaakt van een klein stripje materiaal van wat ik heb gebruikt voor de grille van de Caterpillar D8H-bulldozer, elders op het forum terug te vinden. Deze heel voorzichtig in/op de juiste maat gemaakt, en voila!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo ziet dat er dan dus uit

Tenslotte onder de cabine-bodem gelijmd, waarbij bleek dat ze nog iets schuin moesten worden gezet, en dat dus met lijmen uitgevoerd (één kant wat lager door er iets onder te plaatsen):

Afbeelding




Wordt vervolgd!

M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 feb, 2022 18:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Mooi om te zien hoe je het aanpakt.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 feb, 2022 8:28 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Goh... deze had ik helemaal gemist, maar wat een leuk onderwerp. Deze zou eigenlijk zo bij de voertuigen categorie mogen, wat mij betreft. Dan krijg je ook nog wat meer kijkers.

Maar wat een stevige verbouwing is dat. Leuk om zo een specifiek model na te maken. En van wat ik begrijp, is er best nog wel het een en ander aan aftermarket materiaal te krijgen. Zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren.
Ik kom nog wel een paar keer terug om te kijken hoe je verder gaat.

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 feb, 2022 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey Martin, Arno,

Dank voor jullie complimenten!

Hoe je dit Topic naar de Voertuigen-categorie zou moeten verhuizen is mij een raadsel, ik heb maar voor deze categorie gekozen.
Mocht ik me daarin hebben vergist, dan zal een moderator daarin wel bijsturen, vermoed ik.
Meer kijkers is natuurlijk altíj́d wel welkom!!

Blijf kijken, hij is bijna klaar!
En dat is voor mijn doen al héél wat, iets af-maken / krijgen.............
Ik troost me met de gedachte dat ik niet de enige ben die dat heeft............... :lol: :lol:


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 feb, 2022 21:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Jan, ik heb 'm even voor je verplaatst naar de trucks omdat hier wat mij betreft ook bouwvoertuigen staan zoals jouw Caterpillar. Eigenlijk zouden we deze subgroep om moeten dopen naar Commerciële voertuigen. Kijken of je nu meer toeschouwers krijgt :brouw:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 feb, 2022 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey Arjan,

Dank voor je (re-)actie!
Is misschien wel een heel goed idee: een aparte categorie voor landbouw- en grondverzetmachines / -voertuigen.
Daar zijn vást meer liefhebbers van en voor!
Ik ken er eentje, ook via dit forum, die nota bene ook in mijn eigen woonplaats woont!?

Ben benieuwd of dat wat gaat worden?
We gaan het zien, maar wat mij betreft biedt dat mogelijkheden!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement